Τροφές πλούσιες σε οιστρογόνα

οιστρογόνα, φυτοοιστρογόνα, τροφές πλούσιες σε οιστρογόνα, ποιες τροφές είναι πλούσιες σε οιστρογόνα, ρόλος οιστρογόνων

Τροφές πλούσιες σε οιστρογόνα

Η ορμονική ισορροπία είναι σημαντική για την υγεία μας. Υπάρχουν τροφές που είναι πλούσιες σε οιστρογόνα. Τα οιστρογόνα παίζουν κύριο ρόλο στο αναπαραγωγικό σύστημα των γυναικών και είναι υπεύθυνα για πολλές λειτουργίες. Ποιες είναι αυτές;

  • Ρυθμίζουν τη λειτουργία του νευρικού συστήματος, διατηρούν την θερμοκρασία του σώματος και ενισχύουν την δράση των ενδορφινών (των ουσιών που μας κάνουν να νιώθουμε καλά).
  • Βελτιώνουν την ποιότητα του δέρματος και προλαμβάνουν τη γήρανση (τα επίπεδα του κολλαγόνου).
  • Διατηρούν την δύναμη των οστών και προλαμβάνουν την αποδόμησή τους.
  • Ρυθμίζουν την παραγωγή της χοληστερόλης στο ήπαρ.
  • Αυξάνουν την οξύτητα του κόλπου και μειώνουν τον κίνδυνο για βακτηριακές λοιμώξεις.
  • Ελέγχουν την ανάπτυξη των μαλλιών και προλαμβάνουν την απώλειά του.

Αν οι ορμόνες δεν είναι σε ισορροπία, αυτό μπορεί να επηρεάσει την διάθεση, τον ύπνο και την ικανότητα σύλληψης μιας γυναίκας και έτσι να είναι πιο ευάλωτη σε ορμονοεξαρτώμενες καταστάσεις. Τέτοιες καταστάσεις περιλαμβάνουν το σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών, την πρώιμη έναρξη της εμμηνόπαυσης, την υπογονιμότητα, την έντονη τριχοφυΐα και τον καρκίνο σε σπάνιες περιπτώσεις.

Υπάρχουν τροφές που είναι πλούσιες σε φυτοοιστρογόνα, τα οποία έχουν παρόμοια δράση με αυτή των οιστρογόνων που παράγει το σώμα. Τα φυτοοιστρογόνα βοηθούν σε περιπτώσεις που υπάρχει έλλειψη οιστρογόνων καθώς έχουν παρόμοια δράση. Βέβαια, μπορεί να παρεμβαίνουν στη φυσιολογική λειτουργία των οιστρογόνων. Δεν υπάρχουν ακόμη επαρκή δεδομένα για τις ακριβείς παρενέργειες των φυτοοιστρογόνων.

Ποια είναι τα συμπτώματα που προκαλούν τα χαμηλά επίπεδα οιστρογόνων;

Τα οιστρογόνα έχουν άμεση σχέση με την διάθεση και την συνολική ευεξία ενός ατόμου. Αν τα επίπεδα των οιστρογόνων είναι χαμηλά, προκαλούν κάποια συμπτώματα που περιλαμβάνουν:

  • Εναλλαγές στη διάθεση
  • Κατάθλιψη
  • Άγχος
  • Συναισθηματικά ξεσπάσματα
  • Θυμό
  • Επιθετικότητα
  • Ευερεθιστότητα
  • Κοινωνική απομόνωση

Αυτά τα συμπτώματα κάποιες φορές μπορεί να είναι κομμάτι του φυσιολογικού εμμηνορροϊκού κύκλου, όπως το φούσκωμα, η ευαισθησία στο στήθος, το πρήξιμο και η ακμή. Άλλα συμπτώματα όπως η τριχόπτωση, η αϋπνία, ο πόνος στη διάρκεια του σεξ, η μειωμένη λίμπιντο, και η αμηνόρροια (η έλλειψη περιόδου) είναι φυσιολογικά στη διαδικασία της γήρανσης.

Αν τα συγκεκριμένα συμπτώματα κάνουν την εμφάνισή τους ξαφνικά και δεν είστε έγκυος ή δεν πλησιάζει η εμμηνόπαυση τότε είναι καλό να μιλήσετε με το γιατρό σας. Θα αξιολογήσει τα συμπτώματα και θα κάνετε εργαστηριακές εξετάσεις για τον έλεγχο των επιπέδων των ορμονών σας ώστε να αποκλείσετε άλλες καταστάσεις που μπορεί να προκαλούν παρόμοια συμπτώματα.

Αν η αιτία των συμπτωμάτων σας είναι η έλλειψη οιστρογόνων υπάρχουν κάποιες διαθέσιμες θεραπείες όπως η θεραπεία ορμονικής υποκατάστασης. Τα φυτοοιστρογόνα είναι μια εναλλακτική επιλογή αν τα επίπεδα των οιστρογόνων είναι χαμηλά, αλλά δεν έχει μελετηθεί πλήρως η δράση και οι παρενέργειές τους.

Χαμηλά επίπεδα οιστρογόνων στην εμμηνόπαυση

Ο καλύτερος τρόπος για να ξεκαθαρίσετε αν τα συμπτώματα οφείλονται στα χαμηλά επίπεδα οιστρογόνων λόγω εμμηνόπαυσης είναι να επισκεφθείτε το γιατρό σας. Αυτός μπορεί να αξιολογήσει τα συμπτώματα και να σας προτείνει εξετάσεις για τον έλεγχο των ορμονών σας.

Οι γυναίκες μετά τα 40 και κοντά στα 50 μπορεί να έχουν όλα τα παρακάτω συμπτώματα λόγω της περιεμμηνόπαυσης. Αυτά τα συμπτώματα περιλαμβάνουν:

  • Αλλαγές στην υφή του δέρματος
  • Τριχόπτωση
  • Αμηνόρροια (απουσία περιόδου)
  • Μειωμένη λίμπιντο
  • Ξηρότητα του κόλπου
  • Εξάψεις και νυχτερινές εφιδρώσεις
  • Αϋπνία
  • Πόνο στη διάρκεια του σεξ
  • Δυσκολία στη συγκέντρωση
  • Συχνούς πονοκεφάλους
  • Ξηροφθαλμία
  • Συχνές ουρολοιμώξεις

Αυτά τα συμπτώματα έχουν σχέση με την περιεμμηνόπαυση και την εμμηνόπαυση και αν και είναι δυσάρεστα, υπάρχουν λύσεις. Στις μέρες μας υπάρχουν πολλοί φυσικοί τρόποι για την ανακούφιση αυτών των συμπτωμάτων με τροφές πλούσιες σε φυτοοιστρογόνα, σε περιπτώσεις που η θεραπεία με ορμονική υποκατάσταση δεν είναι δυνατή.

Μέχρι τώρα οι μελέτες που έχουν γίνει δείχνουν ότι τα φυτοοιστρογόνα έχουν θετική επίδραση στην αντιμετώπιση των συμπτωμάτων της εμμηνόπαυσης, αλλά είναι ανάγκη να γίνουν περισσότερες έρευνες ώστε να αξιολογηθούν και οι πιθανές παρενέργειες. Πριν κάνετε κάποια αλλαγή στη διατροφή σας καλό είναι να μιλήσετε με το γιατρό σας και να συζητήσετε τις επιδράσεις που έχουν τα φυτοοιστρογόνα στην υγεία σας.

Τροφές που περιέχουν φυτοοιστρογόνα

Πολλοί τύποι φυτοοιστρογόνων έχουν μελετηθεί για τα πιθανά οφέλη τους στην υγεία και περιλαμβάνουν:

Κάθε ένα από αυτά τα φυτοοιστρογόνα έχει αντιοξειδωτικές ιδιότητες. Αυτό σημαίνει ότι πέρα από τα οφέλη τους στην υγεία, καταπολεμούν τις ελεύθερες ρίζες και την οξειδωτική βλάβη που συμβάλλει σε πολλά χρόνια νοσήματα.

Λιναρόσπορος

Ο λιναρόσπορος είναι η πιο πλούσια πηγή λιγνανών (πολυφαινολών που υπάρχουν στα φυτά). Οι μελέτες δείχνουν ότι συμβάλλει στην μείωση των πιθανοτήτων για καρκίνου του μαστού. Ο καθένας μας μπορεί εύκολα να προσθέσει λιναρόσπορο σε πολλά πιάτα, στο πρωινό, στο ψωμί, στα μπισκότα ή σε ροφήματα όπως τα smoothies.

Σόγια

Η σόγια περιέχει υψηλά επίπεδα ισοφλαβονών, φυτοοιστρογόνων που μιμούνται την δράση των οιστρογόνων και μειώνουν τον κίνδυνο για καρκίνο του μαστού και καρκίνο του προστάτη. Η σόγια είναι πλούσια σε βιταμίνες και μεταλλικά στοιχεία. Συμβάλλει στην υγεία της καρδιάς και αποτελεί μια εναλλακτική επιλογή για το κόκκινο και επεξεργασμένο κρέας. Είναι πολύ εύκολο να την βάλουμε στη διατροφή μας με τροφές όπως το τόφου και το γάλα σόγιας.

Ροδάκινα

Λόγω της υψηλής περιεκτικότητας σε λιγνάνες, οι μελέτες δείχνουν ότι δύο μερίδες  ροδάκινα ή νεκταρίνια την εβδομάδα μειώνουν την πιθανότητα εμφάνισης καρκίνου του μαστού. Τα στοιχεία δείχνουν ότι έχουν παρόμοια δράση με τις φράουλες και τα blueberries.

Σκόρδο

Η τακτική κατανάλωση σκόρδου βοηθά στη μείωση της χοληστερόλης, στη μείωση της αρτηριακής πίεσης και στην πρόληψη των θρομβώσεων, όλα αυτά αποτελούν παράγοντες κινδύνου για τα νοσήματα του καρδιαγγειακού. Τα στοιχεία δείχνουν ότι το σκόρδο μπορεί να επηρεάζει τα επίπεδα των οιστρογόνων στο σώμα, ίσως να συμβάλλει και στην αποτροπή της μείωση της πυκνότητας των οστών.

Κόκκινο κρασί

Το κόκκινο κρασί είναι πλούσιο σε ρεσβερατρόλη, ένα φυτοοιστρογόνο που μειώνει τον κίνδυνο για νοσήματα του καρδιαγγειακού μέσω της ρύθμισης των επιπέδων της χοληστερόλης. Μια μελέτη έδειξε ότι τα φυτοοιστρογόνα στο κόκκινο κρασί σταματούν την ανάπτυξη των καρκινικών κυττάρων , ειδικά στις γυναίκες μετά την εμμηνόπαυση.

Σουσάμι

Το σουσάμι είναι εύκολο να το προσθέσουμε σε κάθε γεύμα και μπορεί να βελτιώνει τα επίπεδα της χοληστερόλης. Οι μελέτες έχουν δείξει ότι επηρεάζει τα επίπεδα των οιστρογόνων, και έχει αντιοξειδωτική δράση.

Σταυρανθή λαχανικά

Τα λαχανικά όπως το μπρόκολο, τα λαχανάκια Βρυξελλών, και το λάχανο περιέχουν φυτοοιστρογόνα με αντικαρκινικές και αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες. Μια διατροφή πλούσια σε σταυρανθή λαχανικά συμβάλλει στη μείωση του κινδύνου για χρόνια νοσήματα και νοσήματα του καρδιαγγειακού.

Ξηροί καρποί

Οι ξηροί καρποί όπως τα κάσιους, τα αμύγδαλα, τα φιστίκια είναι εξαιρετική πηγή φυτοοιστρογόνων. Είναι εύκολο να τα βάλουμε στη διατροφή μας. Αλλά επειδή οι περισσότεροι ξηροί καρποί είναι πλούσιοι σε θερμίδες και λιπαρά, είναι σημαντικό να μην το παρακάνουμε με την ποσότητα που καταναλώνουμε.

Τα οιστρογόνα παίζουν κύριο ρόλο στο αναπαραγωγικό σύστημα των γυναικών 

Τα οιστρογόνα συμβάλλουν στην ορμονική ισορροπία, στην εμμηνόπαυση και στην καλή διάθεση. Η εμμηνόπαυση προκαλεί πολλές συναισθηματικές αλλαγές και σε αυτή την περίοδο πολλές γυναίκες εμφανίζουν συμπτώματα άγχους και κατάθλιψης. Αν μια γυναίκα δεν μπορεί να διαχειριστεί τα συναισθήματά της καλό είναι να ξεκινήσει ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΙΑ για να μπορέσει να προχωρήσει σε αυτό το νέο κεφάλαιο στη ζωή της.

gdpr-image
This website uses cookies to improve your experience. By using this website you agree to our Data Protection Policy.
Read more