Ασταξανθίνη: ιδιότητες και οφέλη στην υγεία

ασταξανθίνη, τι είναι η ασταξανθίνη, ιδιότητες ασταξανθίνης, αντιοξειδωτική δράση ασταξανθίνης. οφέλη ασταξανθίνης, τροφές πλούσιες σε ασταξανθίνη

Ασταξανθίνη

Η ασταξανθίνη είναι ένα από τα πιο πολύτιμα αντιοξειδωτικά αυτή τη στιγμή. Δεν είναι μόνο ένα πανίσχυρο αντιοξειδωτικό αλλά έχει αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες, και πολλά οφέλη στην υγεία.  Ανήκει σε μια ομάδα μικροθρεπτικών συστατικών, τα καροτενοειδή και έχει χαρακτηριστικό κοκκινωπό χρώμα.

Τι είναι τα καροτενοειδή;

Η ασταξανθίνη είναι ένα από τα πιο γνωστά καροτενοειδή. Τα καροτενοειδή είναι χρωστικές φυτοχημικές ενώσεις που υπάρχουν σε αφθονία σε φυτά, βακτήρια, φύκια και πληθώρα άλλων ζωντανών οργανισμών. Είναι μια ομάδα ποικιλόμορφων φυσικών χρωστικών, οι οποίες είναι υπεύθυνες για το πορτοκαλί, κόκκινο και κίτρινο χρώμα σε φρούτα, λαχανικά και φυτά.

Τα καροτενοειδή  εμπίπτουν στην κατηγορία των λιποδιαλυτών τερπενίων, ενώσεις που είναι γνωστές ως τετρατερπενοειδή. Είναι τα πιο  παλιά και πιο καλά μελετημένα φυτοχημικά στοιχεία στην ιστορία της βιολογίας.

Το πιο αναγνωρισμένο μέλος της ομάδας είναι το καροτένιο, το οποίο συνδέεται με τα καρότα και την βιταμίνη Α.

Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι το καροτένιο είναι το πιο γνωστό καροτενοειδές. Σήμερα υπάρχουν 1100 καροτενοειδή που ανήκουν σε δύο μεγάλες ομάδες:

  • τις ξανθοφύλλες (ασταξανθίνη, ζεαξανθίνη, λουτεϊνη )
  • τα καροτένια (α-καροτένιο,  β-καροτένιο λυκοπένιο)

Τι είναι η ασταξανθίνη;

Η ασταξαθνίνη είναι ένα πολύ δημοφιλές καροτενοειδές που ανήκει στην υποκατηγορία των ξανθοφυλλών. Υπάρχει φυσικά σε συγκεκριμένα φύκια και το χρώμα της ποικίλλει από κόκκινο μέχρι ροζ. Η ασταξανθίνη υπάρχει φυσικά σε πολλά θαλασσινά.

Είναι υπεύθυνη για το κόκκινο χρώμα στον αστακό, στο σολομό, στα αυγά των ψαριών, στα καβούρια και σε άλλα θαλασσινά, αλλά και για το ροζ χρώμα στα φτερά των φλαμίνγκο.

Η ασταξανθίνη συχνά αναφέρεται ως ο “βασιλιάς των καροτενοειδών” λόγω της φήμης της ως το πιο ισχυρό αντιοξειδωτικό της φύσης.

Η ασταθανθίνη ως αντιοξειδωτικό καταπολεμά την οξείδωση, η οποία είναι υπεύθυνη για την φλεγμονή στο σώμα. Όταν η φλεγμονή γίνει χρόνια μπορεί να προκαλέσει σημαντικές βλάβες στην υγεία και στην ευεξία μας.

Συγκεκριμένα, η φλεγμονή είναι υπεύθυνη για την πρόωρη γήρανση, την άνοια, τα προβλήματα όρασης, τα νοσήματα του καρδιαγγειακού, την αρθρίτιδα, και κάποιες μορφές καρκίνου. Ως αντιοξειδωτικό, η ασταξανθίνη βοηθά στην αντιμετώπιση όλως αυτών των καταστάσεων.

Ιδιότητες ασταξανθίνης 

Το σώμα μας δεν μπορεί να παράγει ασταξανθίνη μόνο του, πράγμα που σημαίνει ότι πρέπει να την λαμβάνουνε από την διατροφή μας ή τα συμπληρώματα διατροφής. Τροφές που είναι πλούσιες σε ασταξανθίνη περιλαμβάνουν το σολομό, τον αστακό, τις γαρίδες και άλλα θαλασσινά.

Τα θαλασσινά, ωστόσο, δεν μας εξασφαλίζουν τα ιδανικά ποσοστά ασταξανθίνης. Για παράδειγμα, ο σολομός περιέχει μόνο 4,5mg ασταξανθίνης που δε αρκούν για τις ανάγκες του οργανισμού μας.

Πώς λειτουργεί η ασταξανθίνη; Απλά σας αντιοξειδωτικό.

  • Η ασταξανθίνη είναι 550 φορές πιο αποτελεσματική από την βιταμίνη Ε.
  • Η ασταξανθνίνη είναι 6000 φορές πιο δυνατή από τη βιταμίνη C, μια από τις πιο σημαντικές βιταμίνες για το ανοσοποιητικό μας σύστημα.
  • Είναι 550 φορές πιο πλούσια σε αντιοξειδωτικά από ότι το πράσινο τσάι ή άλλες κατεχίνες.

Άρα η ασταξανθίνη είναι ένα πανίσχυρο αντιοξειδωτικό. Οι αντιοξειδωτικές ιδιότητες της ασταξανθίνης έχουν πολλά οφέλη στην υγεία μας. Βιολογικά μιλώντας, τα αντιοξειδωτικά είναι μόρια που επιδιορθώνουν τη βλάβη που προκαλείται σε κυτταρικό επίπεδο από ασταθή μόρια, που ονομάζονται ελεύθερες ρίζες. Αυτά τα μόρια είναι προϊόντα του μεταβολισμού, πράγμα που σημαίνει ότι η παραγωγή τους δεν σταματά ποτέ.

Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι οι ελεύθερες ρίζες εξυπηρετούν ένα σκοπό. Για παράδειγμα, το ανοσοποιητικό μας σύστημα χρησιμοποιεί συγκεκριμένες ελεύθερες ρίζες για να σκοτώσει τους ιούς, τα βακτήρια και άλλα παθογόνα που εισέρχονται στον οργανισμό μας.

Δυστυχώς, οι ανεξέλεγκτες ελεύθερες ρίζες μπορούν επίσης να καταστρέψουν και τα υγιή κύτταρα. Υπάρχει μια πολύ λεπτή ισορροπία ανάμεσα στις ελεύθερες ρίζες και στα αντιοξειδωτικά. Στην πραγματικότητα, η δουλειά των αντιοξειδωτικών όπως η ασταξανθίνη είναι να ελέγχουν τις ελεύθερες ρίζες.

Οξειδωτικό στρες 

Οτιδήποτε διαταράσσει αυτή την ισορροπία μπορεί να οδηγήσει σε οξειδωτικό στρες, μια κατάσταση η οποία είναι καταστροφική για το σώμα. Τα αντιοξειδωτικά καταπολεμούν τις ελεύθερες ρίζες δίνοντας τους ηλεκτρόνια. Αυτή η διαδικασία εξουδετερώνει και σταθεροποιεί τις ελεύθερες ρίζες.

Έτσι, εξορισμού, τα αντιοξειδωτικά αντιστρέφουν τη διαδικασία της οξείδωσης, και προλαμβάνουν το οξειδωτικό στρες. Το επίμονο οξειδωτικό στρες μπορεί να προκαλέσει πολλά προβλήματα υγείας όπως οι νευροεκφυλιστικές διαταραχές, τα νοσήματα του καρδιαγγειακού και πολλές μορφές καρκίνου. Οι ελεύθερες ρίζες συμβάλλουν στη διαδικασία της γήρανσης.

Στην καθημερινότητά μας υπάρχουν πολλοί παράγοντες που αυξάνουν το σχηματισμό των ελεύθερων ριζών. Κάποιες συνήθειες στον τρόπο ζωής και περιβαλλοντικοί παράγοντες ενισχύουν το οξειδωτικό στρες. Η κατανάλωση αλκοόλ, η κατανάλωση υδατανθράκων, οι τοξίνες, το κάπνισμα, τα μέταλλα, η ατμοσφαιρική ρύπανση και οι λοιμώξεις είναι κάποιοι από αυτούς.

Οφέλη ασταξανθίνης

Η ασταξανθίνη έχει αντιοξειδωτικές και αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες. Αυτό σημαίνει ότι έχει δύο κύρια οφέλη στην υγεία:

  • Καταπολεμά το οξειδωτικό στρες
  • Μειώνει τη φλεγμονή

Το οξειδωτικό στρες και η φλεγμονή συνδέονται στενά. Όταν τα κύτταρα χρησιμοποιούν το οξυγόνο για την παραγωγή της ενέργειας, παράγονται ελεύθερες ρίζες ως υποπροϊόν. Σε χαμηλά ποσοστά, οι ελεύθερες ρίζες είναι ωφέλιμες για την υγεία. Υποστηρίζουν το ανοσοποιητικό σύστημα και την κυτταρική λειτουργία. Αλλά όταν τα επίπεδα των ελεύθερων ριζών είναι υψηλά, προκαλούν οξειδωτικό στρες.

Και το οξειδωτικό στρες είναι κακό για την υγεία μας. Μπορεί να καταστρέψει τις κυτταρικές δομές, με αποτέλεσμα να επιταχύνει τη διαδικασία της γήρανσης. Επίσης οι μελέτες δείχνουν ότι το οξειδωτικό στρες συμβάλλει στην ανάπτυξη πολλών θεμάτων υγείας όπως ο καρκίνος και η αρθρίτιδα.

Η οξειδωτική βλάβη εξαιτίας του οξειδωτικού στρες μπορεί να προκαλέσει φλεγμονώδη αντίδραση. Αυτό οδηγεί σε χρόνια φλεγμονή, η οποία μπορεί να προκαλέσει πολλά προβλήματα υγεία.  Η ασταξανθίνη βοηθά να επανέλθει η ισορροπία στα επίπεδα των ελεύθερων ριζών για να μειωθεί το οξειδωτικό στρες και η φλεγμονή.

Η ασταξανθίνη έχει τα ακόλουθα οφέλη στην υγεία:

  • Συμβάλλει στην υγεία της καρδιάς
  • Βελτιώνει την κυκλοφορία του αίματος
  • Ενισχύει το ανοσοποιητικό
  • Βελτιώνει την όραση
  • Διατηρεί το δέρμα πιο νεανικό
  • Συμβάλλει στη μυϊκή δύναμη και στην απόδοση

Πώς μπορώ να προσθέσω ασταξανθίνη στην διατροφή μου;

Το ανθρώπινο σώμα δεν μπορεί να συνθέσει μόνο του ασταξανθίνη. Για να έχουμε λοιπόν τα οφέλη της πρέπει να συμπεριλάβουμε την ασταξανθίνη στη διατροφή μας.

Τα φύκια είναι η κύρια πηγή ασταξανθίνης. Τα ψάρια και άλλα θαλασσινά περιέχουν ασταξανθίνη επειδή καταναλώνουν φύκια.

Οι πιο καλές πηγές ασταξανθίνης είναι:

  • Ο σολομός
  • Οι γαρίδες
  • Τα καβούρια
  • Ο αστακός
  • Η κόκκινη πέστροφα

Ποια τροφή περιέχει περισσότερη ασταξανθίνη; Ο σολομός είναι στην  κορυφή της λίστας. Και ακολουθούν οι γαρίδες και τα υπόλοιπα θαλασσινά. Όμως δεν μπορούμε να καταναλώνουμε πολλές μερίδες θαλασσινών καθώς περιέχουν υδράργυρο. Καλό είναι να καταναλώνουμε 2-3 μερίδες θαλασσινών την εβδομάδα ώστε να έχουμε όλα τα οφέλη τους.

Τα αντιοξειδωτικά έχουν πολλά οφέλη στην υγεία μας 

Η ασταξανθίνη είναι ένα πανίσχυρο αντιοξειδωτικό που καταπολεμά το οξειδωτικό στρες και τη φλεγμονή, η οποία μπορεί να οδηγήσει σε καταστάσεις όπως το άγχος και η κατάθλιψη. Στα πλαίσια μιας ισορροπημένης διατροφής μπορούμε να καταναλώνουμε τροφές πλούσιες σε ασταξανθίνη ώστε να απολαμβάνουμε τα οφέλη της. Για την αποτοξίνωση και την ενίσχυση του οργανισμού γενικότερα υπάρχουν επίσης ιδιαίτερα αποτελεσματικές λύσεις μέσα από την ΟΜΟΙΟΠΑΘΗΤΙΚΗ και το ΒΕΛΟΝΙΣΜΟ.

gdpr-image
This website uses cookies to improve your experience. By using this website you agree to our Data Protection Policy.
Read more