Πως να ζήσετε μια ευτυχισμένη ζωή

πως να ζήσετε μια ευτυχισμένη ζωή, ευτυχία, επιστήμη της ευτυχίας, θετική ψυχολογία, πυλώνες της ευτυχίας, πως η ψυχοθεραπεία μας βοηθά να είμαστε ευτυχισμένοι, ψυχοθεραπεία για να βρούμε την ευτυχία. λανθασμένες αντιλήψεις για την ψυχοθεραπεία

Ευτυχία

Στις μέρες μας ακούμε συχνά γύρω μας τις λέξεις άγχος, στρες, κατάθλιψη. Ζούμε σε μια κοινωνία που εξελίσσεται με ιλιγγιώδεις ταχύτητες και αυτό έχει σημαντική επίδραση στην ψυχική μας υγεία. Για αυτό όλο και περισσότεροι άνθρωποι προσπαθούν να βρουν τρόπους να ζήσουν μια ευτυχισμένη ζωή.

Τα τελευταία χρόνια έχει μπει στη ζωή μας η θετική ψυχολογία. Πολλοί άνθρωποι πιστεύουν ότι σημαίνει να είμαστε πάντα θετικοί και χαρούμενοι. Ωστόσο, αυτό δεν αντιπροσωπεύει τη θετική ψυχολογία, αλλά υπάρχει σύγχυση λόγω των προτύπων και της κουλτούρας μας.

Για μεγάλο χρονικό διάστημα, η ψυχολογία ήταν επικεντρωμένη στις αρνητικές πτυχές της ανθρώπινης ζωής, στις αδυναμίες και στην παθολογία των ανθρώπων. Το κύριο ερώτημα ήταν “Τι λάθος συμβαίνει;” Ωστόσο, πριν από δύο δεκαετίες η ψυχολογία στράφηκε σε μια νέα προσέγγιση που χαρακτηρίζεται από το ερώτημα “Τι είναι σωστό;”

Η επιστήμη της ευτυχίας

Η θετική ψυχολογία είναι μια επιστήμη που περιλαμβάνει τις θετικές πτυχές της ανθρώπινης ζωής. Στόχος της είναι να χρησιμοποιεί επιστημονικές μεθόδους και να προάγει παράγοντες που αυξάνουν την ευεξία μας. Ρίχνει φως σε θέματα όπως η ευτυχία, η δημιουργικότητα, το νόημα της ζωής, η σοφία, οι προσωπικές δυνατότητες, οι βαθιές αξίες, η αντοχή. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι η θετική ψυχολογία παραμελεί να επιδιορθώσει όλα τα λάθη, απλά δίνει έμφαση στην ενίσχυση των ικανοτήτων μας, που είναι εξίσου σημαντική. Σκοπός της είναι να συμπληρώσει και όχι να αντικαταστήσει την παραδοσιακή ψυχολογία.

Η θετική ψυχολογία προτείνει τρία είδη ευτυχισμένης ζωής:

  • Την ευχάριστη ζωή: η οποία επικεντρώνεται στην εμπειρία θετικών συναισθημάτων. Αυτή η μορφή ευτυχίας είναι συχνή στην καθημερινότητα.
  • Την καλή ζωή: η οποία επικεντρώνεται στις προσωπικές ικανότητες, τη δέσμευση σε δραστηριότητες που έχουν νόημα, και την επίτευξη στόχων. Η ευτυχία δημιουργείται από την δέσμευση και την απόλαυση των δραστηριοτήτων που αγαπάμε. Αυτή η κατάσταση στην οποία είμαστε απορροφημένοι σε μια δραστηριότητα που απολαμβάνουμε , αναφέρεται συχνά ως “ροή”.
  • Την ουσιαστική ζωή: στόχος της είναι ένας μεγαλύτερος σκοπός, η αίσθηση του νοήματος και του ανήκειν όταν συμβάλλουμε σε ένα μεγαλύτερο σκοπό.

Η θετική ψυχολογία είναι ένα πεδίο που χρησιμοποιεί πολλές μεθόδους για να ενθαρρύνει τους ανθρώπους να αναγνωρίσουν και να αναπτύξουν τα θετικά χαρακτηριστικά τους, τις εμπειρίες και τα συναισθήματα. Μας διδάσκει πως να λειτουργούμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο με αυθεντικότητα και εσωτερική ικανοποίηση.

Μοντέλο PERMA

Υπάρχουν 5 πυλώνες που συμβάλλουν στην ευεξία μας, το γνωστό μοντέλο PERMA:

1. Θετικά συναισθήματα (Positive emotion)

Όλοι μας θέλουμε να νιώθουμε καλά, να βιώνουμε τη χαρά, την ευγνωμοσύνη, την αισιοδοξία. Η θετική ψυχολογία πιστεύει ότι τα θετικά συναισθήματα είναι κάτι πολύ περισσότερο από το απλό χαμόγελο, αντανακλούν την ικανότητα μας να παραμένουμε αισιόδοξοι, δημιουργικοί και να έχουμε ελπίδα κάθε φορά που αντιμετωπίζουμε δυσκολίες και προκλήσεις.

2. Δέσμευση (Engagement)

Η αίσθηση της ευεξίας αυξάνεται όταν δεσμευόμαστε σε δραστηριότητες που βελτιώνουν τις δεξιότητες μας και στις οποίες χανόμαστε και ο χρόνος φαίνεται απλά να ρέει. Αυτή η δέσμευση σε μια δραστηριότητα, οδηγεί στη ροή. Μπορεί να είναι οτιδήποτε, από το παίζετε ένα μουσικό όργανο ή να κάνετε ένα άθλημα ή ένα χόμπι που αγαπάτε.

3. Σχέσεις (Relationships)

Είμαστε κοινωνικά όντα και η επαφή και η επικοινωνία με άλλους ανθρώπους παίζει σημαντικό ρόλο στην ευεξία μας. Αποκτάμε την αίσθηση του νοήματος και της ευτυχίας από τις υγιείς σχέσεις,  νιώθουμε ασφάλεια, αγάπη και στοργή και στη συνέχεια δείχνουμε αυτά τα συναισθήματα στους άλλους.

4. Νόημα (Meaning)

Μια βαθιά αίσθηση ικανοποίησης προέρχεται από το συναίσθημα ότι οι προσωπικές και επαγγελματικές μας προσπάθειες έχουν ένα στόχο, και συμβάλλουν σε ένα μεγαλύτερο σκοπό. Όταν γνωρίζουμε γιατί κάνουμε αυτό που κάνουμε αυτό οδηγεί στο συναίσθημα ότι η ζωή μας έχει νόημα , και αυτό αποτελεί μια τεράστια πηγή ικανοποίησης.

5. Επιτεύγματα (Accomplishment)

Όταν έχετε ρεαλιστικούς στόχους και φιλοδοξίες και δουλεύετε για αυτούς , αυτό είναι πολύ σημαντικό για την ευεξία σας. Η επίτευξη ενός στόχου που απαιτεί αξιοποίηση των ικανοτήτων μας και επένδυση προσπάθειας και χρόνου μας δίνει κίνητρο και την αίσθηση της περηφάνιας.

Πώς η ψυχοθεραπεία μας κάνει πιο ευτυχισμένους;

Η ψυχοθεραπεία είναι μια διαδικασία από την οποία μπορούν να ωφεληθούν όλοι, δείτε παρακάτω με ποιους τρόπους.

Νέα οπτική

Ο ψυχοθεραπευτής μπορεί να σας βοηθήσει να δείτε με μια νέα ματιά το πρόβλημα σας. Όταν σκέφτεστε κάτι για πολύ καιρό, μπορεί να φαίνεται ότι έχετε σκεφτεί κάθε πτυχή του. Στην πραγματικότητα, ωστόσο, υπάρχουν κομμάτια του προβλήματος που υποσυνείδητα αγνοείτε και ένας ψυχοθεραπευτής μπορεί να σας βοηθήσει να τα δείτε. Τις περισσότερες φορές ένα άτομο που βλέπει την κατάσταση από έξω μπορεί να δει αυτές τις κρυφές πτυχές, σε αντίθεση με τη δική σας προσωπική οπτική.

Κατανόηση των συναισθημάτων

Ένα μεγάλο κομμάτι της απογοήτευσης και της ανησυχίας στη ζωή μας προέρχεται από το γεγονός ότι δεν μπορούμε να ελέγξουμε τα συναισθήματά μας. Είμαστε θλιμμένοι, θυμωμένοι και ανήσυχοι και δεν μπορούμε να σταματήσουμε αυτά τα συναισθήματα.

Και αυτό είναι απολύτως φυσιολογικό, τα συναισθήματα στη βάση τους δεν μπορούν να ελεγχθούν. Μπορούν ωστόσο να ρυθμιστούν, και αυτό είναι κάτι στο οποίο μπορεί να σας βοηθήσει ένας ψυχοθεραπευτής. Με την ψυχοθεραπεία μπορείτε να μάθετε να αποδέχεστε και να διαχειρίζεστε τα συναισθήματά σας ώστε να ζείτε μια ήρεμη και ευτυχισμένη ζωή.

Συζήτηση

Πολύ συχνά στην ψυχοθεραπεία έρχονται άνθρωποι που θέλουν να αντιμετωπίσουν κάποιο πρόβλημα. Αφού ο ψυχοθεραπευτής τους ζητήσει να περιγράψουν την κατάσταση, όσο μιλάνε βρίσκουν απαντήσεις και λύσεις μόνοι τους.

Αυτό συμβαίνει επειδή οι σκέψεις μας μπορεί να προκαλούν σύγχυση σε συνδυασμό με τα συναισθήματα. Όταν όμως οι σκέψεις μας γίνονται φράσεις αποκτούν άλλη διάσταση. Οι λέξεις που λέμε δυνατά, δημιουργούν τάξη μέσα στο χάος που επικρατεί στο μυαλό μας και ξαφνικά βρίσκουμε λύσεις. Αυτό εξηγεί γιατί το ημερολόγιο είναι ένα εξαιρετικό εργαλείο που βοηθά στην διαχείριση ενός προβλήματος.

Πολλές φορές οι άνθρωποι έχουν ανάγκη να μιλήσουν σε ένα ξένο για να είναι απόλυτα ειλικρινείς και σε αυτή την περίπτωση δεν υπάρχει καλύτερη επιλογή από έναν ψυχοθεραπευτή.

Αναγνώριση μοτίβων σκέψης και συμπεριφοράς

Συχνά αντιμετωπίζουμε δυσάρεστα πράγματα μέσω της αποφυγής. Αυτός είναι ένας πολύ συχνός τρόπος αντίδρασης. Όμως με την αποφυγή δεν αντιμετωπίζετε το πρόβλημα ούτε το εξαφανίζετε. Το μόνο που καταφέρνετε είναι το πρόβλημα να μεγεθύνεται, χωρίς να το λύνετε. Η ψυχοθεραπεία βοηθά να αναγνωρίσετε αυτά τα αναποτελεσματικά μοτίβα συμπεριφοράς και σκέψης και να τα αντικαταστήσετε με πιο θετικά και βοηθητικά. Για να αλλάξετε όμως αυτά τα μοτίβα χρειάζεται δουλειά.

Χρόνος για τον εαυτό σας

Συνεχώς μιλάμε για τη σημασία της φροντίδας του εαυτού μας και πως μπορούμε να την βάλουμε στη ρουτίνα μας. Οι ρυθμοί της καθημερινότητας είναι εξουθενωτικοί και τελικά ο εαυτός μας μένει παραμελημένος. Συνεχώς τρέχετε για να κάνετε πράγματα, να συναντήσετε ανθρώπους και να δείτε μέρη αλλά ξεχνάτε τον εαυτό σας. Και κάθε φορά που προγραμματίζετε να κάνετε κάτι για εσάς προκύπτει μια νέα υποχρέωση.

Όμως είναι δύσκολο να αναβάλετε την συνεδρία με τον ψυχοθεραπευτή σας. Αυτός είναι ο δικός σας χρόνος για ανάλυση και βελτίωση, με την καθοδήγηση ενός ψυχοθεραπευτή. Το τηλέφωνο σας είναι κλειστό και είστε σε επαφή με τον εαυτό σας.

Ας είμαστε ειλικρινείς, ο χρόνος για τον εαυτό σας μπορεί να περιλαμβάνει ένα ποτήρι κρασί στο τέλος της ημέρας και ένα επεισόδιο της αγαπημένης σας σειράς, όμως η ψυχοθεραπεία αποτελεί μια πιο εποικοδομητική μορφή επένδυσης μακροπρόθεσμα. Είναι αυτό που χρειάζεστε για να είστε πιο ευτυχισμένοι αύριο και στο μέλλον.

Θα ήταν λάθος να πούμε ότι η ψυχοθεραπεία είναι για όλους, αλλά σίγουρα δεν χρειάζεται να διαγνωστείτε με κάποια ψυχική διαταραχή για να ξεκινήσετε. Ο στόχος της ψυχοθεραπείας είναι να σας βοηθήσει να ζείτε μια ζωή πιο γεμάτη, λειτουργική και ευτυχισμένη καθώς σας βοηθά να αντιμετωπίσετε τις σκέψεις, τα συναισθήματα και τις δυσκολίες της καθημερινότητας. Και αυτό είναι κάτι που ο καθένας μπορεί να κάνει κάποια στιγμή στη ζωή του.

Η θετική ψυχολογία και η ψυχοθεραπεία μας μαθαίνει πως να ανθίζουμε και να ευημερούμε αν και υπάρχουν κάποιες λανθασμένες αντιλήψεις :

  • Η ψυχοθεραπεία δεν είναι μια εύκολη και γρήγορη λύση. Αν και πολλοί θα ήθελαν η ψυχοθεραπεία να αποτελεί μια μαγική λύση για όλα τους τα προβλήματα, αυτό δεν είναι πραγματικότητα. Ο ψυχοθεραπευτής είναι εκεί για να σας καθοδηγήσει στο ταξίδι σας προς μια πιο ευτυχισμένη ζωή αλλά εσείς θα κάνετε το ταξίδι. Χρειάζεται χρόνο, προσπάθεια και δέσμευση αλλά τελικά αξίζει τον κόπο.
  • Η ψυχοθεραπεία δεν σημαίνει ότι κάθεστε σε ένα καναπέ και αναπολείτε την παιδική σας ηλικία. Σίγουρα θα προκύψουν ερωτήσεις σχετικά με την παιδική σας ηλικία, και πιθανότατα να μην θέλετε να είστε ξαπλωμένοι για να τις απαντήσετε. Αυτή η εικόνα για την ψυχοθεραπεία προέρχεται από την ψυχανάλυση που εφάρμοζε ο Φρόυντ και ενώ είναι σημαντικό κομμάτι στην ιστορία της ψυχοθεραπείας, δεν εφαρμόζεται στις μέρες μας.
  • Ο ψυχοθεραπευτής δεν είναι εκεί για να σας πει τι να κάνετε. Καθώς μερικές φορές απαιτείται πιο άμεση προσέγγιση, ο ψυχοθεραπευτής θα σας κάνει ερωτήσεις που θα σας βοηθήσουν να βρείτε λύσεις. Ο ψυχοθεραπευτής είναι εκεί για να σας ακούσει ενεργά και να σας καθοδηγήσει. Όμως η ζωή είναι δική σας και εσείς θα πάρετε τις αποφάσεις.

 

Σχετικά άρθρα

ΚΑΝΕ ΤΟ ΤΕΣΤ