Κίνητρα: πως επηρεάζουν την απόδοση στην εργασία

κίνητρα, κίνητρα στη δουλειά, πως τα κίνητρα επηρεάζουν την απόδοση στη δουλειά, εσωτερικά κίνητρα, εξωτερικά κίνητρα, οφέλη εσωτερικών κινήτρων, ενίσχυση εσωτερικών κινήτρων, τύποι κινήτρων , θετικά κίνητρα, αρνητικά κίνητρα

Κίνητρα και Εργασία

Το κίνητρο είναι ένας από τους κύριους λόγους που κάνουμε πράγματα, αναλαμβάνουμε δράση, πηγαίνουμε στη δουλειά, θέτουμε στόχους, βελτιώνουμε τις ικανότητες μας και εξελισσόμαστε. Αποτελεί καθοριστικό παράγοντας για την επαγγελματική μας εξέλιξη και όχι μόνο.

Παράγοντες που καθορίζουν την απόδοση μας

Μια από τις σημαντικότερες προκλήσεις του να είναι κάποιος ηγέτης είναι να εμπνέει και να δίνει κίνητρο στους ανθρώπους γύρω του ώστε να αποδίδουν στο μέγιστο των ικανοτήτων τους.

Οι άνθρωποι πληρώνονται για να κάνουν τη δουλειά τους και μπορεί να την χάσουν αν δεν ανταποκρίνονται στις προσδοκίες. Όμως στις περισσότερες επιχειρήσεις, η υψηλή απόδοση απαιτεί υψηλά επίπεδα δέσμευσης, μια δέσμευση που υπερβαίνει τις οικονομικές απολαβές. Οι αληθινοί ηγέτες είναι ικανοί να εμπνεύσουν τους άλλους. Με αυτό τον τρόπο οι άνθρωποι δουλεύουν για κάποιον όταν δεν είναι υποχρεωμένοι.

Οι δουλειές μπορούν να διαχωριστούν σε δύο βασικές κατηγορίες:

  1. Βασική, προσανατολισμένη εργασία: απαιτεί ακρίβεια, συνέπεια, παράγοντες που μπορούν εύκολα να αξιολογηθούν.
  2. Δημιουργική εργασία: αυτή η κατηγορία αφορά την ποιότητα της εργασίας ενός εργαζομένου. Οι εργαζόμενοι χρειάζεται να είναι δημιουργικοί, καινοτόμοι, να προτείνουν λύσεις, να είναι άξιοι εμπιστοσύνης.

Οι βασικές εργασίες μπορούν να γίνουν χωρίς ιδιαίτερο κίνητρο και σχεδόν αυτόματα. Οι άνθρωποι τις κάνουν γιατί χρειάζονται χρήματα να πληρώσουν τους λογαριασμούς τους. Αλλά όταν μιλάμε για δημιουργικές δουλειές, χρειάζεται ποιότητα, καρδιά, πάθος και κάτι μοναδικό.

Οι διευθυντές που ακολουθούν τις παλιές και συντηρητικές μεθόδους αποτυγχάνουν να διατηρήσουν το κίνητρο των εργαζομένων ειδικά σε δύσκολες περιόδους όπως η πανδημία.

Διαφορετικοί άνθρωποι και διαφορετικές καταστάσεις απαιτούν βαθύτερη κατανόηση των κινήτρων.

Τι είναι αυτό που καθοδηγεί τις πράξεις μας;

Το παγόβουνο είναι μια καλή μεταφορά για τις δύο κατηγορίες εργασιών . Στην κορυφή του παγόβουνου βρίσκονται οι ορατές και απτές εργασίες της πρώτης κατηγορίας. Κάτω από την επιφάνεια είναι τα αόρατα και συναισθηματικά κίνητρα που διαμορφώνουν τη συμπεριφορά μας, τη δεύτερη κατηγορία. Αυτά τα συναισθηματικά κίνητρα κάνουν τη διαφορά στο πως γίνονται οι εργασίες και καθορίζουν την επίδραση που έχει ο κάθε εργαζόμενος στους πελάτες και στους συνεργάτες του. Πάνω από την επιφάνεια είναι τα ορατά και κάτω τα αόρατα. Πάνω από την επιφάνεια είναι η συμπεριφορά και κάτω όσα οδηγούν σε αυτή τη συμπεριφορά.

 

 

Τύποι κινήτρων

Τα εσωτερικά κίνητρα παρατηρούνται όταν ένα άτομο κάνει κάτι για το δικό του καλό χωρίς να περιμένει κάποια εξωτερική επιβράβευση. Τα εσωτερικά κίνητρα προκύπτουν από τα συναισθήματά (χαρά, θυμός, θλίψη), τις σκέψεις, τις αξίες και τους στόχους μας.

Τα εξωτερικά κίνητρα παρατηρούνται όταν κάποιος συμπεριφέρεται με ένα συγκεκριμένο τρόπο για λόγους έξω από το άτομο, όπως τα χρήματα. Τα εξωτερικά κίνητρα μπορεί να προκύπτουν από τους γονείς, τον εργοδότη, τους συνεργάτες, τους φίλους, τους συγγενείς.  Έχουν συνήθως ως σκοπό τα χρήματα, την προαγωγή, τα επιτεύγματα.

Τα κίνητρα ,εκτός από εσωτερικά και εξωτερικά, μπορεί να είναι θετικά και αρνητικά. Τα θετικά κίνητρα είναι όλα εκείνα στα οποία δεσμεύονται οι άνθρωποι όπως ο εθελοντισμός, η τέχνη ή ο αθλητισμός. Τα αρνητικά κίνητρα είναι αυτά που κάνουν έναν άνθρωπο να δρα με ανήθικους τρόπους, όπως η κριτική στάση απέναντι στους άλλους. Τα αρνητικά κίνητρα επίσης παρατηρούνται όταν ένα άτομο χρησιμοποιεί τα επώδυνα συναισθήματα, όπως η ντροπή και οι ενοχές, για να εκβιάσει τους άλλους.

Τα θετικά εσωτερικά κίνητρα έχουν ένα σκοπό, και ο καθένας γνωρίζει γιατί κάνει όσα κάνει. Όταν κάποιος έχει ξεκάθαρη εικόνα των προσωπικών του αξιών μπορεί να κάνει σοφές επιλογές και να πάρει σωστές αποφάσεις. Για αυτό ο κύριος λόγος της επίγνωσης των αξιών είναι να βελτιώσετε την απόδοσή σας σε πτυχές που είναι ουσιαστικές για εσάς.

Εξωτερικά και εσωτερικά κίνητρα στη δουλειά

Υπάρχουν διαφορετικές κατηγορίες κινήτρων τα εσωτερικά και τα εξωτερικά. Τα εξωτερικά κίνητρα μπορεί να περιλαμβάνουν τις απολαβές, καθορίζονται από τους διευθυντές ή την επιχείρηση, είναι εύκολο να μετρηθούν, απαιτούν συνεχείς δαπάνες και ενισχύουν την εξουσία.  Τα εσωτερικά κίνητρα υπάρχουν μέσα στον εργαζόμενο (πάθος, αξίες, σκοπός), καθοδηγούνται από τις σχέσεις και το κλίμα που υπάρχει στην επιχείρηση, είναι άυλα και αφηρημένα, δεν απαιτούν δαπάνες και ενισχύουν την αλληλεξάρτηση (τις μοιρασμένες ευθύνες).

Υπάρχει ένα φάσμα στα κίνητρα. Για παράδειγμα, ο μισθός είναι ένα εξωτερικό κίνητρο αλλά πολλοί εργαζόμενοι τον χρησιμοποιούν για να υποστηρίξουν τις οικογένειές τους, πράγμα το οποίο αποτελεί εσωτερικό κίνητρο.

Διαφορετικά είδη κινήτρων οδηγούν σε διαφορετική απόδοση. Αλλά ένα από τα μεγαλύτερα λάθη των επιχειρήσεων είναι ότι επενδύουν σε ένα μόνο τύπο κινήτρων.

 

 

Διαφορετικά κίνητρα για διαφορετικά αποτελέσματα

Τα κίνητρα είναι πολύπλοκα και διαφορετικοί παράγοντες αποτελούν κίνητρο για τους ανθρώπους σε διαφορετικές καταστάσεις. Ένα στοιχείο κλειδί είναι να ταιριάξετε τους διαφορετικούς τύπους κινήτρων με τους διαφορετικούς τύπους αναγκών.

Τα εξωτερικά κίνητρα οδηγούν σε επιφανειακά αποτελέσματα. Και τα εσωτερικά κίνητρα οδηγούν σε βαθιά αποτελέσματα. Αυτό που είναι σημαντικό να θυμάστε είναι ότι τα εξωτερικά κίνητρα μπορεί να υπονομεύουν τη δέσμευση.

Αν για παράδειγμα, θέλετε οι εργαζόμενοι σας να είναι αξιόπιστοι, προφανώς δεν είναι καλή ιδέα να καθιερώσετε ένα σύστημα επιβράβευσης για όσους είναι πιο ειλικρινείς. Είναι καλύτερο να σκεφτείτε πως θα δημιουργήσετε την αίσθηση ότι οι εργαζόμενοι ανήκουν κάπου, όπως με την καθιέρωση ανεπίσημων συνεδριάσεων και την ενεργή ακρόαση.

Αυτό είναι ιδιαίτερα δύσκολο στην περίπτωση της τηλεργασίας όπου επικρατεί η απομόνωση. Αυτό εξηγεί το γιατί οι καλοί διευθυντές δίνουν προτεραιότητας στις συνεργασίες τους, στις ομαδικές δουλειές και στην δημιουργία δυνατών σχέσεων. Όλα αυτά είναι θεμελιώδη για την επίτευξη εξαιρετικών αποτελεσμάτων.   Αυτό δεν σημαίνει ότι τα εξωτερικά κίνητρα δεν έχουν αξία, αλλά είναι ανάγκη να χρησιμοποιούμε τα σωστά κίνητρα για τα επιθυμητά αποτελέσματα.

Η μεγάλη πρόκληση είναι ότι οι μεγάλες οικονομικές απολαβές είναι δελεαστικές. Τα εξωτερικά κίνητρα είναι μετρήσιμα, συγκρίσιμα και ενισχύουν την ισχύ σε μια επιχείρηση και την καθιστούν ελκυστική. Όταν όμως θέλετε τη δέσμευση της καρδιάς και του μυαλού δεν έχουν κανένα νόημα.

Δέσμευση σε εσωτερικά κίνητρα

Χρειάζεται περισσότερη δουλειά για να αναπτύξετε εσωτερικά κίνητρα, αν θέλετε να έχετε βαθιά αποτελέσματα.

  1. Αναπτύξετε ισχυρές αξίες: οι περισσότερες επιχειρήσεις έχουν μια λίστα αξιών.
  2. Δημιουργείστε δυνατές σχέσεις: το πιο ουσιαστικό εσωτερικό κίνητρο είναι να αισθάνεστε ότι ανήκετε κάπου.
  3. Καθορίστε το σκοπό σας: γιατί υπάρχει η επιχείρησή σας;

Αν και τα εσωτερικά κίνητρα αποτελούν πρόκληση, έχουν μακροχρόνια οφέλη. Όταν όλα τα παραπάνω σας καθοδηγούν, γίνεστε κομμάτι μιας επιχείρησης.

Οφέλη εσωτερικών κινήτρων

Οι μελέτες έχουν δείξει ότι τα εσωτερικά κίνητρα έχουν πολλά οφέλη όπως:

  • Τα εσωτερικά κίνητρα είναι γενικά ένας ισχυρός προβλεπτικός δείκτης για την απόδοση στη δουλειά μακροπρόθεσμα.
  • Όταν έχουμε εσωτερικά κίνητρα που μας καθοδηγούν, τότε κάθε δραστηριότητα είναι απολαυστική. Συνεχίζουμε να μένουμε αφοσιωμένοι στο στόχο μας, επειδή νιώθουμε έμπνευση, ευτυχία και ικανοποίηση με τον εαυτό μας.
  • Τα εσωτερικά κίνητρα είναι συνυφασμένα με έναν ανώτερο σκοπό, συμβάλλουν σε ένα συγκεκριμένο στόχο που είναι μεγαλύτερος από τον εαυτό μας ή το προσωπικό μας όφελος.
  • Τα εσωτερικά κίνητρα είναι πολύ σημαντικά και βοηθητικά για την ακαδημαϊκή μας απόδοση. Οι μελέτες δείχνουν ότι τα εξωτερικά κίνητρα, όπως οι οικονομικές απολαβές, υπονομεύουν την απόδοση των σπουδαστών και μακροπρόθεσμα παρεμποδίζουν την καλλιέργεια των δεξιοτήτων τους.

Με τη βοήθεια της ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ και του LIFE COACHING μπορείτε να ενισχύσετε τα εσωτερικά σας κίνητρα και να βρείτε το σκοπό στη δουλειά σας.

ΚΑΝΕ ΤΟ ΤΕΣΤ