Πώς θα ανακτήσετε τον έλεγχο μετά τη διάγνωση του καρκίνου

καρκίνος, διάγνωση καρκίνου, πως θα αντιμετωπίσετε τη διάγνωση του καρκίνου, πως θα ανακτήσετε τον έλεγχο μετά τη διάγνωση του καρκίνου, τρόποι για να ανακτήσετε τον έλεγχο μετά τη διάγνωση του καρκίνου

Πώς θα ανακτήσετε την αίσθηση του ελέγχου μετά τη διάγνωση του καρκίνου;

Οι περισσότεροι ασθενείς με καρκίνο νιώθουν συχνά ότι χάνουν τον έλεγχο. Δεν μπορούν να ελέγξουν τη διάγνωση, τα αποτελέσματα των εξετάσεων ή τις παρενέργειες της θεραπείας. Μπορεί επίσης να νιώθουν ότι έχουν χάσει τον έλεγχο στη δουλειά τους, στα οικονομικά τους.

Όταν νιώθετε ότι έχετε χάσει τον έλεγχο , είναι σημαντικό να επικεντρωθείτε σε όσα μπορείτε να ελέγξετε. Υπενθυμίστε στον εαυτό σας ότι ακόμη και αν δεν μπορείτε να ελέγξετε κάτι, έχετε τη δύναμη να αποφασίσετε πως θα ανταποκριθείτε σε μια κατάσταση.

Διάγνωση του καρκίνου

Όταν ένα άνθρωπος μαθαίνει ότι έχει καρκίνο, μπορεί να νιώσει ότι η ζωή του είναι εκτός ελέγχου. Αυτό συμβαίνει επειδή:

  • Αναρωτιέται αν θα ζήσει.
  • Η φυσιολογική του ρουτίνα διαταράσσεται από την παρουσία γιατρών.
  • Οι άνθρωποι χρησιμοποιούν ιατρικούς όρους που δεν καταλαβαίνει.
  • Νιώθει ότι δεν θα μπορεί να κάνει όσα απολαμβάνει.
  • Νιώθει αβοηθητότητα και μοναξιά.

Ακόμη και αν νιώθετε ότι δεν έχετε τον έλεγχο, υπάρχουν τρόποι που θα σας βοηθήσουν να τον ανακτήσετε. Θα βοηθήσει να μάθετε όσα περισσότερα μπορείτε για τον καρκίνο. Όσο περισσότερα ξέρετε, τόσο θα νιώθετε ότι έχετε τον έλεγχο. Ρωτήστε τον γιατρό σας οτιδήποτε δεν καταλαβαίνετε.

Κάποιοι άνθρωποι νιώθουν καλύτερα όταν είναι απασχολημένοι. Αν έχετε ενέργεια μπορείτε να απασχοληθείτε με δημιουργικές δραστηριότητες όπως το διάβασμα, η ζωγραφική ή η εκμάθηση μιας νέας γλώσσας.

Άρνηση

Όταν έρχεστε αντιμέτωποι για πρώτη φορά με τη διάγνωση, ίσως να δυσκολεύεστε να πιστέψετε ή να αποδεχτείτε ότι έχετε καρκίνο. Αυτό είναι το στάδιο της άρνησης. Είναι βοηθητικό επειδή σας δίνει χρόνο να προσαρμοστείτε στη διάγνωση. Επίσης σας δίνει χρόνο να νιώσετε ελπίδα για το μέλλον.

Μερικές φορές, ωστόσο, η άρνηση είναι ένα σοβαρό πρόβλημα.  Αν διαρκεί για πολύ, μπορεί να σας κρατά μακριά από την θεραπεία που χρειάζεστε. Φυσικά οι περισσότεροι άνθρωποι ξεπερνούν την άρνηση. Συνήθως αυτό συμβαίνει τη στιγμή που ξεκινά η θεραπεία.

Θυμός

Είναι απόλυτα φυσιολογικό κάποιος να σκέφτεται, “Γιατί σε εμένα;” και να θυμώνει για τον καρκίνο. Μπορεί να νιώθετε θυμό ή δυσαρέσκεια προς τους υγιείς φίλους  σας ή τα αγαπημένα σας πρόσωπα.

Ο θυμός συχνά προέρχεται από συναισθήματα που είναι δύσκολο να τα εκφράσει κάποιος, όπως:

  • φόβος
  • πανικός
  • απογοήτευση
  • άγχος
  • αβοηθητότητα

Αν νιώθετε θυμό , δεν είναι ανάγκη να προσποιείστε ότι όλα είναι καλά. Δεν είναι υγιές να κρατάτε τα συναισθήματά μέσα σας. Μιλήστε με την οικογένεια και τους φίλους σας για το θυμό που νιώθετε. Μερικές φορές ο θυμός μπορεί να είναι βοηθητικός και να σας δίνει κίνητρο.

Φόβος και ανησυχία

Είναι τρομακτικό να ακούς ότι μπορεί να έχεις καρκίνο. Μπορεί να φοβάστε ή να ανησυχείτε για τα εξής:

  • Το αν θα πονέσετε, είτε λόγω του καρκίνου είτε λόγω της θεραπείας
  • Νιώθετε άρρωστοι ή έχει αλλάξει η εμφάνισή σας λόγω της θεραπείας
  • Πως θα φροντίσετε την οικογένειά σας
  • Πως θα πληρώσετε τους λογαριασμούς
  • Πως θα κρατήσετε τη δουλειά σας
  • Αν θα πεθάνετε

Κάποιοι φόβοι για τον καρκίνο βασίζονται σε ιστορίες, φήμες ή λανθασμένες πληροφορίες. Για να αντιμετωπίσετε αυτούς τους φόβους και τις ανησυχίες, καλό είναι να ενημερωθείτε σωστά. Θα νιώθετε λιγότερο φόβο και θα ξέρετε τι να περιμένετε. Μάθετε όσα περισσότερα μπορείτε για τον καρκίνο και κατανοήστε τα ώστε να είστε ενεργό μέλος στη θεραπεία σας.

Ελπίδα

Από τη στιγμή που θα αποδεχτείτε ότι έχετε καρκίνο, θα αρχίσει να γεννιέται μέσα σας η ελπίδα. Υπάρχουν πολλοί λόγοι για να νιώθετε αισιόδοξοι. Εκατομμύρια άνθρωποι που έχουν διαγνωστεί με καρκίνο είναι ζωντανοί. Οι πιθανότητες επιβίωσης είναι πολύ καλύτερες από πριν. Και οι άνθρωποι με καρκίνο μπορούν να ζουν κανονικά, ακόμη και στη διάρκεια της θεραπείας.

Η ελπίδα βοηθά το σώμα να αντιμετωπίσει τον καρκίνο. Η θετική ψυχολογία και η αισιοδοξία βοηθούν τους ανθρώπους να νιώθουν καλύτερα:

  • Σχεδιάστε τις μέρες σας όπως πάντα.
  • Μην περιορίζετε τα πράγματα που θέλετε να κάνετε επειδή έχετε καρκίνο.
  • Περάστε χρόνο στη φύση.
  • Μοιραστείτε την εμπειρία σας με άλλους ανθρώπους που έχουν περάσει παρόμοιες καταστάσεις.

Άγχος

Στη διάρκεια και μετά τη θεραπεία, είναι φυσιολογικό να νιώθετε άγχος καθώς συμβαίνουν πολλές αλλαγές στη ζωή σας. Το άγχος σημαίνει ότι έχετε περισσότερες ανησυχίες, δεν μπορείτε να χαλαρώσετε και νιώθετε νευρικοί. Μπορεί να έχετε παρατηρήσει τα εξής:

  • Η καρδιά σας χτυπά πιο δυνατά.
  • Έχετε συχνά πονοκεφάλους ή μυϊκούς πόνους.
  • Έχει αλλάξει η όρεξή σας.
  • Έχετε διαταραχές στο στομάχι.
  • Νιώθετε αδύναμοι ή ζαλισμένοι.
  • Έχετε ένα σφίξιμο στο στήθος.
  • Έχει διαταραχθεί ο ύπνος σας.
  • Δυσκολεύεστε να συγκεντρωθείτε.

Αν νιώθετε οτιδήποτε από τα παραπάνω , είναι σημαντικό να μιλήσετε με το γιατρό σας. Όλα αυτά είναι κοινά σημάδια του άγχους, αλλά καλό θα είναι να βεβαιωθείτε αν οφείλονται στην φαρμακευτική αγωγή ή στην θεραπεία. Το άγχος μπορεί να υπονομεύει την επούλωση.

Κατάθλιψη

Πολλοί άνθρωποι με καρκίνο νιώθουν θλίψη. Νιώθουν ότι έχουν χάσει την υγεία τους και τη ζωή που είχαν πριν αρρωστήσουν. Ακόμη και αν έχετε ολοκληρώσει την θεραπεία σας, μπορεί να νιώθετε ακόμη θλίψη. Αυτή είναι μια φυσιολογική απόκριση σε μια σοβαρή νόσο. Χρειάζεται χρόνος να δουλέψετε μέσα σας και να αποδεχτείτε τις αλλαγές που συμβαίνουν.

Όταν είστε λυπημένοι, δεν έχετε ενέργεια, νιώθετε κουρασμένοι , δεν θέλετε να φάτε. Σε κάποιους ανθρώπους αυτά τα συμπτώματα υποχωρούν με τον καιρό. Αλλά σε άλλους μπορεί να επιδεινώνονται. Τα επώδυνα συναισθήματα δεν καλυτερεύουν και παρεμβαίνουν στην λειτουργικότητα σας. Μπορεί να εμφανίσετε κατάθλιψη.

Τρόποι για να ανακτήσετε τον έλεγχο στη ζωή σας

Υπάρχουν τρόποι που μπορούν να σας βοηθήσουν να ανακτήσετε την αίσθηση του ελέγχου:

  • Ενημερωθείτε για τη διάγνωση του καρκίνου, τις θεραπευτικές επιλογές και τις παρενέργειες. Όταν ξέρετε τι να περιμένετε θα σας βοηθήσει να έχετε τον έλεγχο και να πάρετε καλύτερες αποφάσεις. Επικεντρωθείτε στην κάθε μέρα. Σκεφτείτε τι μπορείτε να κάνετε αυτή τη στιγμή. Δεν μπορείτε να αλλάξετε το παρελθόν και το μέλλον είναι άγνωστο, για αυτό επικεντρωθείτε στο τώρα.
  • Κάντε ένα θεραπευτικό πλάνο. Σκεφτείτε ποιοι είναι οι στόχοι σας. Προσπαθήστε να σκεφτείτε τι θα χρειαστείτε ώστε η ζωή σας να είναι ουσιαστική και ποιοτική. Αποφασίστε ποιο άτομο θα μπορεί να πάρει αποφάσεις για εσάς σε περίπτωση που δεν μπορείτε να το κάνετε εσείς για τον εαυτό σας.
  • Θέστε βραχυπρόθεσμους, επιτεύξιμους στόχους. Σκεφτείτε πως μπορείτε να ενισχύσετε την συναισθηματική, την σωματική ή την πνευματική σας υγεία. Απευθυνθείτε σε ένα φίλο σας για υποστήριξη. Κάντε μια βόλτα και πάρτε λίγο καθαρό αέρα.
  • Αποφύγετε να σκέφτεστε συνεχώς με πρέπει. Μην κολλάτε σε πράγματα που πρέπει ή δεν πρέπει να κάνετε ή να πείτε. Η κριτική στον εαυτό σας δεν είναι παραγωγική. Αντιθέτως, επικεντρωθείτε σε όσα έχετε ανάγκη να κάνετε για να νιώσετε καλύτερα.
  • Κάντε πράγματα που σας γεμίζουν χαρά. Βρείτε χρόνο για τον εαυτό σας και όσα σας κάνουν ευτυχισμένους. Μπορεί να θέλετε να περάσετε χρόνο με τους φίλους σας, να πάτε μια βόλτα, ή να δείτε την αγαπημένη σας ταινία. Αν δεν είστε σίγουροι για το τι σας δίνει χαρά, ψάξτε για νέα πράγματα. Έτσι φροντίζετε τον εαυτό σας.
  • Βρείτε τρόπους να εκφράσετε τα συναισθήματά σας, τα θετικά και τα αρνητικά. Μιλήστε με τους φίλους σας, τα μέλη της οικογένειάς σας. Γράψτε σε ένα ημερολόγιο τις σκέψεις και τα συναισθήματά σας. Με αυτό τον τρόπο μπορείτε να δείτε βαθιά μέσα σας. Αποδεχτείτε τα συναισθήματά σας χωρίς κριτική.
  • Να είστε περήφανοι για τη δύναμη και του κουράγιο σας. Αναγνωρίστε τα επιτεύγματά σας όσο μικρά και αν είναι. Αυτό θα σας δώσει δύναμη και κίνητρο να συνεχίσετε.
  • Σκεφτείτε πως αυτή η εμπειρία θα σας βοηθήσει να εξελιχθείτε. Κάθε εμπειρία είναι ένα μάθημα ζωής που μας δίνει σοφία, ψυχική αντοχή και γνώση. Στη διάρκεια αυτού του ταξιδιού, μπορεί να κάνετε νέους φίλους ή να έρθετε πιο κοντά με τα αγαπημένα σας πρόσωπα. Ίσως η εμπειρία σας να σας δώσει την ευκαιρία να κάνετε αλλαγές στη ζωή σας.

Μπορείτε να ανακτήσετε τον έλεγχο

Η διάγνωση του καρκίνου συνοδεύεται από πολλά συναισθήματα και προκλήσεις. Αν δεν μπορείτε να αντιμετωπίσετε την κατάσταση καλό είναι να ζητήσετε την βοήθεια ενός ψυχοθεραπευτή. Η ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΙΑ θα σας βοηθήσει να μάθετε τρόπους αντιμετώπισης των δυσκολιών.

gdpr-image
This website uses cookies to improve your experience. By using this website you agree to our Data Protection Policy.
Read more