Πως να αποκτήσετε αυτοπεποίθηση

autopepoithisi autoektimisi

Ενίσχυση Αυτοπεποίθησης

Τι είναι η αυτοπεποίθηση;

Ουσιαστικά, η αυτοπεποίθηση είναι η ικανότητα να δρούμε κατάλληλα και αποτελεσματικά σε κάθε περίσταση, όσο προκλητική και αν είναι. Η ικανότητα αυτή πηγάζει από την βαθιά πίστη στον εαυτό. Οι άνθρωποι με αυτοπεποίθηση κινούνται προς τους στόχους τους με την αίσθηση του σκοπού. Τείνουν να δρουν προληπτικά παρά αμυντικά. Γνωρίζουν πολύ καλά τι θέλουν και που θέλουν να φτάσουν.

Η χαμηλή αυτοπεποίθηση μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα να ζητάτε πάντα την ασφάλεια, να μην παίρνετε ρίσκο, να δυσκολεύεστε να υποστηρίξετε τις ανάγκες σας, το δίκιο σας και να έχετε μειωμένη αυτοεκτίμηση. Τα άτομα με χαμηλή αυτοπεποίθηση συχνά κάνουν αρνητικές σκέψεις για τον εαυτό τους και τις ικανότητές τους, οι οποίες στη συνέχεια οδηγούν σε αίσθηση ανεπάρκειας και απογοήτευση.

Υπάρχουν δύο τύποι χαμηλής αυτοπεποίθησης: η περιστασιακή (μερική) ή η μόνιμη (καθολική): (α) τα περιστασιακά προβλήματα της χαμηλής αυτοπεποίθησης τυπικά συμβαίνουν μόνο σε συγκεκριμένες περιπτώσεις π.χ. στη δουλειά, σε δημόσιες ομιλίες, σε νέες σχέσεις. Για παράδειγμα, θεωρείτε τον εαυτό σας ικανό να κάνει νέους φίλους, αλλά προσδοκάτε την αποτυχία στο εργασιακό περιβάλλον. (β) Τα μόνιμα προβλήματα της χαμηλής αυτοπεποίθησης συμβαίνουν σε όλες τις καταστάσεις στη ζωή ενός ατόμου. Είναι επίσης πιθανό τα προβλήματα να εμφανιστούν νωρίς στη ζωή. Αυτή η μορφή χαμηλής αυτοπεποίθησης συχνά συνοδεύεται από αρνητική εικόνα και παράλογες σκέψεις για τον εαυτό.

Ωστόσο, και οι δύο τύποι χαμηλής αυτοπεποίθησης, η περιστασιακή και η μόνιμη, μπορούν να αντιμετωπιστούν με ψυχοθεραπεία. Η βραχυχρόνια ψυχοθεραπεία που εφαρμόζεται, έχει αποδεδειγμένη αποτελεσματικότητα στην αντιμετώπιση της χαμηλής αυτοπεποίθησης.

Σημάδια χαμηλής αυτοπεποίθησης

Η χαμηλή αυτοπεποίθηση μπορεί να εκδηλωθεί με πολλούς τρόπους, μπορεί να φαίνεται στη γλώσσα του σώματος κάποιου, στη συμπεριφορά του και στον τρόπο που μιλά και αντιδρά σε διάφορες καταστάσεις. Η ακόλουθη λίστα θα σας βοηθήσει να ξεκαθαρίσετε αν έχετε θέματα χαμηλής αυτοπεποίθησης.

  • Αποτυγχάνετε να υποστηρίξετε τον εαυτό σας κατά τη διάρκεια μιας διαφωνίας

Συχνά δυσκολεύεστε να σταθείτε στο ύψος σας σε πολλές συζητήσεις. Δεν εκφράζετε την άποψή σας με άμεσο τρόπο και αντιθέτως εκφράζετε τα πράγματα με ήπιο τρόπο ώστε να αποφύγετε τις διαφωνίες ή την απόρριψη. Δεν πιστεύετε ότι η άποψη σας έχει σημασία.

  • Είστε νευρικοί σε κοινωνικές εκδηλώσεις.

Δυσκολεύεστε να χαλαρώσετε κατά τη διάρκεια κοινωνικών εκδηλώσεων. Το άγχος και η αμηχανία κυριαρχούν και υιοθετείτε στρατηγικές αντιμετώπισης που καμουφλάρουν την έλλειψη αυτοπεποίθησης. Ορισμένα παράδειγματα αποτελούν ο συνεχής έλεγχος του τηλεφώνου σας (για να φαίνεστε πιο κοινωνικοί), η χρήση αλκόολ, κα.

  • Δυσκολεύεστε να βγείτε από το σπίτι χωρίς μακιγιάζ.

Οι γυναίκες συχνά προσπαθούν να αντιμετωπίσουν την χαμηλή αυτοπεποίθηση με το μακιγιάζ ή με το να προσέχουν υπερβολικά την εμφάνισή τους. Ιδανικά, θα πρέπει να είμαστε σε θέση να βρούμε την πηγή της αυτοπεποίθησης μέσα μας. Αντιθέτως όμως, δίνεται πολλή προσοχή στην εξωτερική εμφάνιση, στο τι σκέφτονται οι άλλοι για εσάς και πως σας βλέπουν.

autopepoithisi

  • Αισθάνεστε αναστάτωση ή ντροπή όταν λέτε την άποψή σας σε μια συζήτηση.

Πολλές φορές διστάζετε να συζητήσετε και να πείτε τη γνώμη σας. Ίσως να χάνετε τα λόγια σας, να αναπνέετε γρήγορα ή να κοκκινίζετε. Αντί να επικεντρώνετε την προσοχή σας σε όσα λένε οι άλλοι, είστε απορροφημένοι από τις σκέψεις σας και συχνά δέσμιοι σε μια αρνητική συζήτηση με τον εαυτό σας.

  • Δυσκολεύεστε να πάρετε αποφάσεις. Αλλάζετε συνεχώς γνώμη.

Δυσκολεύεστε να πάρετε μια απόφαση, και όταν το κάνετε νιώθετε άγχος και αλλάζετε την απόφασή σας ξανά και ξανά. Αυτό μπορεί να συμβαίνει σε κοινωνικές εκδηλώσεις π.χ. όταν αποφασίζετε πως θα περάσετε χρόνο με τους φίλους σας ή μόνοι σας π.χ. επιλέγοντας ένα γεύμα.

  • Αντιδράτε έντονα συναισθηματικά μετά από μια αντικειμενική κριτική.

Όταν ακούτε μια εποικοδομητική κριτική από ένα συγγενή, φίλο ή από ένα συνεργάτη στη δουλειά σας, κλειδώνεστε στο μπάνιο και κλαίτε. Κριτικάρετε μόνοι σας τον εαυτό σας και λέτε ότι δεν θα είστε ποτέ αρκετά καλοί. Ένα άλλο παράδειγμα, που δείχνει ότι παίρνετε την κριτική πολύ προσωπικά είναι όταν φωνάζετε σε ένα φίλο μετά από την κριτική που σας έκανε ή την διαφωνία που είχατε για κάποια θέματα.

  • Νιώθετε άβολα όταν κάποιος σας κάνει μια ειλικρινή φιλοφρόνηση.

Όταν κάποιος σας κάνει ένα κομπλιμέντο, αρνείστε να το αποδεχτείτε. Δυσκολεύεστε να πιστέψετε όσα ακούτε. Υποβιβάζετε την αξία και τις ικανότητές σας, αντί απλά να δεχτείτε ευγενικά την φιλοφρόνηση.

  • Σπαταλάτε πολύ χρόνο για να συγκρίνετε τον εαυτό σας με τους άλλους.

Δεν δίνετε σημασία στον εαυτό σας, και στο δικό σας ταξίδι στη ζωή. Αντιθέτως, δίνετε προσοχή στους γύρω σας οι οποίοι είναι πιο “επιτυχημένοι” από εσάς, και στη συνέχεια κάνετε εσωτερική επίθεση στον εαυτό σας ότι είστε αποτυχημένοι ή ότι δεν είστε αρκετά καλοί. Αυτές οι συμπεριφορές μειώνουν ακόμη περισσότερο την αυτοπεποίθησή σας. Αντί να επικεντρωθείτε στο δικό σας ταξίδι και μόνο , συνεχώς ασχολείστε με τους άλλους.

  • Η γλώσσα του σώματος δείχνει αμηχανία.

Ένα πολύ συχνό σημάδι χαμηλής αυτοπεποίθησης είναι η στάση του σώματος: το σώμα σας γέρνει μπροστά, και αυτό είναι ένα σημάδι ότι δεν νιώθετε αυτοπεποίθηση για τον εαυτό σας. Δυσκολεύεστε να είστε ευθυτενείς, και ακόμα και όταν προσπαθείτε, νιώθετε ότι προσποιείστε.

  • Τα παρατάτε εύκολα.

Αποτυγχάνετε να μείνετε προσηλωμένοι στο στόχο σας, και αφήνετε πρόωρα τους στόχους σας μερικές φορές πριν καν ξεκινήσετε. Βαθιά μέσα σας πιστεύετε ότι δεν θα επιτύχετε, για αυτό δεν επιδιώκετε την επιτυχία.

aytopepoithisi aytoektimisi

 Ψυχοθεραπεία για την χαμηλή αυτοπεποίθηση

Η ψυχοθεραπεία σας βοηθά να αναγνωρίσετε και να διευθετήσετε τα θέματα που κρατούν πίσω την αυτοπεποίθησή σας. Κατά τη διάρκεια της ψυχοθεραπείας θα βοηθηθείτε στα ακόλουθα:

  • Στην αναγνώριση και την διόρθωση των ασυνείδητων αρνητικών πεποιθήσεων που αποτελούν τη ρίζα των προβλημάτων της χαμηλής αυτοπεποίθησης. Αυτές οι πεποιθήσεις συνήθως διαμορφώνονται από αρνητικές εμπειρίες της παιδικής ηλικίας, και ενεργοποιούνται σε συγκεκριμένες καταστάσεις.
  • Στην αναγνώριση του φαύλου κύκλου των αρνητικών σκέψεων και των αναληθών υποθέσεων, και στην αντικατάσταση αυτών με άλλες θετικές σκέψεις για τον εαυτό σας, τους άλλους, και τον κόσμο. Ο μετασχηματισμός της έλλειψης αυτοπεποίθησης περιλαμβάνει την αλλαγή των υποθέσεων για την ανεπάρκεια ή την κριτική των άλλων, και βοηθά τους ανθρώπους να σκέφτονται με πιο ρεαλιστικό τρόπο.
  • Στην αναγνώριση των αναποτελεσματικών και αυτοκαταστροφικών συμπεριφορών που διαιωνίζουν την χαμηλή αυτοπεποίθηση. Η ψυχοθεραπεία σας βοηθά να αλλάξετε αυτές τις συμπεριφορές ώστε να νιώθετε πιο αισιόδοξοι για τις ικανότητές σας.
  • Στον σχεδιασμό διαφορετικών αποκρίσεων σε καταστάσεις που προκαλούν χαμηλή αυτοπεποίθηση. Η συστηματική έκθεση σας βοηθά να αντιμετωπίσετε την αποφευκτική συμπεριφορά σε καταστάσεις που φοβάστε, όπως το να μιλάτε σε μια συνεδρίαση.
  • Στην ενσυνειδητότητα. Η ενσυνειδητότητα είναι μια δεξιότητα που βοηθά τους ανθρώπους να συγκεντρωθούν στην παρούσα στιγμή και να μην αναμασούν το παρελθόν ή να ανησυχούν για το μέλλον. Η ενσυνειδητότητα ελαχιστοποιεί την αρνητική επίδραση της εσωτερικής μας κριτικής, και μειώνει τον αρνητισμό για την απόδοσή σας σε δύσκολες καταστάσεις.
  • Στην επίλυση προβλημάτων: Η ψυχοθεραπεία σας κινητοποιεί ώστε να λύσετε τα προβλήματα στη ζωή σας, παρά να αισθάνεστε θύμα ή να δέχεστε παθητικά το κατεστημένο. Κατά τη διάρκεια των συνεδριών θα στοχεύσετε σε πτυχές της ζωή σας που δεν αποδίδετε σωστά και στην αποκατάστασή τους.
Ο ψυχοθεραπευτής θα σας καθοδηγήσει ώστε να ανακαλύψετε τον εαυτό σας και να κάνετε τα βήματα που χρειάζονται για να δημιουργήσετε τις συνθήκες μιας θετικής αλλαγής στη ζωή σας. Στην καρδιά της ψυχοθεραπείας είναι να μάθετε να αποδέχεστε πλήρως τον εαυτό σας και αυτό που είστε αυτή τη στιγμή.

Η ομοιοπαθητική, το EMDR και ο βελονισμός μπορούν συμπληρωματικά να σας βοηθήσουν να αντιμετωπίσετε τα θέματα χαμηλής αυτοπεποίθησης.

 

Σχετικά άρθρα

ΚΑΝΕ ΤΟ ΤΕΣΤ