Τι είναι η υπαρξιακή κρίση;

υπαρξιακή κρίση, τι είναι η υπαρξιακή κρίση, μορφές υπαρξιακής κρίσης, παράγοντες που οδηγούν στην υπαρξιακή κρίσης, αντιμετώπιση υπαρξιακής κρίσης

Υπαρξιακή Κρίση

Η υπαρξιακή κρίση αναφέρεται σε άβολα συναισθήματα για το νόημα της ζωής, τις επιλογές και την ελευθερία. Όταν αναφερόμαστε στην υπαρξιακή κρίση ή στο υπαρξιακό άγχος, η κύρια ανησυχία είναι η ίδια, η ζωή δεν έχει σκοπό, η ύπαρξη δεν έχει κανένα νόημα επειδή υπάρχουν περιορισμοί και εμπόδια και ότι όλοι θα πεθάνουμε κάποια μέρα.

Το υπαρξιακό άγχος εμφανίζεται στη διάρκεια μιας μετάβασης στη ζωή και αντανακλά δυσκολίες στην προσαρμογή, που συχνά σχετίζονται με την απώλεια της ασφάλειας. Για πολλούς ανθρώπους, η υπαρξιακή κρίση είναι ένα ταξίδι, μια απαραίτητη εμπειρία και ένα πολύπλοκο φαινόμενο. Προκύπτει από την επίγνωση των ελευθεριών σας και την αποδοχή ότι η ζωή θα τελειώσει για εσάς μια μέρα.

Σημάδια υπαρξιακής κρίσης

Στη διάρκεια μιας υπαρξιακής κρίσης , ένα άτομο μπορεί να βιώνει πολλά συμπτώματα που περιλαμβάνουν:

  • Άγχος
  • Κατάθλιψη
  • Απομόνωση από τους φίλους και τα αγαπημένα πρόσωπα
  • Έλλειψη κινήτρου και ενέργειας
  • Μοναξιά
  • Υπερβολική ανησυχία

Μια υπαρξιακή κρίση συχνά συμβαίνει μετά από σημαντικά γεγονότα της ζωής, όπως:

  • Η αλλαγή καριέρας
  • Ο θάνατος ενός αγαπημένου προσώπου
  • Η διάγνωση μιας σοβαρής ή απειλητικής για τη ζωή νόσου
  • Μια τραγική ή τραυματική εμπειρία
  • Η απόκτηση παιδιών
  • Ο γάμος ή το διαζύγιο

Οι άνθρωποι με τα ακόλουθα θέματα ψυχικής υγείας μπορεί να είναι επίσης ευάλωτοι στην υπαρξιακή κρίση:

Μορφές υπαρξιακής κρίσης

Φόβοι και ευθύνες

Όλοι είμαστε ελεύθεροι να κάνουμε τις επιλογές μας στη ζωή, και αυτή η ελευθερία συνοδεύεται από υποχρεώσεις και ευθύνες. Ωστόσο, ο θάνατος είναι αναπόφευκτος, οι πράξεις σας φαίνεται να μην έχουν νόημα όταν τις βλέπετε συγκριτικά με την μεγαλύτερη εικόνα της ζωής.

Με αυτό τον τρόπο, η ελευθερία μπορεί να οδηγήσει σε απελπισία, και οι ευθύνες που προκύπτουν από την ελευθερία προκαλούν άγχος. Πόσο συχνά παλεύετε να πάρετε μια απόφαση και φοβάστε ότι μπορεί να είναι λάθος; Αυτός ο φόβος ότι μπορεί να κάνετε λάθος επιλογή αντανακλά την ανησυχία.

Νόημα της ζωής

Αν βιώνετε υπαρξιακή κρίση, μπορεί να αναρωτιέστε ποιο είναι το νόημα της ζωής. Καθώς προχωράτε στη ζωή σας και χάνετε την ασφάλεια σας, μπορεί να σκέφτεστε ποιο είναι το νόημα της ζωής αφού κάποια στιγμή θα πεθάνετε.

Αν μπορείτε να σταματήσετε να προσπαθείτε συνεχώς για τους στόχους και το μέλλον, τότε θα μπορείτε να ζήσετε κάθε στιγμή. Αυτός είναι ο θεμέλιος λίθος του διαλογισμού.

Αυθεντικότητα

Μια υπαρξιακή κρίση μπορεί να σας οδηγήσει στην αυθεντικότητα, η οποία επίσης προκαλεί άγχος. Μπορεί να σκέφτεστε πόσο φευγαλέα είναι η ύπαρξη. Όταν σταματήσετε να θεωρείτε δεδομένο ότι θα ξυπνάτε κάθε πρωί, ίσως να νιώθετε άγχος αλλά την ίδια στιγμή ένα βαθύ νόημα.

Ίσως να αρχίσετε να παρατηρείτε ότι όλα τα προβλήματα της καθημερινότητας που σας ενοχλούν  δεν έχουν τελικά και πολλή αξία, και όλες οι σκέψεις και οι φόβοι και το άγχος απομακρύνονται, επειδή έχετε να αντιμετωπίσετε ένα πολύ μεγαλύτερο πρόβλημα.

Σημαντικά γεγονότα της ζωής

Πολλοί άνθρωποι βιώνουν υπαρξιακή κρίση όταν ξεκινά μια νέα φάση στη ζωή τους, όπως η μετάβαση από την παιδική ηλικία στην ενηλικίωση. Τα σημαντικά γεγονότα της ζωής, όπως η αποφοίτηση, μια νέα δουλειά ή η αλλαγή καριέρας, ο γάμος ή το διαζύγιο, η απόκτηση παιδιών, και η συνταξιοδότηση, μπορούν επίσης να προκαλέσουν υπαρξιακή κρίση.

Θάνατος και νοσήματα

Η απώλεια ενός γονέα, ενός συγγενή, ενός συντρόφου, ενός παιδιού ή κάποιου άλλου αγαπημένου προσώπου συχνά φέρνει τους ανθρώπους αντιμέτωπους με την θνητότητα και αναρωτιούνται για το νόημα της ζωής τους. Αν αντιμετωπίζετε μια σοβαρή ή απειλητική για τη ζωή σας ασθένεια, μπορεί να περνάτε υπαρξιακή κρίση που σας προκαλεί έντονες σκέψεις για το θάνατο και το νόημα της ζωής.

Πώς να αντιμετωπίσετε την υπαρξιακή κρίση;

Όταν οι σκέψεις για την ύπαρξη και τη ζωή σας κάνουν να νιώθετε άγχος ή αρνητικά συναισθήματα, μπορεί να είναι η στιγμή να ξεκινήσετε ψυχοθεραπεία. Η ψυχοθεραπεία θα σας βοηθήσει να εξερευνήσετε τα συναισθήματά σας και να αναγνωρίσετε την αιτία τους.

Υπάρχουν όμως και κάποια πράγματα που μπορείτε να κάνετε συμπληρωματικά με την ψυχοθεραπεία που θα σας βοηθήσουν να αντιμετωπίσετε την υπαρξιακή κρίση:

  • κάντε ένα βήμα τη φορά και ξεκινήστε με μικρούς στόχους
  • επικεντρωθείτε σε πράγματα για τα οποία νιώθετε ευγνωμοσύνη
  • φροντίστε τις σχέσεις σας
  • επικεντρωθείτε στον εαυτό σας
  • γίνετε μέλος σε μια ομάδα υποστήριξης
  • σκεφτείτε το μέλλον και μην αναλώνεστε στο παρελθόν

Ξεκινήστε με μικρά βήματα

Αντί να επικεντρώνεστε στα μεγάλα ερωτήματα, μπορείτε να τα χωρίσετε σε μικρότερα. Το να βρείτε απαντήσεις σε μικρές ερωτήσεις δημιουργεί την αίσθηση της ικανοποίησης. Αυτό βοηθά να δείτε πως η ζωή σας επηρεάζει τον κόσμο σε καθημερινή βάση και γιατί κάνετε την διαφορά ως άτομο.

Αντί λοιπόν να αναρωτιέστε ποιος είναι ο σκοπός στη ζωή σας, επικεντρωθείτε σε όσα έχετε καταφέρει μέχρι σήμερα και πως νιώθετε για αυτό.

Εξασκηθείτε στην ευγνωμοσύνη

Η υπαρξιακή κρίση μπορεί να σας κάνει να νιώθετε ότι τίποτα δεν έχει νόημα. Καλό είναι να συνεχίσετε να καταγράφετε τα πράγματα για τα οποία νιώθετε ευγνωμοσύνη και αυτό θα είναι μια μικρή υπενθύμιση για το πως τα μικρά πράγματα στη ζωή μπορεί να έχουν θετική επίδραση. Μπορεί να μην έχετε απαντήσεις για τα μεγάλα ερωτήματα, αλλά θα γνωρίζετε για ποια πράγματα νιώθετε ευγνωμοσύνη.

Φροντίστε τις σχέσεις σας

Όταν νιώθετε μόνοι, απομονωμένοι ή ότι κανείς δεν νοιάζεται για εσάς, είναι εύκολο να σας ρουφήξει η δίνη της υπαρξιακής κρίσης. Επικεντρωθείτε στη δημιουργία και στη διατήρηση υγιών σχέσεων που θα σας δίνουν κίνητρο και σκοπό να κάνετε πράγματα για όσους  νοιάζεστε.

Επικεντρωθείτε στον εαυτό σας

Επικεντρωθείτε σε πράγματα που σας δίνουν χαρά και ικανοποίηση και αυτό θα σας βοηθήσει να αντιμετωπίσετε την υπαρξιακή κρίση. Τα χόμπι και οι δραστηριότητες δημιουργούν την αίσθηση του επιτεύγματος και σας κάνουν να νιώθετε περήφανοι για τις ικανότητές σας ως άνθρωποι. Μάθετε νέες δεξιότητες ώστε να είστε ανοιχτοί σε νέες ευκαιρίες που θα σας κάνουν  να νιώθετε πιο ζωντανοί.

Γίνετε μέλος σε μια ομάδα υποστήριξης

Δεν είστε οι μοναδικοί στον πλανήτη που βιώνετε υπαρξιακή κρίση. Μιλήστε με ανθρώπους που έχουν τις ίδιες ανησυχίες και αυτό θα σας βοηθήσει να εκφράσετε τα συναισθήματά σας και να βρείτε απαντήσεις σε όλα τα ερωτήματα που σας απασχολούν.

Κοιτάξτε μπροστά

Τα γεγονότα του παρελθόντος και οι καταστάσεις της ζωής μπορεί κάποιες φορές να αποτελέσουν βαρύ φορτίο. Να θυμάστε ότι το παρελθόν δεν μπορεί να αλλάξει αλλά το μέλλον είναι γεμάτο ευκαιρίες και αυτό θα σας δώσει κίνητρο να προσπαθήσετε.

Φροντίστε το σώμα και το μυαλό σας

Κρατήστε το μυαλό και το σώμα σας υγιή και αυτό είναι ένας πανίσχυρος τρόπος να καταπολεμήσετε τις αρνητικές σκέψεις. Κάντε διαλογισμό, μάθετε τεχνικές χαλάρωσης, ασκήσεις αναπνοών ώστε να μπορείτε να ηρεμείτε και να βλέπετε πιο καθαρά τα πράγματα.

Το να σκέφτεστε για τη ζωή και ποιος είναι ο σκοπός σας είναι απόλυτα φυσιολογικό. Πολλοί άνθρωποι βιώνουν υπαρξιακή κρίση και έχουν τέτοιες σκέψεις κάποια στιγμή στη ζωή τους.

Αυτές οι σκέψεις μπορεί να είναι αποτέλεσμα σημαντικών γεγονότων ή αρνητικού τρόπο σκέψης. Μερικές φορές δεν υπάρχει λόγος που αυτές οι σκέψεις έρχονται στο μυαλό σας.

Η υπαρξιακή κρίση μπορεί να σας επηρεάσει θετικά ή αρνητικά. Μπορεί να προκαλέσει συναισθήματα άγχους, αλλά μπορεί να αποτελέσει και κινητήριο δύναμη για να κάνετε αλλαγές στη ζωή σας.

gdpr-image
This website uses cookies to improve your experience. By using this website you agree to our Data Protection Policy.
Read more