Στρες και γαστρίτιδα

γαστρίτιδα και στρες, γαστρίτιδα, άγχος, γαστρίτιδα που οφείλεται σε στρες, συμπτώματα γαστρίτιδας, θεραπεία γαστρίτιδας, αντιμετώπιση άγχους

Στρες και Γαστρίτιδα

Τα προβλήματα του γαστρεντερικού είναι τα πιο συχνά συμπτώματα του άγχους και της ανησυχίας. Όλοι μας έχουμε νιώσει σφίξιμο στο στομάχι σε περιόδους στρες.

Οι μελέτες έχουν δείξει μια ισχυρή σύνδεση ανάμεσα στο στομάχι και στον εγκέφαλο. Όπως ο εγκέφαλος, έτσι και το στομάχι είναι γεμάτο νεύρα. Το στομάχι περιέχει το μεγαλύτερο δίκτυο νεύρων εκτός εγκεφάλου , με την πεπτική οδό και τον εγκέφαλο να μοιράζονται πολλά κοινά νεύρα.

Είτε πρόκειται για ένα ψυχοπιεστικό γεγονός είτε για χρόνιο άγχος και ανησυχία, το στρες έχει κάποιο κόστος για το πεπτικό σύστημα. Όταν είστε αγχωμένοι, κάποιες  ορμόνες και χημικές ουσίες απελευθερώνονται από το σώμα, εισέρχονται στην πεπτική οδό και παρεμβαίνουν στην πέψη. Έχουν αρνητική επίδραση στην χλωρίδα του εντέρου (τους μικροοργανισμούς που ζουν την πεπτική οδό και βοηθούν στην πέψη) και μειώνουν την παραγωγή αντισωμάτων. Το αποτέλεσμα είναι η χημική ανισορροπία που μπορεί να προκαλέσει πολλά γαστρεντερικά προβλήματα.

Συμπτώματα του γαστρεντερικού που συνδέονται με το στρες περιλαμβάνουν:

  • Δυσπεψία
  • Διάρροια
  • Κράμπες στο στομάχι
  • Δυσκοιλιότητα
  • Σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου
  • Αφύσικη πείνα
  • Ναυτία
  • Έλκη στομάχου
  • Μείωση της όρεξης

Αν αντιμετωπίζετε οποιοδήποτε από τα παραπάνω, τότε το καθένα από αυτά μπορεί να σας προκαλέσει άγχος και να επηρεάζει την ποιότητα ζωής σας. Πολλοί άνθρωποι με διάρροια φοβούνται μήπως έχουν κάποιο ατύχημα και για αυτό διστάζουν να αφήσουν το σπίτι τους ή να πάνε σε συγκεκριμένα μέρη. Αν παθαίνετε κράμπες στο στομάχι ή έχετε δυσπεψία, ίσως να φοβάστε αυτά τα συμπτώματα και να περιορίζετε αυτά που τρώτε.

Το στρες και η γαστρίτιδα είναι δύο καταστάσεις που πάνε μαζί. Το πεπτικό σύστημα επηρεάζεται άμεσα από τα συναισθήματά μας. Κάθε άτομο βιώνει το στρες διαφορετικά αλλά όλους μας επηρεάζει με κάποιο τρόπο.

Πολλές φορές οι άνθρωποι αγνοούν ότι το στρες προκαλεί προβλήματα στο πεπτικό σύστημα. Το σώμα και το μυαλό δεν λειτουργούν χωριστά, είναι άρρηκτα συνδεδεμένα μεταξύ τους. Ότι συμβαίνει στο ένα επηρεάζει το άλλο.

Τι είναι η γαστρίτιδα;

Η γαστρίτιδα είναι μια βλάβη στο βλεννογόνο του στομάχου. Μπορεί να προκληθεί από ερεθισμό και φλεγμονή στο βλεννογόνο του στομάχου όταν το σώμα παράγει περισσότερα στομαχικά οξέα από όσα πρέπει. Η γαστρίτιδα μπορεί να εμφανιστεί σταδιακά όπως η χρόνια γαστρίτιδα ή να εμφανιστεί ξαφνικά όπως η οξεία γαστρίτιδα.

Η γαστρίτιδα μπορεί να οφείλεται σε πολλούς παράγοντες όπως τα βακτήρια, κάποια φαρμακευτική αγωγή, η διατροφή και το άγχος. Επίσης ο τρόπος ζωής που μπορεί να περιλαμβάνει το αλκοόλ και το κάπνισμα συμβάλλει στην εμφάνιση της. Όλα αυτά προκαλούν ερεθισμό στο βλεννογόνο του στομάχου.

Ο περιορισμός του χρόνιου στρες είναι πολύ σημαντικός για την μείωση των συμπτωμάτων της γαστρίτιδας που οφείλεται στο στρες. Όταν νιώθετε στρες αυξάνονται οι ορμόνες του στρες ,όπως η κορτιζόλη, στην κυκλοφορία του αίματος. Αυτές οι ορμόνες μπορεί να προκαλέσουν την απελευθέρωση γαστρικών οξέων στο στομάχι όταν δεν υπάρχει τροφή για πέψη. Η ισορροπημένη διατροφή βοηθά στη μείωση της βλάβης που προκαλούν τα αυξημένα επίπεδα οξέων, αλλά είναι σημαντικό να αντιμετωπίσετε την υποκείμενη αιτία.

Όταν αυξάνονται τα επίπεδα του στρες, το σώμα δεν μπορεί να διορθώσει τη βλάβη στους ιστούς. Αυτό μειώνει την ικανότητα επούλωσης και συνδυαστικά με τα αυξημένα επίπεδα των ορμονών του στρες και των γαστρικών οξέων δημιουργείται ένα τοξικό περιβάλλον.

Αν το στρες είναι η αιτία της γαστρίτιδας τότε η ψυχοθεραπεία θα σας βοηθήσει να επιλύσετε όλα τα συναισθηματικά θέματα ή τα τραύματα που σας απασχολούν και έτσι θα υποχωρήσουν τα συμπτώματα της γαστρίτιδας.

Γαστρίτιδα που οφείλεται στο στρες

Η γαστρίτιδα που οφείλεται στο στρες είναι γνωστή ως λειτουργική δυσπεψία, μια κατάσταση που αν και δεν προκαλεί φλεγμονή στο στομάχι όπως η κλασική γαστρίτιδα, μπορεί να προκαλέσει συμπτώματα όπως η καούρα και το φούσκωμα και προκαλείται από συναισθηματικές αιτίες όπως το στρες, η ανησυχία και η νευρικότητα.

Αυτός ο τύπος γαστρίτιδας μπορεί να αντιμετωπιστεί με αλλαγές στη διατροφή και φαρμακευτική αγωγή με αντιόξινα, που βοηθούν στην καταπράυνση του βλεννογόνου του στομάχου ώστε να μην προκαλείται καούρα. Είναι επίσης σημαντικός ο έλεγχος των συναισθημάτων, καθώς είναι ουσιαστικό κομμάτι της θεραπείας.

Κύρια συμπτώματα

Η γαστρίτιδα έχει πολλά κοινά συμπτώματα με άλλες διαταραχές του γαστρεντερικού αλλά τα πιο συχνά συμπτώματα περιλαμβάνουν:

  • Ναυτία και αίσθημα πληρότητας στο στομάχι
  • Φούσκωμα
  • Πόνο στο στομάχι
  • Δυσκολία στην πέψη
  • Πονοκέφαλο
  • Απώλεια όρεξης
  • Εμετό ή τάση για εμετό

Άλλα συμπτώματα που είναι πιο ειδικά για την γαστρίτιδα περιλαμβάνουν την καούρα ή τη δυσφορία, ειδικά τη νύχτα ή ανάμεσα στα γεύματα. Αυτά τα συμπτώματα μπορούν να εμφανιστούν οποιαδήποτε στιγμή σε περιόδους στρες ή άγχους. Κάποια από αυτά εμφανίζονται και σε άλλες μορφές γαστρίτιδας και δημιουργούν πρόβλημα στη διάγνωση.

Θεραπεία γαστρίτιδας

Η χρήση αντιόξινων ή φαρμάκων που μειώνουν την παραγωγή των οξέων στο στομάχι είναι μια καλή επιλογή για την γαστρίτιδα που οφείλεται σε στρες.

Όμως η συνεχής χρήση της φαρμακευτικής αγωγής δεν συστήνεται, για αυτό καλό είναι να αντιμετωπίσετε τα συναισθηματικά θέματα που προκαλούν τα συμπτώματα με την βοήθεια της ψυχοθεραπείας, των τεχνικών χαλάρωσης, της ισορροπημένης διατροφής και της φυσικής δραστηριότητας.

Το τσάι χαμομηλιού έχει ηρεμιστική δράση και μπορεί να σας βοηθήσει στην ανακούφιση των συμπτωμάτων. Επίσης η βαλεριάνα, η λεβάντα και η πασιφλόρα έχουν ευεργετικές ιδιότητες.

Οι τροφές που βοηθούν στην αντιμετώπιση της γαστρίτιδας περιλαμβάνουν εύπεπτες τροφές και αυτές που έχουν ηρεμιστική δράση, όπως το βρασμένο ή ψητό άπαχο κρέας, τα ψάρια, τα βρασμένα λαχανικά και τα αποφλοιωμένα φρούτα. Η κατανάλωση άφθονου νερού όταν νιώθετε δυσφορία βοηθά και γενικά προτείνεται η σταδιακή επιστροφή στη φυσιολογική διατροφή και η αποφυγή του γάλακτος.

Οι τροφές που καλό είναι να τις αποφεύγετε είναι αυτές που έχουν πολλά λιπαρά και ερεθίζουν το στομάχι, όπως το κόκκινο κρέας, το λουκάνικο, το μπέικον, τα τηγανητά φαγητά, η σοκολάτα, ο καφές και το πιπέρι. Το αλκοόλ, το κάπνισμα, το τεχνητό τσάι, τα αναψυκτικά και το ανθρακούχο νερό είναι καλό να τα αποφεύγετε γιατί βοηθούν στην πρόληψη των μελλοντικών κρίσεων γαστρίτιδας.

Είναι σημαντικό να μην ξαπλώνετε αμέσως μετά τα γεύματα, να μην πίνετε τίποτα στη διάρκεια του γεύματος , να τρώτε αργά και σε ήρεμο μέρος. Η διατροφή παίζει πολύ σημαντικό ρόλο καθώς πολλές τροφές μπορούν να ερεθίσουν το στομάχι σας. Πολλά προβλήματα του γαστρεντερικού επιλύονται με την μείωση του στρες. Καλό είναι να θυμάστε ότι βιολογικοί, ψυχολογικοί και κοινωνικοί παράγοντες επηρεάζουν το στρες.

Η γαστρίτιδα που οφείλεται στο στρες δεν μπορεί να εξελιχθεί σε καρκίνο επειδή αυτός ο τύπος γαστρίτιδας δεν προκαλεί φλεγμονή στο στομάχι. Η εξέταση του ανώτερου γαστρεντερικού δεν δείχνει βλάβη στο στομάχι που να συνδέεται με αυξημένες πιθανότητες ανάπτυξης καρκίνου.

Τρόποι για να μειώσετε το στρες και την ανησυχία

Αν και το στρες είναι φυσιολογικό κομμάτι της ζωής μας και είναι αδύνατο να το αποφύγετε, υπάρχουν κάποιοι τρόποι για να μειώσετε την επίδρασή του στην υγεία σας.

Βαθιές αναπνοές

Πάρτε βαθιές αναπνοές. Με αυτό τον τρόπο μπορείτε να ηρεμήσετε. Κάθε λίγες ώρες σταματήστε ότι κάνετε και για ένα λεπτό αναπνεύστε αργά, ήσυχα και βαθιά. Θα εκπλαγείτε με τα αποτελέσματα. Η αναπνοή σας πρέπει να είναι αργή, σιωπηλή και να αναπνέετε μέσω της μύτης.

Μάθετε να λέτε “όχι”

Αν προσπαθείτε συνεχώς να κάνετε τα πάντα για να ευχαριστείτε τους άλλους, τότε αυτός είναι ένας σίγουρος τρόπος για να αγχωθείτε. Καλό είναι να γνωρίζετε τα όρια σας και όταν φτάνετε κοντά σε αυτά να μην δέχεστε επιπλέον υποχρεώσεις και ευθύνες.

Άσκηση

Η τακτική άσκηση είναι ένας εξαιρετικός τρόπος για να μειώσετε το στρες, ακόμη και αν ασκείστε για 15 λεπτά την ημέρα. Όταν κάνετε άσκηση το σώμα σας απελευθερώνει χημικές ουσίες που ονομάζονται ενδορφίνες, οι οποίες αλληλεπιδρούν με υποδοχείς στον εγκέφαλο και δημιουργούν θετικά συναισθήματα στο σώμα.

Επικεντρωθείτε σε όσα μπορείτε να ελέγξετε

Αντί να πιέζεστε για πράγματα που δεν μπορείτε να ελέγξετε, επικεντρωθείτε σε πράγματα που ελέγχετε , όπως το να επιλέξετε πως θα αντιδράσετε στα προβλήματά σας. Η αντίδρασή σας είναι επιλογή σας, και περιλαμβάνει το πως αντιδρά το στομάχι σας. Αποδεχτείτε τα προβλήματα του στομάχου σας και έτσι θα μειώσετε το άγχος σας και θα περιορίσετε τα συμπτώματά. Το να ανησυχείτε για το στομάχι σας, μόνο επιδεινώνει τα συμπτώματά σας.

Τεχνικές χαλάρωσης

Υπάρχουν τεχνικές χαλάρωσης όπως η γιόγκα και ο διαλογισμός, που θα σας βοηθήσουν να ηρεμήσετε.

Αν δεν μπορείτε να αντιμετωπίσετε το άγχος σας μπορείτε να ζητήσετε τη βοήθεια ενός ψυχοθεραπευτή. Μερικές φορές είναι πολύ δύσκολο να αντιμετωπίσετε μόνοι σας το χρόνιο στρες. Χρειάζεται χρόνος και προσπάθεια για να μειώσετε το στρες και την επίδρασή του στο στομάχι σας. Μην περιμένετε να γίνουν θαύματα μέσα σε μια νύχτα γιατί με αυτό τον τρόπο θα αυξήσετε την απογοήτευση και τα συμπτώματά σας. Είναι πολύ σημαντικό να αποδεχτείτε ότι μπορεί να έχετε κάποια δυσφορία στο στομάχι.
gdpr-image
This website uses cookies to improve your experience. By using this website you agree to our Data Protection Policy.
Read more