Οι ρίζες του άγχους

άγχος, ρίζες άγχους, αιτίες άγχους, συμπτώματα άγχους, που οφείλεται το άγχος, μηχανισμός άγχους, ολιστική προσέγγιση άγχους, αντιμετώπιση άγχους

Ρίζες Άγχους

Το άγχος είναι πάρα πολύ συχνό και προκαλεί βαθιά συναισθήματα. Μία από τις κύριες λειτουργίες του εγκεφάλου μας είναι να μας κρατά ασφαλείς. Το κάνει αυτό με αμέτρητους τρόπους χωρίς να το παρατηρείτε. Για παράδειγμα, όταν διαβάζετε κάτι τα μάτια στέλνουν πληροφορίες στα οπτικό κέντρο του εγκεφάλου που σας επιτρέπει να διαβάζετε. Την ίδια στιγμή, ασυνείδητα ελέγχει το περιβάλλον σας για σημάδια κινδύνου. Αυτό εξηγεί το γιατί ξαφνικές κινήσεις μπορούν να σας αποσπάσουν την προσοχή ακόμη και αν είστε συγκεντρωμένοι σε κάτι άλλο.

Ομοίως το σύστημα ακοής ακούει όχι μόνο τους ήχους ειδοποίησης του κινητού σας αλλά επίσης και θορύβους που μπορεί να σημαίνουν ζημιά ή ότι ο κίνδυνος είναι κοντά. Φυσιολογικά, όλες αυτές οι λειτουργίες του εγκεφάλου σας κρατούν ενήμερους για το περιβάλλον σας, και είναι σε εγρήγορση μόνο όταν πρέπει να αναλάβετε δράση για να προστατεύσετε τον εαυτό σας.

Λειτουργία του εγκεφάλου

Μερικές φορές, η χημεία του εγκεφάλου αντιδρά υπερβολικά σε μικρά γεγονότα , με αποτέλεσμα το σώμα να είναι έτοιμο να αντιμετωπίσει την απειλή. Αυτά τα συναισθήματα νευρικότητας στη λάθος στιγμή μπορεί να είναι δυσάρεστα, αλλά είναι πολύ συχνά.

Μπορεί να εμφανιστούν σε κοινωνικές εκδηλώσεις, όπως μια δημόσια ομιλία ή ένα πάρτι, και τότε μιλάμε για κοινωνικό άγχος. Μερικές φορές μπορεί να εμφανιστούν ξαφνικά με τη μορφή φόβου, και είναι γνωστό ως διαταραχή πανικού. Άλλες φορές, η υπερβολική ανησυχία προκαλεί ένταση, ευερεθιστότητα, κόπωση και αίσθηση ότι έχετε χάσει τον έλεγχο, με αποτέλεσμα να χάνετε τον ύπνο σας. Όλες αυτές οι διαταραχές συμβαίνουν για τον ίδιο λόγο, το σύστημα του εγκεφάλου που μας κρατά ασφαλείς είναι υπερδραστήριο.

Χημεία του εγκεφάλου

Είναι σημαντικό να κατανοήσετε ότι η χημεία του εγκεφάλου είναι η ρίζα του άγχους. Ο κύκλος του φόβου χωρίς λόγο συχνά αρχίζει χωρίς προειδοποίηση και συνεχίζεται. Ακόμη και αν τα συναισθήματα οφείλονται σε ένα γεγονός, κανένας δεν θέλει να έχει κάποια διαταραχή άγχους, και κανείς δεν πρέπει να πιστεύει ότι είναι μόνος του και δεν υπάρχει διαθέσιμη βοήθεια. Υπάρχει βοήθεια και περιλαμβάνει την ψυχοθεραπεία, την ενσυνειδητότητα, το διαλογισμό.

Τα παροδικά συναισθήματα νευρικότητας είναι φυσιολογικό κομμάτι της ζωής μας, αλλά αν το άγχος επιμένει για μήνες, με επίμονα και σοβαρά συμπτώματα και σας κάνει τη ζωή δύσκολη , είναι σημαντικό να ζητήσετε τη βοήθεια ενός ψυχοθεραπευτή. Δεν είστε μόνοι σας. Με την βοήθεια του ψυχοθεραπευτή σας μπορείτε να βρείτε τις αιτίες του άγχους σας και να τις αντιμετωπίσετε.

Συμπτώματα άγχους

Το άγχος εκδηλώνεται με πολλούς τρόπους. Τα πιο συχνά συμπτώματα είναι σωματικά και ψυχικά, αλλά υπάρχουν και συναισθηματικά συμπτώματα. Αν μπορέσετε να ψάξετε λίγο πιο βαθιά σε αυτά τα συμπτώματα θα μπορέσετε να κατανοήσετε τις ρίζες του άγχους σας.

Όταν κάποιος παθαίνει μια κρίση άγχους, μπορεί να παρατηρήσει πολλά σωματικά συμπτώματα που περιλαμβάνουν:

  • Πονοκέφαλο
  • Πόνο στον αυχένα
  • Μούδιασμα στα χέρια ή στα πόδια
  • Αίσθηση καύσου
  • Σφίξιμο στο στομάχι
  • Τρέμουλο
  • Εφίδρωση
  • Δυσκολία στην αναπνοή

Υπάρχουν πολλά σωματικά συμπτώματα, αλλά αυτά είναι τα πιο συχνά. Στη διάρκεια μιας κρίσης άγχους μπορεί να έχετε τέσσερα ή περισσότερα από αυτά τα συμπτώματα. Αυτά τα συμπτώματα με τη σειρά τους, προκαλούν ψυχικά συμπτώματα.

Τα ψυχολογικά συμπτώματα περιλαμβάνουν:

  • Δυσκολία στη συγκέντρωση
  • Βουητό στα αυτιά
  • Αποπροσωποποίηση
  • Αποπροσανατολισμό
  • Απώλεια μνήμης

Τα συναισθηματικά συμπτώματα είναι κομμάτι του άγχους. Αυτά τα συμπτώματα δεν είναι τόσο εμφανή όσο τα υπόλοιπα, αλλά περιλαμβάνουν:

  • Ευερεθιστότητα
  • Επιθετικότητα
  • Αίσθηση ότι έρχεται κάποια καταστροφή
  • Εναλλαγές στη διάθεση
  • Κόπωση

Ολιστική προσέγγιση άγχους

Η ολιστική προσέγγιση για το άγχος περιλαμβάνει την αντιμετώπιση του ατόμου ως ολότητα. Αν το άγχος παρεμβαίνει στην ποιότητα της ζωής σας, είναι μια καλή ευκαιρία να ψάξετε τους λόγους πίσω από αυτό. Πολλές φορές παρατηρείται κάποια ανισορροπία στους νευροδιαβιβαστές στον εγκέφαλο , η οποία μπορεί να διορθωθεί με φαρμακευτική αγωγή που περιλαμβάνει τις βενζοδιαζεπίνες.

Πολλές μελέτες έχουν δείξει ότι η κατάθλιψη δεν οφείλεται μονάχα στην χημική ανισορροπία αλλά η ρίζα της μπορεί να σχετίζεται με τη φλεγμονή στο σώμα εξαιτίας τροφικής δυσανεξίας, ανεπάρκειας σε θρεπτικά συστατικά, άγχους, τραύματος και περιβαλλοντικών τοξινών. Το ίδιο ισχύει και για το άγχος.

Το άγχος είναι ένα σύμπτωμα

Το άγχος είναι ένα σύμπτωμα, ένα σύμπτωμα που οφείλεται σε κάποια αιτία. Αν επιλέξετε να αντιμετωπίσετε το άγχος με φαρμακευτική αγωγή, δεν χρειάζεται να ντρέπεστε για αυτό. Η φαρμακευτική αγωγή μπορεί να είναι βοηθητική βραχυπρόθεσμα και να σας ανακουφίζει από τα συμπτώματα αλλά δεν αντιμετωπίζουν την υποκείμενη αιτία, η οποία θα μπορούσε να προκαλέσει προβλήματα σε άλλα σημεία του σώματος χωρίς να το καταλαβαίνετε.

Οι βενζοδιαζεπίνες μπορούν να οδηγήσουν στον εθισμό και δεν επιδιορθώνουν καμία ανισορροπία στο σώμα. Παρόμοια με τα αντικαταθλιπτικά, αυτά  τα φάρμακα καταστέλλουν τα δυσάρεστα συμπτώματα χωρίς να αντιμετωπίζουν την υποκείμενη αιτία.

Βιολογικές αιτίες άγχους

Δυσλειτουργία στον άξονα υποθαλάμου-υπόφυσης-επινεφριδίων και κόπωση των επινεφριδίων

 Ο άξονας υποθαλάμου-υπόφυσης-επινεφριδίων ελέγχει την απόκριση στο στρες (μηχανισμό πάλης ή φυγής) όταν αντιμετωπίζετε κάποιο κίνδυνο ή απειλή. Είναι ένα πανέξυπνο σύστημα για την αντιμετώπιση απειλητικών καταστάσεων για τη ζωή, αλλά στις μέρες μας υπάρχει μια εξελικτική αναντιστοιχία καθώς οι ψυχοπιεστικοί παράγοντες σπάνια απειλούν τη ζωή μας, αλλά το σώμα μας δεν το αναγνωρίζει αυτό.

Όταν οδηγείτε μέσα στην κίνηση, τρώτε ανθυγιεινά φαγητά, είστε συνεχώς εκτεθειμένοι στους περιβαλλοντικούς ρύπους, ανησυχείτε για την απόδοσή σας στη δουλειά ή στο σπίτι, προκαλείτε άγχος στο σώμα σας. Όλες αυτές οι πηγές άγχους  οδηγούν σε αύξηση των επιπέδων της κορτιζόλης και στη χρόνια ενεργοποίηση του συμπαθητικού νευρικού συστήματος, το οποίο μπορεί να προκαλέσει άγχος.

Ο άξονας υποθαλάμου-υπόφυσης-επινεφριδίων επίσης επηρεάζεται από τη φλεγμονή που προκύπτει από την ανισορροπία στις ορμόνες, σε λοιμώξεις, σε βιοτοξίνες και χρόνια νοσήματα. Καθώς το σώμα βγαίνει περισσότερο εκτός ισορροπίας, δημιουργεί μια κατάσταση πανικού η οποία μπορεί να γίνει εξουθενωτική.

Μικροβίωμα του εντέρου

Το έντερο είναι θεμέλιος λίθος της υγείας και όταν εμφανίζει φλεγμονή, τότε επηρεάζεται και ο εγκέφαλος. Οι λοιμώξεις , τα παράσιτα, και άλλες γαστρεντερικές διαταραχές μας κάνουν να νιώθουμε νευρικοί, ευερέθιστοι, θυμωμένοι και αντικοινωνικοί.

Περισσότερο από το 90% της σεροτονίνης στο σώμα παράγεται από το γαστρεντερικό , όπως επίσης και το 50% της ντοπαμίνης. Αυτές είναι οι ορμόνες της χαράς. Οι αλλαγές στα βακτήρια του εντέρου μπορεί να οδηγήσουν σε μείωση της παραγωγής των νευροδιαβιβαστών , που είναι ουσιαστικοί για την καλή διάθεση.

Έλλειψη θρεπτικών συστατικών

Η έλλειψη θρεπτικών συστατικών μπορεί να εκδηλωθεί με άγχος επειδή το σώμα δεν έχει όσα χρειάζεται για να παράγει τους νευροδιαβιβαστές που ρυθμίζουν την διάθεση. Είναι πολύ συχνό φαινόμενο οι άνθρωποι που έχουν άγχος να έχουν ανεπάρκεια σε θρεπτικά συστατικά που επηρεάζουν άμεσα την διάθεση όπως τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα, EPA και DHA, η βιταμίνη Β6, η ινοσιτόλη, το φολικό οξύ, η βιταμίνη Β12, ο χαλκός, ο ψευδάργυρος, το μαγνήσιο και η βιταμίνη D.

Περιβαλλοντικές τοξίνες

Η έκθεση στις τοξίνες και στα βαρέα μέταλλα μπορεί να είναι η ρίζα των συμπτωμάτων του άγχους και της κατάθλιψης. Οι ρύποι στο νερό και στον αέρα , και τα χημικά στις τροφές επηρεάζουν την διάθεσή μας. Πολλές χημικές ενώσεις που υπάρχουν σε προϊόντα περιποίησης του δέρματος παρεμβαίνουν στη λειτουργία του ενδοκρινικού συστήματος. Αυτό σημαίνει ότι παρεμβαίνουν στη λειτουργία των ορμονών και μπορεί να οδηγήσουν σε αναπτυξιακά, αναπαραγωγικά και νευρολογικά προβλήματα.

Μια ολοκληρωμένη προσέγγιση για την αντιμετώπιση του άγχους περιλαμβάνει την ενσυνειδητότητα, την ψυχοθεραπεία, την σωστή διατροφή. Μια ολιστική προσέγγιση μας επιτρέπει να εξατομικεύουμε την θεραπεία ανάλογα με τις ανάγκες του κάθε ανθρώπου. Με αυτό τον τρόπο το άτομο αντιμετωπίζεται ως ολότητα, και μπορεί να βρεθεί η ρίζα των συμπτωμάτων και να εφαρμοστεί ένα αποτελεσματικό θεραπευτικό πλάνο ώστε να ζει μια πιο γεμάτη, χαρούμενη και ικανοποιητική ζωή.

Η πιο σημαντική αρχή όλων αυτών είναι η ενσυνειδητότητα. Η ενσυνειδητότητα είναι το κλειδί για την ευεξία, αλλά για να φτάσει κανείς στα επιθυμητά επίπεδα ενσυνειδητότητας χρειάζεται την κατάλληλη καθοδήγηση.

Αναγνωρίστε τις αιτίες του άγχους 

Αν αντιμετωπίζετε ΚΑΤΑΘΛΙΨΗ, ΑΓΧΟΣ ή κάποια άλλη διαταραχή της διάθεσης, έχετε κάποιο χρόνιο πρόβλημα υγείας τότε μπορείτε να ωφεληθείτε από την ολιστική προσέγγιση και την ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΙΑ.

Σχετικά άρθρα

ΚΑΝΕ ΤΟ ΤΕΣΤ