Χωρισμός

χωρισμός, αιτίες χωρισμού, αντιμετώπιση χωρισμού, ψυχοθεραπεία για τον χωρισμό

Χωρισμός

Ο «χωρισμός» αφορά το τέλος μιας ρομαντικής σχέσης ανάμεσα σε δύο συντρόφους. Το «διαζύγιο», είναι η νομική διαδικασία για το χωρισμό ενός παντρεμένου ζευγαριού, όμως ο όρος «χωρισμός» πιο συχνά χρησιμοποιείται για το τέλος μιας σχέσης ανάμεσα σε δύο ανθρώπους που δεν έχουν παντρευτεί. Ένας ψυχοθεραπευτής μπορεί να σας βοηθήσει όταν προσπαθείτε να ξεπεράσετε ένα δύσκολο χωρισμό ή ένα διαζύγιο.

Ένα ζευγάρι ίσως να συμφωνεί αμοιβαία να τελειώσει τη σχέση του, αλλά τις περισσότερες φορές μόνο ο ένας σύντροφος επιθυμεί να τελειώσει η σχέση. Αυτό μπορεί να προκαλεί αναστάτωση και να πληγώσει τον άλλο σύντροφο που δεν θέλει να τελειώσει η σχέση, χωρίς τουλάχιστον να δώσει μια ακόμα ευκαιρία. Μερικές φορές ο ένας σύντροφος ίσως να δείχνει ότι θέλει να τελειώσει η σχέση σταματώντας τελείως την επικοινωνία με τον άλλο σύντροφο και να εξαφανίζεται. Αυτός ο τρόπος χωρισμού είναι ιδιαίτερα τραυματικός και αγχωτικός, καθώς αφήνει τη σχέση σε μια αβέβαιη κατάσταση και ο άλλος σύντροφος δεν τον έχει αποχαιρετήσει.

Με την ομοιοπαθητική, το EMDR (για την επεξεργασία του ψυχικού τραύματος) και την ψυχοθεραπεία, σε μικρό χρονικό διάστημα (πχ μέσα σε 1-2 μήνες) τα συναισθηματικά τραύματα από ένα χωρισμό μπορούν να επουλωθούν. Μπορείτε να δυναμώσετε, και να ενισχύσετε την αυτοπεποίθησή σας, ώστε να μπορέσετε να ανταπεξέλθετε στις καταστάσεις και να συνεχίσετε τη ζωής σας.

 

Ένας χωρισμός μπορεί να είναι θετικός ή αρνητικός, ανάλογα με το πώς νιώθουν τα άτομα που εμπλέκονται στη σχέση. Ο ένας ή και δύο σύντροφοι ίσως να μετανιώσουν για το τέλος της σχέσης αλλά ακόμη να νιώθουν ότι αυτό ήταν η καλύτερη λύση, και η επίγνωση της κατάστασης μπορεί να προκαλεί συναισθηματική αναστάτωση, ακόμη και αν η σχέση ήταν προβληματική. Το τέλος μιας σχέσης ίσως επίσης να συνοδεύεται από αβεβαιότητα, θυμό ή θλίψη. Οι πιο σύντομες σχέσεις είναι πιο εύκολο να τελειώσουν και τα άτομα να προχωρήσουν, από ότι οι μακροχρόνιες σοβαρές σχέσεις.

Πιθανές αιτίες χωρισμού

Ένας χωρισμός μπορεί να οφείλεται σε πολλούς λόγους. Σε κάποιες περιπτώσεις, είναι ξεκάθαρο ότι η σχέση πλέον δεν λειτουργεί: σημάδια μιας δύσκολης σχέσης ίσως να περιλαμβάνουν τη σωματική ή τη συναισθηματική βία, την απιστία του ενός συντρόφου ή τη γενική δυσαρέσκεια. Κάποιες φορές, είναι δύσκολο να αποφασίσει κάποιος αν θα λήξει μια σχέση ή όχι. Μια σχέση μπορεί να είναι ανανεωτική και να σας γεμίζει προσωρινά, αλλά αν δεν μοιάζει ότι θα διαρκέσει, και ο ένας ή και οι δύο σύντροφοι επιθυμούν μια μακροχρόνια σχέση, συμβίωση γάμο ή παιδιά, τότε είναι ωφέλιμο να προχωρήσουν. Όμως μπορεί να είναι δύσκολο να τελειώσετε μια σχέση όταν κάτι δεν πάει πολύ στραβά.

Οι άνθρωποι σε μια σχέση ίσως να συνειδητοποιούν ότι έχουν διαφορετικούς στόχους και αξίες. Αυτές οι αξίες ίσως να ήταν διαφορετικές στην αρχή της σχέσης, ή να έχουν αλλάξει στην εξέλιξη της σχέσης, καθώς και οι δύο άνθρωποι ωριμάζουν, ατομικά και σαν ζευγάρι. Μερικές φορές ο ένας σύντροφος μπορεί να ανακαλύψει ότι νιώθει πράγματα για κάποιον άλλο ή απλά να χάσει το ενδιαφέρον του και την έλξη για το άλλο άτομο. Μπορεί να είναι δύσκολο να είστε ειλικρινής με τον σύντροφό σας για αυτά τα θέματα επειδή φοβάστε ότι θα τον πληγώσετε .

Μερικές φορές απλά δύο άνθρωποι δεν ταιριάζουν μεταξύ τους, ακόμη και αν έχουν συναισθήματα ο ένας για τον άλλο και απολαμβάνουν να κάνουν πράγματα μαζί. Όταν μια σχέση αποτυγχάνει να ευδοκιμήσει και οι σύντροφοι νιώθουν δυστυχισμένοι ή δεν είναι εύκολο να περνούν χρόνο μαζί και να περνούν καλά, ίσως να αποφασίσουν ότι ο χωρισμός είναι η καλύτερη επιλογή για αυτούς.

Η συναισθηματική απομάκρυνση από τη σχέση όταν ο ένας σύντροφος είναι έτοιμος να προχωρήσει είναι πιο εύκολη από την πυροδότηση του χωρισμού με μια επώδυνη συζήτηση. Ωστόσο, επειδή αυτή η στρατηγική μπορεί να οδηγήσει σε περισσότερη σύγχυση και πόνο μακροπρόθεσμα, η συζήτηση για το χωρισμό νωρίτερα μπορεί να είναι η καλύτερη επιλογή. Πριν ξεκινήσετε την συζήτηση, είναι καλό να σκεφτείτε τους λόγους που θέλετε να χωρίσετε έτσι ώστε να τοποθετηθείτε ειλικρινά και ξεκάθαρα στο άλλο άτομο. Η πιθανότητα το άλλο άτομο να αντιδράσει αρνητικά μπορεί να είναι ένας ακόμη λόγος καθυστέρησης του χωρισμού. Σε αυτή την περίπτωση, προετοιμαστείτε για τις πιθανές αρνητικές αντιδράσεις.

Αντιμετώπιση του χωρισμού

Ακόμη και ένας επώδυνος χωρισμός μπορεί να οδηγήσει σε προσωπική εξέλιξη. Η περίοδος της μοναξιάς μετά από ένα χωρισμό μπορεί να είναι χρόνος ωρίμανσης και ανακάλυψης. Οι προτεραιότητες, οι αξίες και οι στόχοι της ζωής μπορεί να έχουν αλλάξει και νέα ενδιαφέροντα να βγαίνουν στην επιφάνεια. Μπορεί να είναι δύσκολο να απολαύσετε μια δραστηριότητα που κάνατε με τον πρώην σας, αλλά μπορεί να είναι βοηθητικό να αποδεχτείτε ότι μπορεί ακόμη να έχετε κοινά ενδιαφέροντα, ακόμη και όταν η σχέση έχει τελειώσει, και αυτό βοηθά στην διαδικασία της επούλωσης.

Η συζήτηση για ένα χωρισμό και για τους λόγους που οδήγησαν σε αυτόν είναι συχνά βοηθητική: η αντανάκλαση των σκέψεων σας βοηθά στην ανάκτηση της αίσθησης του εαυτού σας και έτσι μπορείτε να προχωρήσετε πιο εύκολα. Οι σχέσεις αποτελούν σημαντικό κομμάτι της ζωής, και είναι γενικά αναγκαίο να γνωρίζουμε την σημασία, τον πόνο και την θλίψη που συνοδεύουν αυτή την απώλεια έτσι ώστε να μπορέσουμε να προχωρήσουμε. Επικεντρωθείτε στον εαυτό σας μετά από ένα χωρισμό ώστε να διευκολύνετε τη διαδικασία της επούλωσης: να τρώτε καλά, να κοιμάστε αρκετά, να μένετε δραστήριοι, να αποφεύγετε πιθανές επιβλαβείς συμπεριφορές όπως το αλκοόλ ή οι ουσίες, και να δέχεστε την υποστήριξη και τη φροντίδα από την οικογένεια και τους φίλους σας.

Αν και ένας χωρισμός μπορεί να οδηγήσει σε συναισθήματα ανεπάρκειας και ενοχών, μπορεί επίσης να είναι βοηθητικό να επικεντρωθείτε στην προσωπική σας εξέλιξη και όλα όσα μάθατε, θετικά ή αρνητικά, από αυτή τη σχέση. Αν μια σχέση δεν λειτουργεί, είναι καλό να ξέρετε γιατί συμβαίνει αυτό, ώστε να το γνωρίζετε για τις μελλοντικές σας σχέσεις.

 

Χωρισμός και ψυχική υγεία

Ένας χωρισμός μπορεί να είναι επώδυνος και το συναισθηματικό βάρος καθορίζεται από έναν αριθμό παραγόντων, όπως:

  • Τη διάρκεια της σχέσης.
  • Τα σχέδια που είχε ο κάθε σύντροφος για το μέλλον.
  • Το βαθμό της δέσμευσης μέσα στη σχέση.
  • Την ευτυχία μέσα στη σχέση πριν τον χωρισμό.
  • Αν ο ένας από τους δύο συντρόφους προτιμά να μείνει στη σχέση.
  • Αν η σχέση τελειώσει με απιστία, κακοποίηση ή άλλα επώδυνα θέματα.

Πολλοί άνθρωποι νιώθουν πληγωμένοι μετά από ένα χωρισμό, και η διαδικασία του πένθους της σχέσης μοιάζει πολύ με το πένθος για άλλες απώλειες. Ο χρόνος που χρειάζεται ο καθένας για να ξεπεράσει ένα χωρισμό ποικίλλει. Όταν μια σύντομη σχέση τελειώσει, το άτομο ίσως να νιώθει καλά μετά από λίγες μέρες μονάχα, αλλά όταν μια μακροχρόνια σχέση τελειώσει μπορεί να χρειαστούν μήνες ή χρόνια για να πενθήσει κάποιος πλήρως. Επειδή πολλά ζευγάρια συγκατοικούν για πολύ καιρό, ο χωρισμός μπορεί να μοιάζει με ένα διαζύγιο και να περιλαμβάνει έναν καταιγισμό συναισθημάτων εξαιτίας της λήξης κοινών φιλικών σχέσεων, το μοίρασμα των κοινών αποκτημάτων και κάποιες φορές θέματα επιμέλειας.

Μερικές φορές τα ζευγάρια χωρίζουν και τα ξαναφτιάχνουν, χωρίζουν αλλά ακόμη έχουν σεξουαλικές επαφές ή διατηρούν φιλικές επαφές για κάποιο χρονικό διάστημα μετά τον χωρισμό. Αν και μερικοί άνθρωποι ίσως να σκέφτονται ότι είναι καλό να διαλύουν μια σχέση και να τα ξαναβρίσκουν αυτό σημαίνει ότι δεν είναι ικανοποιημένοι από τη σχέση τους.

Οι χωρισμοί αποτελούν συχνή αιτία περιστασιακής κατάθλιψης και κάποιοι άνθρωποι διαλύονται από τον χωρισμό που σκέφτονται μέχρι την αυτοκτονία. Οι ψυχοθεραπευτές βοηθούν τους ανθρώπους να επεξεργαστούν τα άλυτα συναισθήματα που έχουν μετά από ένα χωρισμό.

Ψυχοθεραπεία για τον χωρισμό

Η εμπειρία του χωρισμού μπορεί να οδηγήσει σε στρες, ανησυχία και κατάθλιψη, ειδικά αν η σχέση που τελειώνει ήταν σοβαρή. Ανεξάρτητα με το πώς έληξε μια σχέση, τα άτομα μπορεί να νιώθουν θλίψη, θυμό, σύγχυση ή άλλα συναισθήματα. Αυτή η εσωτερική αναταραχή μπορεί να κατακλύζει το άτομο που ήθελε ή ξεκίνησε το χωρισμό.

Όταν ένας χωρισμός προκαλεί έντονα συναισθήματα τα οποία είναι δύσκολο να διαχειριστείτε, παρεμβαίνουν στην καθημερινότητά σας ή επηρεάζουν την αναθεώρηση του μονοπατιού της ζωή σας, η ψυχοθεραπεία προσφέρει ένα υποστηρικτικό και ασφαλές μέρος για την διαδικασία της επούλωσης, ειδικά όταν καταστάσεις όπως η κατάθλιψη, η χαμηλή αυτοεκτίμηση, το πένθος ή το μετατραυματικό στρες εμφανίζονται μετά το χωρισμό.

Στην ψυχοθεραπεία, ένα άτομο μπορεί να συζητήσει οποιοδήποτε συναίσθημα ή επώδυνη εμπειρία θέλει και να ανακαλύψει τρόπους για να διαχειριστεί τα αρνητικά συναισθήματα. Ένας ψυχοθεραπευτής μπορεί να σας βοηθήσει να διώξετε τις ενοχές ή την αυτοκατηγορία που ίσως να νιώθετε όταν συμβιβάζεστε με το τέλος της σχέσης. Αν κάποιος έχει κατάθλιψη ή αυτοκτονικές σκέψεις πρέπει να συμβουλευτεί ένα ψυχίατρο.

ΚΑΝΕ ΤΟ ΤΕΣΤ