Οι τοξικοί εργοδότες είναι άνθρωποι που κάνουν κατάχρηση εξουσίας και ξεπερνούν τα προσωπικά και επαγγελματικά όρια. Προσπαθούν να υποτιμήσουν ανθρώπους στην ομάδα τους για να νιώσουν αυτοί πιο ισχυροί. Επικεντρώνονται στις αρνητικές πτυχές της δουλειάς σας και εύκολα θα σας κατηγορήσουν. Η τοξική συμπεριφορά εξαπλώνεται στα διαφορετικά τμήματα και έτσι μπορείτε να κατανοήσετε την κουλτούρα ολόκληρης της εταιρείας. Σε ένα τοξικό εργασιακό περιβάλλον, οι εργαζόμενοι προσπαθούν να προστατεύσουν τη θέση τους και δεν λένε τις ιδέες τους στα συμβούλια και οι καλύτεροι υπάλληλοι κάποια στιγμή θα θελήσουν να φύγουν.
Ένα τοξικό αφεντικό (διευθύνων σύμβουλος, προϊστάμενος τμήματος, κα) μπορεί συχνά να αναπαράγει τη δική του δυσλειτουργική οικογένεια στην εταιρεία ή στο τμήμα που διοικεί. Συνήθως σε εταιρείες με αυτή την κουλτούρα οι εργαζόμενοι είναι ανταγωνιστικοί μεταξύ τους.
Πολυάριθμες μελέτες έχουν δείξει ότι το να δουλεύει κάποιος για ένα τοξικό αφεντικό αυξάνει τον κίνδυνο για καρδιακή προσβολή κατά 50%. Το άγχος για να κάνετε τα πράγματα τέλεια σημαίνει ότι είναι λιγότερο πιθανό να παραχωρήσετε εργασίες σε άλλους επειδή φοβάστε ότι οι άλλοι δεν θα είναι σωστοί και ακριβείς όσο εσείς. Η απροθυμία σας να δώσετε δουλειά σε άλλους μπορεί να συμβάλλει στα επίπεδα άγχους καθώς αυξάνεται συνεχώς ο φόρτος εργασίας.
Εντοπίστε τις τοξικές συμπεριφορές του εργοδότη ή προϊστάμενού σας:
Το να δουλεύετε για έναν εργοδότη που σας πιέζει για να γίνετε καλύτεροι και πιο παραγωγικοί είναι τελείως διαφορετικό από ένα τοξικό αφεντικό. Ένας απαιτητικός εργοδότης θα σας κάνει να νιώθετε καλά με τον εαυτό σας, καθώς η καριέρα σας θα εξελίσσεται ενώ ένας τοξικός εργοδότης αποσταθεροποιεί την ψυχική σας υγεία και σας αφήνει με συναισθηματική πίεση. Δεν υπάρχουν ποτέ εκφράσεις επιβράβευσης για τη σκληρή δουλειά σας. Υπονομεύει την αυτοεκτίμησή σας και σας κάνει συνεχώς υποδείξεις για το πώς θα δουλεύετε.
Είναι πολύ σημαντικό να μην φέρεστε σαν θύμα όταν αντιμετωπίζετε ένα τοξικό αφεντικό. Μπορεί να είναι δελεαστικό να είστε το “θύμα”, να νιώθετε αβοήθητοι και ανίσχυροι, αλλά μπορεί να ενθαρρύνετε τον εαυτό σας με βαθύτερη ψυχολογική αντίληψη της κατάστασης. Προσπαθήστε να επικοινωνείτε σαν ενήλικες όταν ανταποκρίνεστε σε αδικαιολόγητες και υπερβολικές απαιτήσεις. Μείνετε στα δεδομένα όταν σας κάνουν επίθεση ή έντονο έλεγχο. Τα τοξικά αφεντικά θα επιδιώξουν να αμφισβητήσουν τα γεγονότα, και θα σας κάνουν να νιώσετε αβεβαιότητα. Για αυτό, είναι σημαντικό να κρατάτε λεπτομερείς σημειώσεις ώστε να είστε ενήμεροι για τα γεγονότα και τις προθεσμίες.
Οι τοξικοί εργοδότες συνήθως θέλουν να ασκούν έλεγχο. Αρνηθείτε την εμμονή του αφεντικού σας για τις μικρές λεπτομέρειες. Αυτό σας κάνει να νιώθετε περισσότερο άγχος, ανησυχία και να μην αποδίδετε. Μέσα σας δείτε το σαν παιχνίδι. Είναι σημαντικό να υπενθυμίζετε στον εαυτό σας ότι κάνετε καλή δουλειά, αν και κανείς δεν σας επιβραβεύει για αυτό. Αν έχετε επίγνωση και διαχειρίζεστε καλύτερα τα συναισθήματά σας, μπορείτε να επιλέξετε τις μάχες σας προσεκτικά. Μπορείτε να επιλέξετε λογικά τις μάχες που αξίζουν τον κόπο και ποιες είναι καλό να αποφύγετε.
Όλο και περισσότεροι ενήλικες αναφέρουν ότι βιώνουν κακομεταχείριση και επιθετικότητα στη δουλειά, και αυτό τους δημιουργεί προβλήματα.
Ο εκφοβισμός στο χώρο εργασίας περιλαμβάνει συμπεριφορές επαναλαμβανόμενες, εσκεμμένες , επιθετικές ή ασεβείς. Αυτές οι συμπεριφορές συμβαίνουν πρόσωπο με πρόσωπο αλλά μπορεί να γίνουν μέσω emails, μηνυμάτων και μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Περίπου το 15-19% των εργαζομένων ενηλίκων αναφέρουν ότι έχουν πέσει θύματα εκφοβισμού στο χώρο εργασίας. Συνήθως οι αυτουργοί είναι άνδρες (70%) και σε διευθυντικές θέσεις (61%), ενώ οι στόχοι είναι οι γυναίκες (60%).
Παραδείγματα εκφοβισμού στο χώρο εργασίας αποτελούν:
Συγκεκριμένα εργασιακά περιβάλλοντα είναι πιο πιθανό να ενθαρρύνουν τον εκφοβισμό, όπως οι θέσεις με έντονο στρες, υψηλές απαιτήσεις και ανασφάλεια.
Ο εκφοβισμός στο χώρο εργασίας μπορεί να βλάψει τη φήμη μιας εταιρείας, να αποδυναμώσει το ηθικό των εργαζομένων και να προκαλέσει οικονομική πίεση.
Η επιθετικότητα στη δουλειά συχνά είναι μια σημαντική πηγή σωματικού και συναισθηματικού άγχους, οδηγεί σε υψηλότερο κόστος υγειονομικής περίθαλψης και απουσίες από τη δουλειά. Τα άτομα που είναι στόχοι κακομεταχείρισης στη δουλειά μπορεί να βιώνουν :
Οι άνθρωποι που δουλεύουν σε εχθρικά περιβάλλοντα είναι πιο πιθανό να αφήσουν μια εταιρεία, να μην είναι ικανοποιημένοι από τη δουλειά τους και να απουσιάζουν πιο συχνά.
Αυτοί οι παράγοντες επηρεάζουν την κουλτούρα της επιχείρησης με πολλούς τρόπους. Ο εκφοβισμός στοιχίζει πολλά εκατομμύρια στις επιχειρήσεις καθώς οι εργαζόμενοι δεν είναι παραγωγικοί, υπάρχει μεγάλο κόστος για την υγειονομική περίθαλψη, απαιτείται πρόσληψη και εκπαίδευση νέου προσωπικού , υπάρχουν δικαστικές διαφορές και απαιτείται η αποζημίωση των εργαζομένων.
Υπάρχουν τρεις κύριες κατηγορίες ατόμων στην εργασία που μπορεί να σας ασκούν μπούλινγκ.
Οι συνεργάτες που σας εκφοβίζουν στο χώρο εργασίας είναι ένα πολύπλοκο ζήτημα που επηρεάζει την καθημερινότητα σας.
Το πρώτο βήμα που μπορείτε να κάνετε είναι να κατανοήσετε την αλήθεια πίσω από αυτή τη συμπεριφορά, τι οδηγεί τον άλλο να σας εκφοβίσει.
Ο εκφοβισμός και ο έλεγχος κάνει αυτούς τους ανθρώπους να νιώθουν πανίσχυροι και για να συνεχίσουν να νιώθουν έτσι, ψάχνουν για στόχους οι οποίοι αδιαφορούν για τις αντιπαραθέσεις και παίρνουν δύναμη όταν σας επηρεάζουν συναισθηματικά. Αυτή είναι η αλήθεια.
Δεν θέλετε να είστε δειλός. Πρέπει να είστε γενναίος. Υπάρχουν δύο τρόποι για να είστε γενναίος:
Το πιο σημαντικό από όλα όταν αντιμετωπίζετε εκφοβισμό από συνεργάτες σας είναι να γνωρίζετε ποιες μάχες αξίζει να δώσετε και ποιες όχι. Κανένας δεν θέλει να αντιμετωπίζει αυτούς τους ανθρώπους αλλά κάποιες φορές είναι απαραίτητο.
Πολεμήστε το φόβο σας και κάντε το σωστό για τον εαυτό σας και τους άλλους και αυτό είναι η επιτομή της γενναιότητας. Και η εμπειρία μου έχει δείξει ότι η γενναιότητα στο τέλος κερδίζει.
Με μεγάλη διαφορά οι εργοδότες που εκφοβίζουν είναι μια μεγάλη πρόκληση. Τα αφεντικά είναι σε θέση ισχύος, και μπορούν εύκολα να κάνουν τη ζωή σας στη δουλειά σκέτη κόλαση αν προσπαθήσετε να τους ασκήσετε κριτική ή να θίξετε τον εύθραυστο εγωισμό τους.
Για να αντιμετωπίσετε έναν εργοδότη που σας εκφοβίζει καταγράψτε τα πάντα, συζητήσεις, ώρες, ημερομηνίες, λεπτομέρειες για τις εργασίες που σας αναθέτει. Το αφεντικό σας ίσως να βασίζεται στην έλλειψη στοιχείων για να σας εκφοβίσει.
Δεν είναι καθόλου εύκολο να αντιμετωπίσετε έναν εργοδότη που σας εκφοβίζει και αν θέλετε να δώσετε ένα τέλος σε αυτό πρέπει να έχετε αποδείξεις για τη συμπεριφορά του.
Με τα αποδεικτικά στοιχεία που θα έχετε συγκεντρώσει μπορείτε να απευθυνθείτε στο τμήμα ανθρωπίνου δυναμικού για τον εκφοβισμό. Χωρίς αυτά δεν έχετε καμία πιθανότητα να λάβετε την υποστήριξη που θέλετε. Αν θέλετε να σας λάβουν στα σοβαρά τότε πρέπει να αντιμετωπίσετε την κατάσταση με σοβαρότητα.
Η ψυχοθεραπεία μπορεί να σας βοηθήσει να ανακτήσετε τη δύναμη στις προσωπικές σας σχέσεις και να μάθετε πώς να αντιμετωπίσετε ένα τοξικό αφεντικό. Οι δεξιότητες επικοινωνίας είναι σημαντικές για τη ζωή σας και τους ανθρώπους γύρω σας.
Αν δουλεύετε στον τομέα της εξυπηρέτησης πελατών, τότε θα γνωρίζετε χωρίς αμφιβολία ότι οι τοξικοί πελάτες υπάρχουν στην πραγματικότητα και αποτελούν καθημερινότητα.
Οι πελάτες που εκφοβίζουν είναι αυτοί που θα βρουν την οποιαδήποτε αφορμή για να ξεσπάσουν πάνω σας. Για παράδειγμα, αν πληρώσουν παραπάνω χρήματα και εσείς διορθώσετε το λάθος σας, μετατρέπουν το πρόβλημα με την εταιρεία σε προσωπικό θέμα με τους υπαλλήλους της πρώτης γραμμής.
Ίσως ο πελάτης που εκφοβίζει να χρησιμοποιήσει την κατάσταση σαν δικαιολογία για να υποβαθμίσει τον υπάλληλο πρώτης γραμμής, να φωνάξει και να μιλήσει ανάρμοστα. Αυτή η συμπεριφορά όμως δεν είναι σωστή και δεν μπορεί να είναι ανεκτή.
Αν δουλεύετε στη διεύθυνση και θέλετε να έχετε τους καλύτερους εργαζόμενους στην πρώτη γραμμή τότε πείτε τους ότι τους υποστηρίζετε και ότι υπάρχει μηδενική ανοχή σε πελάτες που εκφοβίζουν.
Αν σαν εταιρεία δεν προστατεύετε τους εργαζόμενους μπροστά στους πελάτες τότε θα χάσετε κάποιους καλούς υπαλλήλους. Μπορεί να μην συμβεί άμεσα αλλά θα συμβεί.
Ένας πελάτης μπορεί να συμπεριφερθεί σαν πολιτισμένος ενήλικας (και ιδανικά να ζητήσει συγνώμη) και να λάβει τη βοήθεια που χρειάζεται ή να αρχίσει να φωνάζει, να εκφοβίζει και να μην μπορεί να εξυπηρετηθεί.
Στην εξυπηρέτηση πελατών οι υπάλληλοι γνωρίζουν ότι θα αντιμετωπίσουν θυμωμένους πελάτες όμως ο εκφοβισμός δεν αποτελεί κομμάτι της δουλειάς τους.
Ο εκφοβισμός δεν μπορεί πάντα να προληφθεί, αλλά οι εργοδότες μπορούν σημαντικά να μειώσουν την επίπτωση του και να δημιουργήσουν ένα πιο υγιές εργασιακό περιβάλλον. Η δημιουργία ενός υποστηρικτικού εργασιακού περιβάλλοντος ίσως να απαιτεί χρόνο και χρήμα αλλά είναι ένα μικρό τίμημα που αποδίδει. Ο εκφοβισμός είναι ένα διαχειρίσιμο πρόβλημα. Αντί να εθελοτυφλούν, οι εργοδότες/προϊστάμενοι πρέπει να υιοθετούν στρατηγικές που θα σταματούν αποτελεσματικά τον εκφοβισμό στο χώρο εργασίας. Ως εργοδότης λοιπόν ή ως προϊστάμενος:
Τα θέματα που χρειάζεται να διευθετηθούν περιλαμβάνουν:
Σε αντίθεση με τις διαφορές, οι εταιρείες θα πρέπει να αντιμετωπίζουν τον εκφοβισμό και την παρενόχληση με σοβαρότητα. Ο εκφοβισμός κοστίζει, μπορεί να οδηγήσει σε δικαστικές διαμάχες, δυσφήμιση της εταιρείας και ακόμη χειρότερα να έχει μακροχρόνιες αρνητικές επιδράσεις στη ζωή των εργαζομένων.