Αντιδραστική/τραυματική κατάθλιψη

τραυματική κατάθλιψη, αντιδραστική κατάθλιψη, συμπτώματα τραυματικής κατάθλιψης, θεραπεία τραυματικής κατάθλιψης

Τραυματική Κατάθλιψη

Η εμπειρία ενός τραυματικού γεγονότος μπορεί να μας αφήσει σημάδια στην ψυχή. Υπάρχουν γεγονότα που μας σοκάρουν, για τα οποία δεν είμαστε προετοιμασμένοι και δεν μπορούμε να τα επεξεργαστούμε συναισθηματικά. Δεν έχουμε την  ικανότητα να διαχειριστούμε ένα τραύμα επειδή είμαστε συγκλονισμένοι. Πολλές φορές η αντίδραση στο τραύμα είναι καθυστερημένη, βαθιά θαμμένη στο ασυνείδητο μέχρι να έρθει η στιγμή να επεξεργαστείτε το τραύμα ψυχοθεραπευτικά με το EMDR. Αυτός είναι ένας προστατευτικός μηχανισμός, ένας τρόπος που καθυστερεί την συνειδητοποίηση και την επαφή με κάτι τραγικό που συνέβη και σας άλλαξε τη ζωή.

Μαζί με την τραυματική εμπειρία έρχεται και η συναισθηματικά κατάρρευση. Μερικοί άνθρωποι ίσως να καταλήγουν σε μια διαταραχή τραύματος, όπως το έντονο άγχος ή μετατραυματικό στρες. Άλλοι ίσως να στρέφονται στην κατάχρηση ουσιών (αλκοόλ, κάνναβη) ώστε να μην νιώθουν το συναισθηματικό πόνο που προκαλείται από το τραυματικό γεγονός. Αλλά τι είναι η τραυματική κατάθλιψη;

Η τραυματική (αντιδραστική) κατάθλιψη είναι η συναισθηματική αντίδραση στο τραύμα. Ίσως το ψυχολογικό τραύμα να περιλαμβάνει έναν ξαφνικό και απροσδόκητη απώλεια ενός αγαπημένου προσώπου. Ίσως να είναι μια φυσική καταστροφή που άφησε την οικογένεια χωρίς σπίτι. Ίσως να είστε αποδέκτες σεξουαλικής ή σωματικής κακοποίησης. Ή να συνέβη κάτι που σας στέρησε το σύντροφό σας ή το φίλο σας. Τα συναισθήματα της κατάθλιψης που ακολουθούν μετά από ένα τραυματικό γεγονός όπως αυτά  είναι απολύτως κατανοητά.

Τι είναι η τραυματική κατάθλιψη;

Όταν κάποιος ρωτάει τι είναι η τραυματική κατάθλιψη, μπορεί να σας έρχεται στο μυαλό η “επεισοδιακή κατάθλιψη” και η “αντιδραστική κατάθλιψη” που χρησιμοποιούνται ως όροι για να περιγράψουν αυτή την ψυχολογική κατάσταση. Η τραυματική κατάθλιψη είναι ουσιαστικά, μια συναισθηματική αντίδραση σε ένα τραυματικό γεγονός που έχει βιώσει κάποιος ή στο οποίο είναι μάρτυρας. Μερικοί άνθρωποι ίσως να νιώθουν τύψεις και ενοχές, χαρακτηριστικά στοιχεία της κατάθλιψης, ενώ άλλοι ίσως να εμφανίζουν συμπτώματα άγχους. Ο καθένας μας είναι μοναδικός, πράγμα που σημαίνει ότι ανταποκρίνεται με το δικό του μοναδικό συναισθηματικό τρόπο σε ένα τραύμα.

Τα συμπτώματα της τραυματικής κατάθλιψης περιλαμβάνουν:

  • Επίμονη θλίψη, υπερβολικό κλάμα
  • Συναισθηματικό μούδιασμα, οι άνθρωποι δεν μπορούν να εκφράσουν τα συναισθήματά τους, νιώθουν αποσυνδεδεμένοι
  • Εναλλαγές συναισθημάτων, σοκ, ενοχές, άρνηση ή ντροπή, θυμό
  • Ευερεθιστότητα, ανησυχία, νευρικότητα
  • Γίνεστε απαισιόδοξοι, νιώθετε κακουχία
  • Δυσκολία στη συγκέντρωση
  • Επαναλαμβανόμενες σκέψεις, εφιάλτες ή αναδρομές σχετικά με το τραύμα
  • Κοινωνική απομάκρυνση, απομόνωση, εντάσεις στις προσωπικές σχέσεις
  • Ψυχοσωματικά συμπτώματα όπως οι ανεξήγητοι πόνοι, τα μυϊκά τραβήγματα, η ναυτία, η κόπωση, η έλλειψη ενέργειας
  • Αλλαγές στις διατροφικές συνήθειες, απώλεια όρεξης
  • Αϋπνία, αλλαγές στο μοτίβο ύπνου
  • Αυξημένη κατανάλωση αλκοόλ

Όταν τα σημάδια της τραυματικής κατάθλιψης αρχίζουν να παρεμβαίνουν στην καθημερινή σας λειτουργικότητα είναι η στιγμή να επισκεφτείτε έναν ψυχοθεραπευτή που θα μπορέσει να σας βοηθήσει να επεξεργαστείτε και να διαχειριστείτε το τραύμα.

καταθλιψη αιτια αιτιες

Συμπτώματα διαταραχής μετατραυματικού στρες PTSD

Το τραυματικό γεγονός είναι ο καταλύτης για τις ψυχολογικές δυσκολίες που ακολουθούν. Μερικοί άνθρωποι ίσως να μπορούν να επεξεργαστούν το τραύμα σε ένα μήνα ή λιγότερο, και στη συνέχεια να προχωρήσουν στη ζωή τους χωρίς καμιά σοβαρή βλάβη. Ωστόσο, άλλοι βιώνουν σοβαρές ψυχολογικές επιδράσεις. Τα συμπτώματα διαρκούν περισσότερο από ένα μήνα και ίσως να περιλαμβάνουν:

  • Έντονες σκέψεις και αναμνήσεις από το τραυματικό γεγονός
  • Εφιάλτες ή αναδρομές
  • Τρομάζετε εύκολα
  • Συναισθηματικό μούδιασμα
  • Διαταραχές στον ύπνο
  • Αναβίωση του τραύματος
  • Ευερεθιστότητα
  • Θυμό, επιθετική συμπεριφορά
  • Αποφυγή ανθρώπων, τοποθεσιών ή καταστάσεων που σας φέρνουν αναμνήσεις του τραύματος ή συναισθήματα
  • Κατάχρηση ουσιών

τραυματική κατάθλιψη, αντιδραστική κατάθλιψη

Συμπτώματα κατάθλιψης

Η κατάθλιψη είναι μια διαταραχή που μπορεί να συνοδεύει τη διαταραχή μετατραυματικού στρες. Η κατάθλιψη επηρεάζει πάνω από 17 εκατομμύρια ανθρώπους κάθε χρόνο, και είναι μια πολύπλοκη διαταραχή από μόνη της. Όταν συνυπάρχει με κάποιο τραύμα, η κατάθλιψη μπορεί να είναι σοβαρή και να προκαλεί σημαντικές βλάβες στην καθημερινή λειτουργικότητα.

Τα συμπτώματα της κατάθλιψης περιλαμβάνουν:

  • Επίμονα συναισθήματα θλίψης και απελπισίας
  • Ευερεθιστότητα, εκρήξεις θυμού
  • Πιο αργές κινήσεις
  • Απώλεια ενδιαφέροντος για συνηθισμένες δραστηριότητες, ανηδονία
  • Δυσκολία στη συγκέντρωση και στη λήψη αποφάσεων
  • Κόπωση
  • Ξαφνική αύξηση ή απώλεια βάρους
  • Προβλήματα στον ύπνο, όπως η αϋπνία ή υπερυπνία
  • Αισθήματα ενοχών ή ντροπής
  • Αυτοκτονικές σκέψεις

Τεστ κατάθλιψης

Μπορείτε να κάνετε το online τεστ για την κατάθλιψη για μια πρώτη εκτίμηση αν εμφανίζετε συμπτώματα κατάθλιψης.

Αντιμετώπιση της τραυματικής κατάθλιψης

Όταν κάποιος αντιμετωπίζει τραυματική κατάθλιψη, ίσως να νιώθει απογοήτευση όταν δεν μπορεί να βρει ξανά τον παλιό του εαυτό όσο γρήγορα θα ήθελε. Η κατάθλιψη και το τραύμα χρειάζονται χρόνο για να επουλωθούν. Οι αισθήσεις μας έχουν συγκλονιστεί από ένα τρομακτικό γεγονός, κάτι που δεν μπορεί να διορθωθεί μέσα σε μια νύχτα.

Να είστε ευγενικοί με τον εαυτό σας και να του δώσετε το χρόνο και το χώρο που χρειάζεται για να επουλωθεί. Μερικές συμβουλές αντιμετώπισης περιλαμβάνουν:

  • Παραμείνετε δραστήριοι. Όταν βγαίνετε έξω και κινείστε μπορεί να είναι θεραπευτικό. Η άσκηση προκαλεί στον εγκέφαλο την απελευθέρωση των ενδορφινών, που βελτιώνουν την διάθεση.
  • Φροντίστε τον εαυτό σας. Περιποιηθείτε τα άκρα σας, κάντε ένα μασάζ, πάτε ένα ταξίδι το σαββατοκύριακο. Κάντε οτιδήποτε σας κάνει να νιώθετε όμορφα ώστε να βοηθήσετε το μυαλό σας να επουλωθεί.
  • Βρείτε το πάθος σας. Κάντε δραστηριότητες που σας άρεσαν στο παρελθόν ή ανακαλύψτε νέες. Αναζωπυρώστε το πάθος σας και αυτό θα σας αποσπάσει την προσοχή από τον πόνο.
  • Περιορίστε την κατανάλωση αλκοόλ. Ίσως να πίνετε λίγο παραπάνω από το συνηθισμένο αυτή τη χρονική περίοδο, αλλά το αλκοόλ σας κάνει να νιώθετε πιο καταθλιπτικοί και επιδεινώνει τα συμπτώματα.
  • Κοιμηθείτε ποιοτικά. Τίποτα άλλο δεν διαλύει την διάθεση σας ή την ημέρα σας όπως ένας κακός ύπνος το βράδυ. Διατηρήστε μια ρουτίνα ύπνου και κλείστε όλες τις ηλεκτρονικές συσκευές μια ώρα πριν πέσετε για ύπνο.

Θεραπεία της τραυματικής κατάθλιψης

Η βοήθεια ενός ψυχιάτρου-ψυχοθεραπευτή θα σας βοηθήσει να απαντήσετε σε οποιαδήποτε ερώτηση έχετε σχετικά με την τραυματική κατάθλιψη. Ο ψυχοθεραπευτή σας θα σας προτείνει την καλύτερη θεραπευτική επιλογή για εσάς.

Αντικαταθλιπτικά φάρμακα: τα αντικαταθλιπτικά φάρμακα αποτελούν την κύρια θεραπεία για την διαχείριση των επιδράσεων της κατάθλιψης. Τα πιο γνωστά αντικαταθλιπτικά είναι οι επιλεκτικοί αναστολείς της επαναπρόσληψης της σεροτονίνης SSRI όπως το Ladose και το Zoloft. Αυτά τα φάρμακα έχουν κάποιες παρενέργειες και μπορεί να μην είναι αποτελεσματικά σε ένα μεγάλο ποσοστό ασθενών.

Ψυχοθεραπεία: Στις συνεδρίες με έναν ψυχοθεραπευτή μπορείτε να μιλήσετε για τα συναισθήματά σας και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζετε μετά από ένα τραυματικό γεγονός. Ο ψυχοθεραπευτής θα επιλέξει μέσα από πολλές ψυχοθεραπευτικές προσεγγίσεις αυτή που σας ταιριάζει καλύτερα.

Ομάδες υποστήριξης: Υπάρχουν ομάδες που έχουν δημιουργηθεί με σκοπό να βοηθούν ο ένας τον άλλο και να μοιράζονται τις εμπειρίες για τα τραύματά τους. Αυτές οι συναντήσεις μπορεί να είναι πολύ ωφέλιμες για κάποιον που αντιμετωπίζει τις επιδράσεις του τραύματος, καθώς υπάρχει ένα περιβάλλον που μπορεί να λάβει υποστήριξη και να μιλήσει ανοιχτά για τα συναισθήματα του.

Θεραπεία της τραυματικής κατάθλιψης

Ο καλύτερος τρόπος αντιμετώπισης της τραυματικής κατάθλιψης είναι το EMDR, μιας ψυχοθεραπευτικής τεχνικής ειδικής για την επεξεργασία ψυχικών τραυμάτων και των ψυχοσωματικών επιπτώσεών τους. Συμπληρωματικά μπορεί να βοηθήσει σημαντικά η ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΙΑ και η ΟΜΟΙΟΠΑΘΗΤΙΚΗ, με φυσικό τρόπο χωρίς παρενέργειες.

gdpr-image
This website uses cookies to improve your experience. By using this website you agree to our Data Protection Policy.
Read more