Οι ρίζες της αναβλητικότητας

αναβλητικότητα, αιτίες αναβλητικότητας, ρίζες αναβλητικότητας, αναβλητικότητα και φόβος της αποτυχίας, αναβλητικότητα και τελειομανία

Αναβλητικότητα

Όλοι μας χρονοτριβούμε όταν πρόκειται να αντιμετωπίσουμε μια δυσάρεστη ή δύσκολη κατάσταση, ή όταν έχουμε μια υποχρέωση στην οποία δεν θέλουμε πραγματικά να ανταποκριθούμε, όμως υπάρχουν άνθρωποι που είναι αναβλητικοί. Η αναβλητικότητα μπορεί να συνδέεται με το φόβο της αποτυχίας και ενώ σε κανέναν δεν αρέσει η αποτυχία, κάποιοι δεν την φοβούνται.

Οι ρίζες της αναβλητικότητας στην παιδική ηλικία

Τα παιδιά που έχουν μεγαλώσει με γονείς που κάλυπταν τις συναισθηματικές τους ανάγκες και τα αγαπούσαν , τα υποστήριζαν και τα ενθάρρυναν να πάρουν ρίσκα, δεν φοβούνται την αποτυχία. Αυτά τα παιδιά που έχουν ασφαλή προσκόλληση με τους γονείς κατανοούν ότι στη ζωή υπάρχουν αποτυχίες και δυσκολίες επειδή δεν είναι ρεαλιστικό να πιστεύουν ότι όλοι επιτυγχάνουν σε όλα. Αυτό δεν σημαίνει ότι μια αποτυχία δεν τους πληγώνει, αλλά έχουν την ικανότητα να επανέλθουν. Και επειδή βλέπουν πάντα την αποτυχία ως πιθανότητα, δεν φοβούνται.

Σε αντίθεση, τα παιδιά που μεγαλώνουν σε μια οικογένεια που έπρεπε να κερδίσουν την αγάπη και την υποστήριξη, είναι πιο πιθανό να πιστεύουν ότι οι αποτυχίες αντανακλούν τις αδυναμίες τους. Η απόκρισή τους στις δυσκολίες αντηχεί όλα όσα έμαθαν στην παιδική τους ηλικία, συμπεριλαμβανομένης της ιδέας ότι ο κόσμος χωρίζεται σε νικητές και ηττημένους και ποτέ δεν θέλουν να ανήκουν στους χαμένους.

Οι μελέτες έχουν δείξει ότι ο φόβος της αποτυχίας μεταφέρεται από γενιά σε γενιά. Αυτοί οι άνθρωποι αποφεύγουν να πάρουν ρίσκα επειδή δεν θέλουν να αποτύχουν. Αποφεύγουν τις προκλήσεις με αποτέλεσμα να μην ζουν πραγματικά τη ζωή τους.

Δεν είναι δύσκολο κάποιος να διακρίνει πως η αναβλητικότητα τροφοδοτείται από το φόβο της αποτυχίας. Τελικά, δεν μπορείτε να αποτύχετε αν δεν κάνετε τίποτα. Τα παιδιά που μεγαλώνουν με επικριτικούς γονείς  και υψηλά πρότυπα, φοβούνται να πάρουν ρίσκα μήπως ταπεινωθούν.

Η αναβλητικότητα μπορεί να προκύπτει από το σαμποτάρισμα του εαυτού σας. Αυτό σημαίνει ότι μπορείτε εσείς οι ίδιοι να βάζετε εμπόδια στον εαυτό σας.

Η έλλειψη προετοιμασίας και δράσης, είναι τα κύρια χαρακτηριστικά της αναβλητικότητας. Οι άνθρωποι αυτοί αφήνουν τις δουλειές τους για αργότερα και το νωρίτερα δεν αποτελεί επιλογή αν και έχει πολλά οφέλη.

Φόβος της αποτυχίας

Κάθε δράση κρύβει πίσω της το ρίσκο της αποτυχίας. Μπορεί να τα θαλασσώσετε, να προσγειωθείτε ανώμαλα ή με κάποιο τρόπο να αποτύχετε και να νιώσετε απογοήτευση. Μαθαίνουμε από πολύ μικρή ηλικία ότι η δουλειά μας κρίνεται και αξιολογείται. Ακόμη και αν κανείς δεν μας κρίνει, η εσωτερική μας επικριτική φωνή είναι εκεί για να μας υπενθυμίζει πόσο ανάξιοι είμαστε. Όλοι έχουμε αμφιβολίες για τον εαυτό μας.

Υπάρχουν δύο τύποι επιλογών, οι επιλογές από φόβο και οι επιλογές που μας βοηθούν να εξελιχθούμε. Η επιλογή που οφείλεται στο φόβο προκύπτει από ανασφάλεια, και είναι μια επιλογή για να διασφαλίσετε την ασφάλεια και καθοδηγείται από την ανάγκη σας να αποφύγετε την αποτυχία ή την απογοήτευση. Για παράδειγμα, μπορεί να απορρίψετε μια πολλά υποσχόμενη δουλειά αν σκέφτεστε ότι δεν σας ταιριάζει απόλυτα. Όμως αυτή η επιλογή βασίζεται στο φόβο της αποτυχίας. Από την άλλη πλευρά, όταν κάνετε μια επιλογή για την προσωπική σας εξέλιξη ζυγίζετε την ανταμοιβή έναντι του ρίσκου, και επιλέγετε να κάνετε κάτι ανεξάρτητα με το ρίσκο, που θα κάνει τη ζωή σας ουσιαστική. Ο καθένας μπορεί να κάνει επιλογές από φόβο που τον κρατούν δέσμιο ή να κάνει επιλογές που θα τον βοηθήσουν να εξελιχθεί. Η εξέλιξη πρέπει να αποτελεί επιλογή ξανά και ξανά. Ο φόβος πρέπει να ξεπερνιέται ξανά και ξανά.

Ρισκάρουμε να αποτύχουμε ή να μας απορρίψουν με πάρα πολλούς τρόπους, είτε ξεκινώντας μια καινούργια επιχείρηση είτε προσπαθώντας να κλείσουμε μια συμφωνία. Αν όμως είστε αναβλητικοί και αποφεύγετε την αποτυχία ρισκάρετε να χάσετε ευκαιρίες για τις οποίες θα νιώθετε τύψεις και ενοχές.

Η αναβλητικότητα φαίνεται πολλές φορές ότι δεν είναι επιλογή, αλλά μια τακτική, μια τάση να μεταθέσουμε αλλού την ευθύνη. Αλλά στην πραγματικότητα, είναι μια επιλογή. Επιλέγουμε την αδράνεια έναντι της δράσης για την αντιμετώπιση των προκλήσεων της ζωής.

Η αναβλητικότητα ενισχύεται από μια ισχυρή ανταμοιβή, την ανακούφιση από το άγχος. Αλλά όταν δεν κάνετε κάτι, αποφεύγετε να αντιμετωπίσετε τις συνέπειες της απόρριψης και της κριτικής. Όπως συμβαίνει με τους ανθρώπους που φοβούνται το ασανσέρ και πηγαίνουν από τις σκάλες, η αναβλητικότητα προσφέρει ανακούφιση χωρίς να αντιμετωπίζετε την απόρριψη ή την απογοήτευση.

Τελειομανία

Πολλοί άνθρωποι που έχουν θέματα με την αναβλητικότητα είναι τελειομανείς. Τίποτα δεν είναι αρκετά καλό για να ικανοποιήσει τα δικά σας υψηλά πρότυπα. Έτσι γίνεστε αναβλητικοί, αφήνετε τις δουλειές να συσσωρεύονται και δεν τις ολοκληρώνετε μέχρι να ελέγξετε κάθε λεπτομέρεια. Οι τελειομανείς έχουν παράλογα πρότυπα για την συμπεριφορά τους, και αυτό συμβαίνει επειδή η τελειομανία δεν αποτελεί έναν ρεαλιστικό στόχο. Μια καλή συμβουλή που μπορείτε να έχετε στο μυαλό σας αν σας βασανίζει η τελειομανία είναι ότι το τέλειο είναι ο εχθρός του καλού. Αντί λοιπόν να πιστεύετε στην τελειομανία καλό είναι να έχετε πιο ρεαλιστικές προσδοκίες και να στοχεύετε στο αρκετά καλό. Αυτή η λογική, θα σας βοηθήσει να κατανοήσετε ότι η δουλειά σας μπορεί να βελτιωθεί.

Σε αυτή τη δύσκολη περίοδο που διανύουμε, με την πανδημία να έχει επηρεάσει όλες τις πτυχές της ζωής μας, είναι ανάγκη να μειώσουμε τις προσδοκίες μας και να πούμε στον εαυτό μας ,” Ίσως να μην είμαι στα καλύτερά μου, αλλά μπορώ να είμαι αρκετά καλός.” Στη διάρκεια δύσκολων περιόδων, είναι ανάγκη να επικεντρωνόμαστε σε τρόπους διαχείρισης, να μην κρίνουμε αυστηρά τον εαυτό μας όταν δεν μπορούμε να φτάσουμε τις μη ρεαλιστικές προσδοκίες. Είναι ανάγκη να συνειδητοποιήσουμε ότι είναι εντάξει να είμαστε αρκετά καλοί γονείς, σύντροφοι, εργαζόμενοι.

Αν συνεχώς καθυστερείτε ή αναβάλλετε να αντιμετωπίσετε τις προκλήσεις περιμένοντας να είναι πολύ αργά για να κάνετε κάτι, το καλύτερο πράγμα που μπορείτε να κάνετε είναι να ψάξετε μέσα σας για τους λόγους της αναβλητικότητας. Η αναβλητικότητα δεν σας αφήνει να ζήσετε τη ζωή σας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, για αυτό είναι η στιγμή να την αντιμετωπίσετε. Η ψυχοθεραπεία θα σας βοηθήσει να αναγνωρίσετε όλες τις αιτίες της αναβλητικότητας και να τις αντιμετωπίσετε.

gdpr-image
This website uses cookies to improve your experience. By using this website you agree to our Data Protection Policy.
Read more