Ουρικό οξύ: τι επιτρέπεται και τι απαγορεύεται να τρώμε

ουρικό οξύ, αυξημένα επίπεδα ουρικού οξέος, ουρική αρθρίτιδα, τροφές που επιτρέπονται όταν έχουμε αυξημένο ουρικό οξύ, τροφές που απαγορεύονται όταν έχουμε αυξημένο ουρικό οξύ

Ουρικό Οξύ

Το ουρικό οξύ δημιουργείται όταν το σώμα διασπά τις πουρίνες. Η μεγαλύτερη ποσότητα του ουρικού οξέος διαλύεται στο αίμα, περνά στους νεφρούς και αποβάλλεται από το σώμα μέσω των ούρων. Οι τροφές με υψηλή περιεκτικότητα σε πουρίνες αυξάνουν τα επίπεδα του ουρικού οξέος. Αυτές περιλαμβάνουν:

  • Τα θαλασσινά (ειδικά ο σολομός, οι γαρίδες, ο αστακός και οι σαρδέλες)
  • Το κόκκινο κρέας
  • Τις τροφές και τα ποτά με φρουκτόζη και το αλκοόλ (ειδικά η μπύρα)

Όταν το ουρικό οξύ παραμένει στο σώμα και δεν αποβάλλεται από τον οργανισμό μας, προκαλείται μια κατάσταση που ονομάζεται υπερουριχαιμία. Η υπερουριχαιμία μπορεί να προκαλέσει τη δημιουργία κρυστάλλων ουρικού οξέος. Αυτοί οι κρύσταλλοι μπορεί να συσσωρεύονται στις αρθρώσεις και να προκαλούν ουρική αρθρίτιδα, μια κατάσταση πολύ επώδυνη. Επίσης οι κρύσταλλοι μπορεί να προκαλέσουν πρόβλημα στους νεφρούς και να σχηματίζουν πέτρες στους νεφρούς.

Αν τα υψηλά επίπεδα του ουρικού οξέος δεν αντιμετωπιστούν μπορεί τελικά να οδηγήσουν σε μόνιμη βλάβη στα οστά, στις αρθρώσεις ,στους ιστούς, σε νεφρική ανεπάρκεια και καρδιακά νοσήματα. Οι μελέτες έχουν δείξει ότι υπάρχει σύνδεση ανάμεσα στα υψηλά επίπεδα του ουρικού οξέος και στο διαβήτη τύπου 2, την υψηλή αρτηριακή πίεση και  τη λιπώδη νόσο του ήπατος.

Η ουρική αρθρίτιδα είναι μια μορφή αρθρίτιδας που εμφανίζεται όταν τα επίπεδα του ουρικού οξέος στο αίμα είναι αυξημένα. Το ουρικό οξύ σχηματίζει κρυστάλλους στις αρθρώσεις, συχνά στα πόδια και στα μεγάλα δάχτυλα, που προκαλούν έντονο και επώδυνο πρήξιμο.

Μερικοί άνθρωποι χρειάζονται φαρμακευτική αγωγή για τη θεραπεία της ουρικής αρθρίτιδας, αλλά με τη σωστή διατροφή και αλλαγές στον τρόπο ζωής μπορεί να αντιμετωπιστεί αυτή η κατάσταση. Η μείωση των επιπέδων του ουρικού οξέος μειώνουν τον κίνδυνο εμφάνισης ουρικής αρθρίτιδας.

1. Περιορίστε την κατανάλωση τροφών πλούσιων σε πουρίνες

Οι πουρίνες είναι ενώσεις που υπάρχουν φυσιολογικά σε κάποιες τροφές. Καθώς το σώμα μας διασπά τις πουρίνες, παράγει ουρικό οξύ. Ο μεταβολισμός των τροφών πλούσιων σε πουρίνες μπορεί να οδηγήσει σε ουρική αρθρίτιδα καθώς το σώμα παράγει υπερβολικό ουρικό οξύ.

Μερικές τροφές έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε πουρίνες και ο στόχος είναι να μειωθεί η πρόσληψη των πουρινών.

Οι τροφές που είναι πλούσιες σε πουρίνες περιλαμβάνουν:

  • τα άγρια θηράματα, όπως το ελάφι
  • την πέστροφα, τον τόνο, το μπακαλιάρο, τις σαρδέλες, τις αντζούγιες, τα μύδια και τη ρέγγα
  • το υπερβολικό αλκοόλ, όπως η μπύρα και το λικέρ
  • τις τροφές πλούσιες σε λιπαρά, όπως το μπέικον, τα γαλακτοκομικά προϊόντα και το κόκκινο κρέας
  • τα γλυκά

Οι τροφές που έχουν μέτρια περιεκτικότητα σε πουρίνες περιλαμβάνουν:

  • τα αλλαντικά
  • τα περισσότερα κρέατα, όπως το ζαμπόν και το βοδινό
  • τα πουλερικά
  • τα στρείδια, τα καβούρια, οι γαρίδες και ο αστακός

2. Καταναλώστε τροφές με χαμηλή περιεκτικότητα σε πουρίνες

Αν αρχίσετε να καταναλώνετε τροφές με χαμηλή περιεκτικότητα σε πουρίνες , θα μειωθούν τα επίπεδα του ουρικού οξέος. Μερικές τροφές με χαμηλή περιεκτικότητα σε πουρίνες περιλαμβάνουν:

  • τα γαλακτοκομικά προϊόντα με χαμηλά λιπαρά
  • το φυστικοβούτυρο και οι περισσότεροι ξηροί καρποί
  • τα περισσότερα φρούτα και λαχανικά
  • ο καφές
  • το ψωμί ολικής άλεσης , το ρύζι και οι πατάτες

Οι αλλαγές στη διατροφή δεν σημαίνουν ότι θα απαλλαχθείτε από την ουρική αρθρίτιδα αλλά θα βοηθήσουν στην πρόληψη των εξάρσεων. Είναι σημαντικό να θυμάστε ότι όλοι οι άνθρωποι με ουρική αρθρίτιδα δεν βοηθιούνται με την διατροφή με χαμηλή περιεκτικότητα σε πουρίνες.

Άλλοι παράγοντες, όπως η γενετική προδιάθεση, η εμμηνόπαυση στις γυναίκες και η παχυσαρκία αυξάνουν τον κίνδυνο.

3. Διατηρήστε υγιές σωματικό βάρος

Το φυσιολογικό βάρος βοηθά στη μείωση του κινδύνου των κρίσεων ουρικής αρθρίτιδας. Η παχυσαρκία αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης ουρικής αρθρίτιδας, ειδικά σε νεότερους ανθρώπους.

Η παχυσαρκία αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης μεταβολικού συνδρόμου. Αυξάνει την αρτηριακή πίεση και τη χοληστερόλη ενώ αυξάνει και τον κίνδυνο για καρδιακά νοσήματα.

Η γρήγορη απώλεια βάρους μπορεί επίσης να αυξήσει τα επίπεδα του ουρικού οξέος. Για αυτό καλό είναι να επικεντρώνεστε στις μακροπρόθεσμες αλλαγές για να διαχειριστείτε το βάρος σας , όπως το να κινείστε περισσότερο, να τρώτε ισορροπημένα και να επιλέγετε υγιεινές τροφές.

4. Αποφύγετε το αλκοόλ και τα ποτά που περιέχουν ζάχαρη

Η υψηλή κατανάλωση αλκοόλ και ποτών που περιέχουν ζάχαρη, όπως η σόδα και οι χυμοί με ζάχαρη, συνδέονται με τον αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης ουρικής αρθρίτιδας.

Το αλκοόλ και τα ποτά που περιέχουν ζάχαρη έχουν πρόσθετες θερμίδες, που μπορεί να αυξήσουν το βάρος και να προκαλέσουν θέματα μεταβολισμού.

5. Βιταμίνη C

Η πρόσληψη βιταμίνης C μειώνει τον κίνδυνο εμφάνισης ουρικής αρθρίτιδας. Τα μούρα και τα κεράσια είναι καλές πηγές βιταμίνης C και μειώνουν τα επίπεδα του ουρικού οξέος.

gdpr-image
This website uses cookies to improve your experience. By using this website you agree to our Data Protection Policy.
Read more