Άγχος και εμβοές

εμβοές, εμβοές και άγχος, τι είναι οι εμβοές, σύνδεση άγχους και εμβοών, αντιμετώπιση άγχους , αντιμετώπιση εμβοών

Άγχος και Εμβοές

Το στρες είναι μια φυσιολογική απόκριση που ο καθένας νιώθει κάποια στιγμή στη ζωή του. Το στρες παρατηρείται όταν οι απαιτήσεις της καθημερινότητας είναι τόσες πολλές που σας κατακλύζουν.

Φυσικά, το άγχος δεν έχει μόνο αρνητικά αλλά και θετικά. Το φυσιολογικό στρες μας κρατά προσηλωμένους στο στόχο μας και μας δίνει κίνητρο. Η ενεργοποίηση του μηχανισμού του στρες μας βοηθά να αντιμετωπίσουμε απειλητικές καταστάσεις. Ωστόσο, το παρατεταμένο στρες μπορεί να έχει αρνητικές συνέπειες για το μυαλό και το σώμα.

Εμβοές

Πολλοί άνθρωποι σε περιόδους έντονου στρες νιώθουν ότι οι εμβοές επιδεινώνονται. Συνήθως οι εμβοές γίνονται χειρότερες όταν κάποιος αντιμετωπίζει δυσκολίες και όταν είναι αγχωμένος. Το άτομο μπορεί να τις ακούει όλη μέρα, όταν ξυπνάει να είναι πιο δυνατές. Πολλά άτομα με εμβοές πανικοβάλλονταν από τους θορύβους όταν ήταν μικρά παιδιά, δεν άντεχαν τα πυροτεχνήματα ή τις δυνατές φωνές.

Το άγχος και η ανησυχία μπορούν να ενεργοποιήσουν τις εμβοές. Αν είστε επιρρεπείς στο άγχος, μπορεί να έχετε όχι μόνο εμβοές αλλά και υπερακουσία, μια κατάσταση στην οποία ακούτε όλους τους ήχους πιο δυνατά από το φυσιολογικό.

Όταν είμαστε αγχωμένοι στο σώμα μας ενεργοποιείται ο μηχανισμός πάλης ή φυγής. Απελευθερώνεται αδρεναλίνη στις αρτηρίες μας με αποτέλεσμα να έχουμε περισσότερη δύναμη να αντιμετωπίσουμε μια κατάσταση ή να την αποφύγουμε. Την ίδια στιγμή οι αισθήσεις μας γίνονται πιο οξείες. Μπορούμε να ακούσουμε καλύτερα από ότι φυσιολογικά.

Όταν κάποιος είναι συνεχώς αγχωμένος, το σώμα του μένει κολλημένο στο μηχανισμό πάλης ή φυγής, στον οποίο περιλαμβάνεται η οξεία ακοή. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να αντιλαμβάνεστε φυσιολογικούς θορύβους ως ενοχλητικούς. Την ίδια στιγμή, οι δυνατοί ήχοι είναι υπερβολικά δυνατοί για εσάς.

Η συνηθισμένη απόκριση σε αυτή την αυξημένη ευαισθησία στους ήχους είναι η αποφυγή των τοποθεσιών με θόρυβο και τα προστατευτικά αυτιών. Αυτά όμως είναι αντιπαραγωγικά επειδή όταν φοράτε προστατευτικά αυτιών όλη την ώρα, ο εγκέφαλος αποζητά τους φυσιολογικούς θορύβους. Σαν αποτέλεσμα, αυξάνεται ο εσωτερικός έλεγχος της έντασης. Αυτό όμως κάνει την κατάσταση χειρότερη, επειδή όταν βγάλετε τα προστατευτικά από τα αυτιά , οι ήχοι είναι πιο δυνατοί και ενοχλητικοί από πριν.

Με την ίδια λογική, οι εμβοές γίνονται πιο δυνατές, επειδή αυξάνεται ο εσωτερικός ήχος, ο εγκέφαλος  ακούει περισσότερο τις λειτουργίες των νεύρων στο ακουστικό σύστημα, και για αυτό πιστεύεται ότι ακούμε στις εμβοές.

Για να αντιμετωπίσετε το συγκεκριμένο πρόβλημα μην προστατεύετε τα αυτιά σας. Κλείστε τα αυτιά σας αν ένας έντονος ήχος σας ενοχλεί (όπως μια σειρήνα) , αλλά μην τα προστατεύετε υπερβολικά ώστε το ακουστικό σας σύστημα να έχει πάντα  επαρκή διέγερση. Αυτό θα κάνει τον εγκέφαλό σας να μειώσει την εσωτερική ένταση.

Την ίδια στιγμή , καλό είναι να μάθετε να διαχειρίζεστε το άγχος σας. Να μάθετε να ηρεμείτε. Αυτό θα σας βοηθήσει να αντιμετωπίσετε το μηχανισμό πάλης ή φυγής. Με αυτό τον τρόπο θα μειωθεί η εσωτερική ένταση στον εγκέφαλό σας.

Σταδιακά θα παρατηρήσετε ότι οι εμβοές γίνονται λιγότερο ενοχλητικές. Επίσης, οι ήχοι που πριν σας ενοχλούσαν τώρα δεν θα σας ενοχλούν τόσο πολύ ή καθόλου.

Σύνδεση άγχους και εμβοών

Ο τρόπος με τον οποίο ο κάθε άνθρωπος ανταποκρίνεται στις εμβοές διαφέρει σημαντικά. Για κάποιους ανθρώπους θεωρείται κύριος παράγοντας άγχους στη ζωή τους ενώ άλλοι ανταποκρίνονται με πιο ήρεμο τρόπο. Ίσως να σκέφτεστε ότι αυτή η διαφορά οφείλεται στο ότι ο κάθε άνθρωπος αντιλαμβάνεται διαφορετικά τις εμβοές. Αυτό μπορεί να έχει νόημα, αλλά οι μελέτες για τις εμβοές δεν υποστηρίζουν αυτή την άποψη. Αντιθέτως τα στοιχεία δείχνουν ότι ο λόγος για τον οποίο κάποιοι άνθρωποι αγχώνονται και κάποιοι άλλοι όχι οφείλεται στις διαφορετικές ιδέες ή τις πεποιθήσεις για τις εμβοές.

Οι άνθρωποι που αγχώνονται από τις εμβοές έχουν την τάση να σκέφτονται με τρόπους που αντανακλούν την απελπισία, την αβοηθητότητα, την έλλειψη απόλαυσης, την πεποίθηση ότι ποτέ δεν θα έχουν ηρεμία και ησυχία και την πεποίθηση ότι κανείς δεν τους καταλαβαίνει. Νιώθουν δυσαρέσκεια όταν οι εμβοές επιμένουν, και εύχονται να φύγουν και ανησυχούν για την υγεία τους. Με αυτή τη λογική, οι εμβοές συνδέονται με το άγχος και οι αρνητικές σκέψεις επηρεάζουν την ψυχολογία του ατόμου.

Πολλοί συναισθηματικοί και σωματικοί παράγοντες συνδέονται με την έναρξη των εμβοών. Αν και δεν είναι ξεκάθαρο αν το στρες οδηγεί στην έναρξη των εμβοών ή αν απλά συμβάλλει, είναι συχνό το φαινόμενο οι εμβοές να ξεκινούν σε περιόδους έντονου στρες ή μετά από μια περίοδο στρες. Επίσης πολύ συχνά οι υπάρχουσες εμβοές επιδεινώνονται από το στρες. Για κάποιους ανθρώπους, οι εμβοές είναι το βαρόμετρο του άγχους, και συχνά χειροτερεύουν όταν εμφανίζονται δυσκολίες. Φυσικά, η επιδείνωση των εμβοών όταν ήδη νιώθετε άγχος οδηγεί σε ένα φαύλο κύκλο.

Προσοχή και συνήθεια

Για να γίνει πιο κατανοητή η σύνδεση ανάμεσα στις εμβοές και στο άγχος σκεφτείτε το ρόλο της προσοχής. Κάθε λεπτό δεχόμαστε χιλιάδες πληροφορίες από το περιβάλλον. Δεν είναι εφικτό να δώσουμε προσοχή σε όλες αυτές τις πληροφορίες. Έχουμε ένα σύστημα που μας επιτρέπει να επιλέγουμε σε τι θα δίνουμε προσοχή κάθε στιγμή. Οι υπόλοιπες πληροφορίες φιλτράρονται. Οι πληροφορίες που φιλτράρονται συνήθως είναι επαναλαμβανόμενες ή ασήμαντες. Για παράδειγμα, σκεφτείτε το χτύπο του ρολογιού, συχνά δεν αντιδράμε σε αυτό και ξεχνάμε ότι υπάρχει μέχρι συνειδητά να του δώσουμε προσοχή. Με απλά λόγια, το έχουμε συνηθίσει.

Αν, ωστόσο, μια πληροφορία φαίνεται απειλητική και οδηγεί σε στρες τότε είναι δύσκολο να φιλτραριστεί ή να γίνει συνήθεια. Στην πραγματικότητα, αν μια πληροφορία είναι συναισθηματικά σημαντική και το σώμα είναι σε συναγερμό τότε συμβαίνει το αντίθετο από την συνήθεια, είστε πιο ευαίσθητοι στην απειλή. Όλα αυτά σχετίζονται με τις εμβοές. Αν αντιλαμβάνεστε τις εμβοές ως απειλή για την ευεξία σας, η προσοχή σας θα στραφεί εκεί. Επικεντρώνεστε όχι μόνος στις εμβοές αλλά δίνετε λιγότερη προσοχή σε όλα τα άλλα. Όταν όμως οι εμβοές είναι στο επίκεντρο της προσοχής σας τότε γίνονται πιο δυνατές και έντονες.

Διαχείριση του άγχους

Κάνοντας κάποιες αλλαγές θα μπορέσετε να μειώσετε τα δυσάρεστα συναισθήματα και τις παρενέργειες του άγχους είτε σχετίζονται με τις εμβοές είτε όχι.

Σκέψεις

Οι σκέψεις σας είναι σημαντικές καθώς επηρεάζουν τα συναισθήματά σας. Μπορεί να είναι βοηθητικό να δίνετε προσοχή στις σκέψεις σας και να δουλεύετε με αυτές που είναι αρνητικές ή μη βοηθητικές. Ακολουθήστε τα παρακάτω βήματα και προσπαθήστε να ανακαλύψετε τους μη βοηθητικούς τρόπους σκέψης που σχετίζονται με τις εμβοές:

  1. Παρατηρήστε τις καταστάσεις ή τις στιγμές που οι εμβοές επιδεινώνονται.
  2. Καταγράψτε τις σκέψεις που περνούν από το μυαλό σας.
  3. Αξιολογήστε τις σκέψεις σας:
  • Τι σας κάνει να πιστεύετε ότι η σκέψη σας είναι αληθινή, ποια στοιχεία υποστηρίζουν αυτή την ιδέα;
  • Υπάρχει κάτι που σας δείχνει ότι δεν είναι αλήθεια;
  • Ποιο είναι το χειρότερο πράγμα που θα μπορούσε να συμβεί;
  • Αν ένας φίλος σας ζητούσε βοήθεια για το ίδιο πρόβλημα τι θα του λέγατε;
  • Τι θα σας έλεγε ένας φίλος σας;

Με αυτό τον τρόπο θα σκέφτεστε πιο βοηθητικά για τις εμβοές και θα υπενθυμίζετε στον εαυτό σας ότι δεν είναι κάτι επικίνδυνο για αυτό απολαύστε τη ζωή σας. Όταν αλλάζετε τα μηνύματα που στέλνετε στον εαυτό σας για τις εμβοές μειώνετε την επίδρασή τους στη ζωή σας.

Χαλάρωση

Η χαλάρωση βοηθά στην διαχείριση των σωματικών αντιδράσεων του στρες. Η χαλάρωση μπορεί να έχει διαφορετικές μορφές για διαφορετικούς ανθρώπους. Η χαλάρωση δεν θα έχει άμεση επίδραση στις εμβοές αλλά βοηθά στην άμεση ανακούφιση από το στρες.

Συμπεριφορά

Μερικοί άνθρωποι παρατηρούν αλλαγές στη συμπεριφορά τους πράγμα που τους βοηθά να διαχειριστούν καλύτερα τις εμβοές, για παράδειγμα συγκεντρώνονται σε δραστηριότητες και λιγότερο στις εμβοές. Υπάρχουν πολλοί τρόποι που βοηθούν στη μείωση του άγχους και επιδρούν θετικά στις εμβοές:

  • Άσκηση
  • Χρόνος για τη φροντίδα του εαυτού σας
  • Χρόνος για να κάνετε απολαυστικές δραστηριότητες και να συμμετέχετε σε κοινωνικές εκδηλώσεις
  • Επίλυση προβλημάτων που προκαλούν στρες στη ζωή σας
  • Ψυχοθεραπεία

Σχετικά άρθρα

ΚΑΝΕ ΤΟ ΤΕΣΤ