Βιταμίνη Ε

βιταμίνη Ε, ιδιότητες βιταμίνης Ε, ρόλοι της βιταμίνης Ε, οφέλη βιταμίνης Ε, πηγές βιταμίνης Ε

Βιταμίνη Ε

Η βιταμίνη Ε είναι πολύ σημαντική για την όραση, την αναπαραγωγή και την υγεία του αιμοποιητικού συστήματος, του εγκεφάλου και του δέρματος.

Η βιταμίνη Ε έχει αντιοξειδωτικές ιδιότητες. Τα αντιοξειδωτικά προστατεύουν τα κύτταρα από τις ελεύθερες ρίζες, μόρια που παράγονται όταν το σώμα διασπά τις τροφές ή όταν εκτίθεται στο κάπνισμα και στην ακτινοβολία. Οι ελεύθερες ρίζες παίζουν σημαντικό ρόλο στα νοσήματα του καρδιαγγειακού, στον καρκίνο και σε άλλα νοσήματα. Αν λαμβάνετε βιταμίνη Ε για τις αντιοξειδωτικές της ιδιότητες, να θυμάστε ότι τα συμπληρώματα μπορεί να μην έχουν τα ίδια οφέλη όσο οι τροφές.

Το ελαιόλαδο, τα αμύγδαλα είναι εξαιρετικές πηγές βιταμίνης Ε. Επίσης βιταμίνη Ε υπάρχει στα κρέατα, στα γαλακτοκομικά προϊόντα,  στα πράσινα φυλλώδη λαχανικά και στα εμπλουτισμένα δημητριακά. Η ανεπάρκεια της βιταμίνης Ε μπορεί να προκαλέσει πόνο στα νεύρα (νευροπάθεια). Η συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη της βιταμίνης Ε είναι 15mg.

Ιδιότητες βιταμίνης Ε

Η βιταμίνη Ε είναι μια λιποδιαλυτή βιταμίνη με πολλές μορφές, αλλά η α-τοκοφερόλη είναι η μοναδική που χρησιμοποιείται από το ανθρώπινο σώμα. Ο κύριος ρόλος της είναι η αντιοξειδωτική της δράση, εξουδετερώνει τις ελεύθερες ρίζες που προκαλούν βλάβη στα κύτταρα. Επίσης ενισχύει τη λειτουργία του ανοσοποιητικού και προλαμβάνει το σχηματισμό θρόμβων στις αρτηρίες της καρδιάς. Η βιταμίνη Ε έχει την ικανότητα να προστατεύει τα κύτταρα από τη βλάβη του οξειδωτικού στρες όπως και να παρεμποδίζει την παραγωγή ελεύθερων ριζών στα κύτταρα.

Οφέλη βιταμίνης Ε

Υγεία του δέρματος

Η βιταμίνη Ε έχει πολλά οφέλη για το δέρμα καθώς ενισχύει τα τοιχώματα των τριχοειδών αγγείων και βελτιώνει την ενυδάτωση και την ελαστικότητα του δέρματος, δρα σαν αντιγηραντικός παράγοντας για το σώμα. Η βιταμίνη Ε μειώνει την φλεγμονή στο σώμα και στο δέρμα, και βοηθά στη διατήρηση του υγιούς δέρματος.

Η βιταμίνη Ε μαζί με τη βιταμίνη C καταπολεμά τη φλεγμονή στο δέρμα μετά την έκθεση στην UV ακτινοβολία και επίσης βοηθά στην ακμή και στο έκζεμα. Ακόμη βοηθά στην διαδικασία επούλωσης του δέρματος. Επιταχύνει την αναγέννηση των κυττάρων και βοηθά στην επούλωση ουλών και ρυτίδων.

Ορμονική ισορροπία

Η βιταμίνη Ε παίζει σημαντικό ρόλο στην ισορροπία του ενδοκρινικού και του νευρικού συστήματος. Τα συμπτώματα της ορμονικής ανισορροπίας μπορεί να περιλαμβάνουν το προεμμηνορροϊκό σύνδρομο, την αύξηση του βάρους, τις αλλεργίες, τις λοιμώξεις του ουροποιητικού, τις βλάβες στο δέρμα, το άγχος και την κόπωση. Η  ορμονική ισορροπία είναι σημαντική για την διατήρηση του φυσιολογικού βάρους, της φυσιολογικής εμμήνου ρύσεως και την διατήρηση της ενέργειας.

Βελτίωση της όρασης

Η βιταμίνη Ε βοηθά στη μείωση του κινδύνου εμφάνισης του εκφυλισμού της ωχράς κηλίδας , η οποία είναι η πιο συχνή αιτία τύφλωσης. Για να είναι αποτελεσματική η βιταμίνη Ε για την όραση, πρέπει να λαμβάνεται μαζί με βιταμίνη C, β-καροτένιο και ψευδάργυρο.

Νόσος Alzheimer

Οι μελέτες έχουν δείξει ότι οι τοκοτριενόλες έχουν αντιφλεγμονώδη δράση και συμβάλλουν στην προστασία ενάντια στη νόσο Alzheimer. Η βιταμίνη Ε επιβραδύνει την απώλεια μνήμης και την απώλεια των γνωστικών ικανοτήτων σε ανθρώπους με σοβαρή άνοια ή άλλες νευροεκφυλιστικές διαταραχές.

Πηγές βιταμίνης Ε

Η βιταμίνη Ε υπάρχει σε πολλούς ξηρούς καρπούς, σπόρους, φρούτα και λαχανικά:

  • Ηλιέλαιο
  • Ηλιόσπορο
  • Αμύγδαλα
  • Φιστίκια
  • Πράσινα λαχανικά, σπανάκι
  • Κολοκύθα
  • Κόκκινη πιπεριά
  • Σπαράγγια
  • Μάνγκο
  • Αβοκάντο

Σχετικά άρθρα

ΚΑΝΕ ΤΟ ΤΕΣΤ