Multitasking: πως επηρεάζει την παραγωγικότητα

multitasking, τι είναι το multitasking, πως μας επηρεάζει το ultitasking, είναι ωφέλιμο το multitasking, αρνητικές επιδράσεις multitasking

Multitasking

Έχετε πάει ποτέ σε ένα άλλο δωμάτιο του σπιτιού σας και να έχετε ξεχάσει γιατί πήγατε εκεί; Συμβαίνει σε πολλούς ανθρώπους καθημερινά και αποτελεί μια υπενθύμιση ότι χρειάζεται να ρίξετε τους ρυθμούς σας. Το multitasking σημαίνει ότι κάνουμε πολλά πράγματα ταυτόχρονα. Όμως ο εγκέφαλός μας χρειάζεται περισσότερο χρόνο για να κάνει απλά πράγματα και αν κάνουμε πολλά πράγματα συγχρόνως, τελικά καταλήγουμε να κάνουμε τα πάντα αναποτελεσματικά. Για αυτό ξεχνάμε για ποιο λόγο πήγαμε στο δωμάτιο. Πιθανότατα αν μείνουμε εκεί για μερικά λεπτά και πάρουμε μερικές ανάσες, θα θυμηθούμε τι θέλαμε να κάνουμε.

Γιατί είναι σημαντικό να το γνωρίζουμε αυτό; Γιατί θέλουμε να κάνουμε όλα όσα χρειάζεται με αποτελεσματικότητα.  Ωστόσο, αν αυτό δεν σας ενδιαφέρει, καλό είναι να κατανοήσετε πόση ενέργεια χρειάζεστε για να κάνετε πολλά πράγματα ταυτόχρονα. Νιώθετε ευτυχισμένοι ή σε σύγχυση; Όταν κάνετε πολλά πράγματα ταυτόχρονα, πώς αντιμετωπίζετε όσα προκύπτουν; Θέλετε οι μέρες σας να κυλούν με αυτό τον τρόπο; Ανεξάρτητα από την παραγωγικότητα , πώς το multitasking επηρεάζει τη διάθεσή σας, τις σχέσεις σας;

Υπάρχουν στιγμές που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε αποτελεσματικά το χρόνο μας κάνοντας μια εργασία που απαιτεί περισσότερη συγκέντρωση και μία που δεν χρειάζεται τόση δουλειά. Για παράδειγμα, κάνετε τις δουλειές του σπιτιού και ταυτόχρονα ακούτε μια διάλεξη, ή απαντάτε σε emails ενώ τρώτε το φαγητό σας.  Το ένα χρειάζεται προσοχή και το άλλο μια φυσική κίνηση. Πόσες εργασίες μπορεί να κάνει κάποιος ταυτόχρονα, όταν μία χρειάζεται προσοχή και οι άλλες όχι; Όχι και πολλές. Αυτό συμβαίνει επειδή οι περισσότερες εργασίες απαιτούν την προσοχή μας. Όταν η προσοχή μας αλλάζει συνεχώς, αυτό που κάνουμε είναι βάζουμε τον εγκέφαλό μας στη διαδικασία να στρέψει αλλού την προσοχή του,  και αυτό χρειάζεται χρόνο. Όταν συμβαίνει αυτό νιώθουμε ότι η μέρα μας ήταν αρκετά μεγαλύτερη από ότι είναι στην πραγματικότητα.

Αντιδραστικές και προληπτικές λύσεις 

Έχετε ακούσει κάποιον να λέει, “Είμαι εξαιρετικός στο multitasking;” Το έχετε πει ποτέ αυτό για τον εαυτό σας; Πολλοί άνθρωποι πιστεύουν ότι το multitasking είναι μια θετική δεξιότητα.

Μπορεί να σας εκπλήξει το γεγονός ότι οι μελέτες έχουν δείξει ότι ο εγκέφαλός μας μπορεί να εκτελέσει μόνο μια λειτουργία κάθε φορά. Οι μελέτες δείχνουν πως όταν κάνουμε πολλά πράγματα ταυτόχρονα, πέφτει η ταχύτητα του εγκεφάλου μας. Ο εγκέφαλος χρειάζεται χρόνο για να εστιάσει από τη μία εργασία στην άλλη, πράγμα που σημαίνει ότι μια εργασία μπορεί να πάρει 4 φορές περισσότερο χρόνο για να ολοκληρωθεί όπως θα έπρεπε.

Τι συμβαίνει όταν κάνουμε μια εργασία και ταυτόχρονα η σκέψη μας πάει κάπου αλλού; Υπάρχουν οι (α) αντιδραστικές και (β) οι προληπτικές λύσεις.

Αντιδραστικές λύσεις

Γράψτε τις σκέψεις σας: αν δεν είναι κάτι επείγον, απλά γράψτε όσα έχετε να κάνετε σε email, σε μήνυμα ή οτιδήποτε λειτουργεί για εσάς. Αυτός είναι ένας απλός τρόπος.

Πείτε το δυνατά: αν είναι ανάγκη να κάνετε κάτι αμέσως, και χρειάζεται μόνο λίγα λεπτά, πείτε το δυνατά στον εαυτό σας, ή στα παιδιά σας ή στο σκύλο σας, ώστε να το ακούσετε εσείς. Για παράδειγμα, μπορεί να θέλετε να βάλετε τα ρούχα στο στεγνωτήριο ενώ δουλεύετε ή στέλνετε emails. Πείτε δυνατά, “Είναι ανάγκη να κατέβω και να βάλω τα ρούχα στο στεγνωτήριο”, με αυτό τον τρόπο θα θυμάστε τι έχετε να κάνετε.

Κάντε τις τρέχουσες εργασίες σας: τελικά, μπορείτε απλά να ολοκληρώσετε το πρώτο πράγμα που έχετε να κάνετε. Αυτό σας δίνει τη δυνατότητα να ξεκαθαρίσετε όσα έχετε στο μυαλό σας αν έχετε κολλήσει με κάποιες εργασίες ή τουλάχιστον να περιορίσετε τις ενοχλητικές σκέψεις στο κεφάλι σας.

Προληπτικές λύσεις

Οργανώστε τη μέρα σας: κάθε πρωί, γράψτε 3 πράγματα που θέλετε να ολοκληρώσετε μέσα στην ημέρα. Όσο προκύπτουν νέα πράγματα, μπορείτε να κάνετε ένα διάλλειμα και να τα γράψετε στη λίστα υποχρεώσεων σας.

Κάντε τακτικά διαλλείματα: αυτό είναι ουσιαστικό για τον κάθε άνθρωπο. Μπορείτε να προγραμματίσετε το χρόνο σας και να κάνετε μικρές παύσεις. Σε ένα ήρεμο σημείο πάρτε βαθιές αναπνοές. Αν χρειάζεται να κάνετε κάτι, πιείτε ένα φλιτζάνι τσάι ή βγείτε μια βόλτα, αλλά μην προσπαθήσετε να κάνετε αυτό το χρόνο παραγωγικό. Αν και αυτό μπορεί να σας ακούγετε αντιφατικό, πραγματικά βοηθά να επικεντρώνεστε σε όσα είναι ανάγκη.

Αλλάξτε τις προσδοκίες σας: αυτό είναι ένα βασικό βήμα. Δεν μπορούμε να κάνουμε τα πάντα. Είναι σημαντικό να βάζουμε σε προτεραιότητα όσα πρέπει να γίνουν. Καλό είναι να έχετε ένα πλάνο για τα υπόλοιπα, όπως να τα αναβάλλετε, να τα περιορίσετε, να τα αναθέσετε κάπου αλλού ή να τα απλοποιήσετε.

Τεστ multitasking

Αν οι μελέτες δεν είναι αρκετές για να σας πείσουν, κάντε το παρακάτω τεστ:

1. Σε ένα χαρτί φτιάξτε δύο οριζόντιες γραμμές.

2.Βάλτε κάποιον να κρατά το χρόνο όσο κάνετε την εργασία.

3.Στη μία γραμμή γράψτε την πρόταση , τα πάω τέλεια στο multitasking.

4. Στην άλλη γραμμή γράψτε τους αριθμούς από το 1-20.

Συνήθως αυτό χρειάζεται 20 δευτερόλεπτα για να ολοκληρωθεί.  Στη συνέχεια επαναλάβετε τη διαδικασία ταυτόχρονα:

1. Ζωγραφίστε δύο οριζόντιες γραμμές.

2. Βάλτε κάποιον να κρατάει το χρόνο.

3. Αυτή τη φορά γράψτε ένα γράμμα στην πρώτη γραμμή και στη συνέχεια έναν αριθμό στην δεύτερη γραμμή. Για παράδειγμα: Ι, 1 α, 2, μέχρι να έχετε ολοκληρώσει την πρόταση και μια ακολουθία αριθμών.

Μετά την ολοκλήρωση του τεστ, θα δείτε ότι ο χρόνος σας ήταν μεγαλύτερος, και θα νιώθετε πιο απογοητευμένοι και αγχωμένοι για να σκεφτείτε ποιο γράμμα ή αριθμός ακολουθεί. Ακόμη και αν δεν το παρατηρήσετε συνειδητά , αυτό συμβαίνει κάθε φορά που θα πηγαίνετε από την μία εργασία στην άλλη.

Γιατί το multitasking δεν είναι ωφέλιμο;

Οι περισσότεροι άνθρωποι υπερτιμούν την ικανότητά τους στο multitasking. Ακόμη και αν είστε η εξαίρεση, υπάρχουν πολλοί λόγοι για τους οποίους το multitasking δεν είναι ωφέλιμο:

Συμβάλλει στην δημιουργία κακών συνηθειών

Το multitasking δεν αποτελεί μια εγγενής ικανότητα του εγκεφάλου μας. Κάθε φορά που ολοκληρώνουμε μια εργασία, η ντοπαμίνη μας κάνει να νιώθουμε καλά. Αυτό δημιουργεί ένα κύκλο που μας ωθεί να κάνουμε μικρά πράγματα, που οδηγούν εύκολα στην επιβράβευση. Κοροϊδεύουμε τους εαυτούς μας πιστεύοντας ότι έχουμε καταφέρει πολλά ενώ δεν έχουμε καταφέρει τίποτα. Αυτό που συμβαίνει όταν πηγαίνουμε από τη μία εργασία στην άλλη είναι ότι δεν χρειάζεται πολλή σκέψη.

Κάνουμε περισσότερα λάθη

Το multitasking δεν μας επιτρέπει να οργανώσουμε τις σκέψεις μας και να φιλτράρουμε τις άχρηστες πληροφορίες. Αυτό μας κάνει λιγότερο αποτελεσματικούς και μειώνει την ποιότητα της δουλειάς μας. Χάνουμε σημαντικές λεπτομέρειες, οι οποίες συμβάλλουν στο να κάνουμε λάθη.

Αγνοούμε πράγματα

Αυτό συμβαίνει όταν αποτυγχάνουμε να αναγνωρίσουμε κάποια ερεθίσματα στη ζωή μας. Είτε γίνεται συνειδητά ή ασυνείδητα, δεν δίνουμε προσοχή σε όσα συμβαίνουν γύρω μας. Όταν η προσοχή μας διασπάται σε πολλές διαφορετικές κατευθύνσεις χάνουμε και αποφεύγουμε σημαντικά πράγματα στη ζωή. Συνήθως περιλαμβάνουν καταστάσεις που είναι δύσκολο να αντιμετωπίσουμε ή που δεν θέλουμε να αντιμετωπίσουμε. Η ενσυνειδητότητα βοηθά να απολαμβάνουμε την κάθε στιγμή.

Μας ξεφεύγουν οι λεπτομέρειες

Όταν συνεχώς ανακατευθύνουμε την συγκέντρωση μας και την προσοχή μας σε πολλές εργασίες και ιδέες, αυτό μας εμποδίζει να δημιουργήσουμε αναμνήσεις. Για να μπορούν να μείνουν στη μνήμη μας , πρέπει να γίνει η επεξεργασία και η αποθήκευση των ιδεών, και όταν πηγαίνουμε από τη μία ιδέα στην άλλη, η διαδικασία αυτή δεν μπορεί να ολοκληρωθεί.

Έχουμε προβλήματα στις σχέσεις

Ένας νέος ενήλικας μπορεί να μην θέλει να μιλάει με τη μαμά του στο τηλέφωνο επειδή εκείνη κάνει συνεχώς πράγματα, και νιώθει ότι δεν ακούει όσα της λέει. Για να μπορέσουμε να επικοινωνήσουμε με κάποιον, είναι ανάγκη να τον ακούσουμε με προσοχή. Αυτό δεν μπορεί να γίνει όταν κάνουμε πολλά πράγματα ταυτόχρονα.

Μειώνει τη δημιουργικότητα

Όταν η σκέψη διασκορπίζεται ανάμεσα σε πολλές εργασίες και ιδέες, δυσκολεύει τον εγκέφαλο και δεν αφήνει χώρο για νέες σκέψεις ή δημιουργικές ιδέες.

Αυξάνει τις πιθανότητες ατυχήματος

Όλοι μας έχουμε ακούσει για τα αυτοκινητιστικά δυστυχήματα που προκαλούνται όταν οι οδηγοί μιλούν στο τηλέφωνο αλλά και για τις πτώσεις που καταγράφονται όταν κάποιος δεν προσέχει που περπατά. Πολλά ατυχήματα θα μπορούσαν να αποτραπούν ,αν δίναμε την κατάλληλη προσοχή.

Αυξάνει το άγχος

Η αντίληψη ότι οι άνθρωποι που κάνουν πολλά πράγματα ταυτόχρονα έχουν λιγότερο άγχος είναι λάθος. Οι μελέτες δείχνουν ότι το multitasking αυξάνει την παραγωγή της κορτιζόλης, της κύριας ορμόνης του στρες. Όταν συνεχώς ο εγκέφαλός μα καταβάλλει προσπάθεια να συγκεντρωθεί σε διαφορετικά πράγματα, τότε το άγχος αυξάνεται και νιώθουμε κουρασμένοι. Αυτό οδηγεί στην πνευματική εξουθένωση.

Το multitasking δεν είναι η μόνη επιλογή

Όλοι μας δίνουμε τον καλύτερο μας εαυτό κάθε μέρα. Με τόσα που έχουμε να αντιμετωπίσουμε, νιώθουμε ότι το multitasking είναι η μόνη μας επιλογή. Η αλήθεια είναι όμως ότι το multitasking δεν μας αφήνει να είμαστε η καλύτερη εκδοχή του εαυτού μας, μας κάνει λιγότερο παραγωγικούς. Η ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΙΑ και το LIFE COACHING αποτελούν εξαιρετικές επιλογές ώστε να μάθετε να βάζετε προτεραιότητες και να οργανώνετε αποτελεσματικά το χρόνο σας.

gdpr-image
This website uses cookies to improve your experience. By using this website you agree to our Data Protection Policy.
Read more