Μαγνήσιο και κατάθλιψη

μαγνήσιο, κατάθλιψη, μαγνήσιο και ορμόνες, μαγνήσιο και διάθεση, μαγνήσιο και γνωστικές λειτουργίες

Μαγνήσιο και Κατάθλιψη

Το μαγνήσιο είναι ένα απαραίτητο μεταλλικό στοιχείο για τον οργανισμό μας. Αποτελεί συμπαράγοντα για περισσότερα από 300 ένζυμα, έτσι βοηθά σε πολλές βιοχημικές αντιδράσεις, όπως η λειτουργία των μυών και των νεύρων, η ρύθμιση της αρτηριακής πίεσης, η σύνθεση των πρωτεϊνών και ο έλεγχος της γλυκόζης στο αίμα. Το μαγνήσιο παίζει επίσης σημαντικό ρόλο στην κατάθλιψη και άλλες ψυχικές διαταραχές.

Πώς το μαγνήσιο επιδρά στην κατάθλιψη;

Η κατάθλιψη είναι πολύπλοκη και οι επιστήμονες πιστεύουν ότι οφείλεται στο συνδυασμό της χημείας του εγκεφάλου, των κληρονομικών χαρακτηριστικών, των βιολογικών παραγόντων και των ορμονών. Το μαγνήσιο επιδρά άμεσα στη χημεία του εγκεφάλου και στις ορμόνες.

Όλο και περισσότεροι άνθρωποι βιώνουν τουλάχιστον ένα μείζον καταθλιπτικό επεισόδιο στη ζωή τους . Η μείζονα κατάθλιψη διαρκεί τουλάχιστον δύο εβδομάδες, το άτομο χάνει το ενδιαφέρον του για όσα απολάμβανε και επηρεάζεται η λειτουργικότητά του. Τα συμπτώματα της κατάθλιψης μπορεί να περιλαμβάνουν θέματα με τον ύπνο, την ενέργεια, την εικόνα του εαυτού, την όρεξη, τη συγκέντρωση ή τις αυτοκτονικές σκέψεις ή το θάνατο.

Μαγνήσιο και ορμόνες

Η ορμονική ισορροπία είναι αναγκαία για την καλή διάθεση και τη συνολική μας ευεξία. Το μαγνήσιο επηρεάζει τις ορμόνες ως εξής:

  • Το μαγνήσιο παίζει σημαντικό ρόλο στη ρύθμιση των επιπέδων της κορτιζόλης. Προλαμβάνει την υπερβολική παραγωγή κορτιζόλης μέσω της ικανότητας του να ηρεμεί το νευρικό σύστημα. Όταν νιώθουμε άγχος, τότε απελευθερώνεται περισσότερη κορτιζόλη. Όσο το νευρικό σύστημα μένει σε ηρεμία μειώνεται η επίδραση του στρες. Η ισορροπία σε αυτή την ορμόνη επίσης παίζει ρόλο στην ισορροπία της προγεστερόνης, της τεστοστερόνης , των οιστρογόνων και της ορμόνης διέγερσης των ωοθυλακίων.
  • Ο θυρεοειδής , όταν υπολειτουργεί, συμβάλλει στα συμπτώματα της κατάθλιψης, για αυτό η υγεία του αποτελεί προτεραιότητα. Το μαγνήσιο συμβάλλει στην παραγωγή των ορμονών του θυρεοειδή. Επίσης προστατεύει το θυρεοειδή με τις αντιφλεγμονώδεις ιδιότητές του.
  • Το μαγνήσιο βοηθά στην σύνθεση συγκεκριμένων ορμονών στο σώμα, που περιλαμβάνουν τα οιστρογόνα, την προγεστερόνη και την τεστοστερόνη. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό όταν οι άνθρωποι μεγαλώνουν και οι ορμόνες του αναπαραγωγικού συστήματος αρχίζουν φυσικά να μειώνονται.
  • Το μαγνήσιο είναι ουσιαστικό για τη μείωση του αισθήματος της πείνας και βοηθά στην ισορροπία της γλυκόζης του αίματος καθώς ελέγχει την παραγωγή της ινσουλίνης. Αυτό είναι πολύ σημαντικό για όλους μας, αλλά ιδιαίτερα για τους ανθρώπους με διαβήτη ή σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών.

Μαγνήσιο για τον ύπνο και την ενέργεια

Η κατάθλιψη συχνά προκαλεί δυσκολίες στον ύπνο και μειώνει τα επίπεδα ενέργειας. Το μαγνήσιο συχνά προτείνεται για την βελτίωση του ύπνου, για τους ανθρώπους που δυσκολεύονται να αποκοιμηθούν και να ξεκουραστούν στη διάρκεια της νύχτα.

Το μαγνήσιο βοηθά στη διατήρηση των επιπέδων του γ-αμινοβουτυρικού οξέος (GABA) που βοηθούν στον βαθύ και ποιοτικό ύπνο. Το γ-αμινοβουτυρικό οξύ είναι ένας νευροδιαβιβαστής που παίζει ρόλο στο κεντρικό νευρικό σύστημα. Η ενεργοποίηση των GABA υποδοχέων είναι σημαντική για την προαγωγή του ύπνου. Για να έχει το σώμα επαρκή επίπεδα γ-αμινοβουτυρικού οξέος χρειάζεται επαρκές μαγνήσιο.

Ένας από τους τρόπους με τους οποίους το μαγνήσιο ενισχύει τα επίπεδα της ενέργειας είναι ο ξεκούραστος ύπνος. Επίσης ηρεμεί το νευρικό σύστημα και βοηθά στην ανακούφιση από το άγχος. Ωστόσο, επηρεάζει άμεσα τα επίπεδα της ενέργειας σε κυτταρικό επίπεδο.

Σταθεροποίηση της διάθεση, μείωση του άγχους και στρες

Το μαγνήσιο συμμετέχει σε περισσότερες από 300 μεταβολικές διαδικασίες. Δρα ως ένας κεντρικός ρυθμιστής του μεταβολισμού και των επιπέδων ασβεστίου και καλίου. Το μαγνήσιο είναι σημαντικό για την ενζυματική, ορμονική λειτουργία και τη σύνθεση νευρoδιαβιβαστών. Συγκεκριμένα, επιδρά θετικά στα επίπεδα του γ-αμινοβουτυρικού οξέος (GABA) το οποίο παίζει ρόλο στη σταθεροποίηση της διάθεσης και στη μείωση του στρες. Το επαρκές γ-αμινοβουτυρικό οξύ σημαίνει ότι οι άνθρωποι είναι πιο χαλαροί και λιγότερο πιθανό να βιώνουν περιόδους άγχους.

Το μαγνήσιο παίζει ουσιαστικό ρόλο στη ρύθμιση της απόκρισης στο στρες στο σώμα. Αυτό το σύστημα που συχνά αναφέρεται ως μηχανισμός «πάλης ή φυγής» είναι κομμάτι του αυτόνομου νευρικού συστήματος που διαχωρίζεται στο παρασυμπαθητικό νευρικό σύστημα και το συμπαθητικό νευρικό σύστημα.

Η απόκριση «πάλης ή φυγής» (fight or flight) ρυθμίζεται από το συμπαθητικό νευρικό σύστημα κατά τη διάρκεια του στρες. Σε αυτή τη φάση, το συμπαθητικό νευρικό σύστημα δίνει εντολή στα επινεφρίδια να μειώσουν την κορτιζόλη και την αδρεναλίνη. Αυτό είναι που προκαλεί τα συμπτώματα, όπως η ταχυπαλμία και η δυσκολία στην αναπνοή. Από τη στιγμή που η απειλή θα υποχωρήσει, το σώμα επανέρχεται σε φυσιολογική κατάσταση. Ωστόσο, όταν κάποιος βιώνει χρόνιο στρες, αυτό έχει κόστος υγείας για τον οργανισμό.

Οι μελέτες έχουν δείξει ότι τα συμπληρώματα μαγνησίου μπορεί να είναι βοηθητικά στη σταθεροποίηση της διάθεσης, βοηθούν στη μείωση των συμπτωμάτων της ήπιας ως μέτριας κατάθλιψης. Η σεροτονίνη είναι ένας νευροδιαβιβαστής που μεταφέρει τα μηνύματα ανάμεσα στα νευρικά κύτταρα. Συνδέεται με τη διάθεση, τα συναισθήματα, τις γνωστικές λειτουργίες, την όρεξη, τις κινήσεις και τις αυτόνομες λειτουργίες. Οι μελέτες δείχνουν ότι τα μειωμένα επίπεδα σεροτονίνης συμβάλλουν στην κατάθλιψη. Τα επίπεδα της σεροτονίνης και η σύνθεσή της επηρεάζεται από διάφορους παράγοντες, όπως το στρες, τη διαθεσιμότητα τρυπτοφάνης, την έλλειψη μαγνησίου ή της Βιταμίνης B6.

Χαμηλά επίπεδα σεροτονίνης έχουν παρατηρηθεί σε ασθενείς με ανεπάρκεια μαγνησίου.  Διάφορες μελέτες δείχνουν ότι τα συμπληρώματα με μαγνήσιο βοηθούν στην αύξηση των επιπέδων της σεροτονίνης και πως το μαγνήσιο μπορεί να προστατέψει από την κατάθλιψη, ή να χρησιμοποιηθεί ως ενισχυτικό της θεραπείας με τα αντικαταθλιπτικά.

Βελτίωση των γνωστικών λειτουργιών

Η κατάθλιψη προκαλεί προβλήματα στις γνωσιακές λειτουργίες, όπως η φτωχή μνήμη και η δυσκολία στη συγκέντρωση. Τα δεδομένα δείχνουν ότι το μαγνήσιο έχει θετικές επιδράσεις στις γνωστικές λειτουργίες καθώς ενισχύει την πλαστικότητα των συνάψεων. Η πλαστικότητα του εγκεφάλου ορίζεται ως η ικανότητα τροποποίησης των συνδέσεων. Αυτό κάνει τον εγκέφαλο να αναπτύσσεται στη διάρκεια της ζωής ή να αναρρώνει μετά από κάποια βλάβη.

Αντιμετώπιση της Κατάθλιψης 

Η ομοιοπαθητική μπορεί να προσφέρει πολλά στην αντιμετώπιση της κατάθλιψης, περισσότερα από συμπληρώματα διατροφής (όπως μαγνήσιο, βιταμίνες, CBD, 5htp), χωρίς καμία παρενέργεια και χωρίς αλληλεπιδράσεις με άλλα φάρμακα.

Με το EMDR μπορούν να αντιμετωπιστούν τα ψυχικά τραύματα που συνδράμουν στην κατάθλιψη. Συμπληρωματικά, η βραχεία ψυχοθεραπεία και ο βελονισμός μπορούν να υποστηρίξουν σημαντικά την αντιμετώπιση των συμπτωμάτων αλλά και των βαθύτερων αιτιών της κατάθλιψης, χωρίς φάρμακα.

 

Δείτε περισσότερα άρθρα με θέμα: Αντιμετώπιση κατάθλιψης

 


ΚΑΝΕ ΤΟ ΤΕΣΤ