Κάνε το Τεστ
επιχείλιος έρπης, αγχος, στρες, συμπτωματα, αντιμετωπιση

Επιχείλιος έρπης: από άγχος, στρες ή θλίψη

Επιχείλιος έρπης από άγχος, στρες ή θλίψη

Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που συμβάλλουν στην εμφάνιση του επιχείλιου έρπη (ιός του απλού έρπητα). Αυτοί περιλαμβάνουν περιβαλλοντικούς παράγοντες, όπως ο κρύος καιρός, αλλά και ψυχολογικούς όπως όπως το άγχος, το στρες και η θλίψη. Ποια είναι όμως η σύνδεση ανάμεσα στο άγχος, το στρες, στη θλίψη και στον επιχείλιο έρπη;

Μπορεί το στρες να προκαλεί επιχείλιο έρπητα;

Το χρόνιο στρες αποδυναμώνει το ανοσοποιητικό μας σύστημα και αλλάζει την λειτουργία του ανοσοποιητικού, για αυτό και ο έρπης μπορεί να εμφανίζει εξάρσεις κατά τη διάρκεια ή μετά από περιόδους έντονου άγχους ή θλίψης. Δυστυχώς λοιπόν, η απάντηση είναι πως το άγχος μπορεί να οδηγεί στην επανεμφάνιση (υποτροπή) του επιχείλιου έρπητα. Μαζί με τις ορμονικές αλλαγές και την κόπωση, το στρες είναι ένας κύριος παράγοντας που οδηγεί στην εμφάνιση του επιχείλιου έρπη.

Ποια είναι τα συμπτώματα του επιχείλιου έρπητα;

Μερικοί άνθρωποι δεν έχουν κανένα σύμπτωμα αρχικά, ενώ άλλοι έχουν συμπτώματα που μοιάζουν με κρυολόγημα και φουσκάλες γύρω από το στόμα. Κάθε άτομο έχει διαφορετικά συμπτώματα, αλλά τα πιο συχνά είναι:

  • Τσούξιμο στα χείλη, συνήθως πριν την εμφάνιση του έρπητα
  • Μικρές φουσκάλες στα χείλη και στο στόμα που μεγαλώνουν, σπάνε και μετά ξεφλουδίζουν
  • Ξηρότητα, κνησμό και ερεθισμό στα χείλη και στο στόμα
  • Πόνο στα χείλη και στο στόμα

Πώς το στρες επηρεάζει την υγεία μας;

Όσον αφορά τη συνολική μας υγεία, οι επιδράσεις του στρες στο σώμα ξεπερνούν κατά πολύ τον επιχείλιο έρπη. Άλλα συχνά σωματικά συμπτώματα του στρες περιλαμβάνουν πονοκεφάλους, ενοχλήσεις στο στομάχι, κόπωση, πόνο στο στήθος, αλλαγές στη σεξουαλική επιθυμία, δυσκολία στον ύπνο και πόνο στους μύες. Μακροπρόθεσμα, τα υψηλά επίπεδα άγχους τα οποία δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά, οδηγούν σε αυξημένα επίπεδα κορτιζόλης και αυτό μπορεί να οδηγήσει σε σοβαρά θέματα υγείας. Κάποια από αυτά περιλαμβάνουν τις παθήσεις του καρδιαγγειακού, την παχυσαρκία, το διαβήτη και την υψηλή αρτηριακή πίεση. Βέβαια, τα συμπτώματα του άγχους διαφέρουν στον κάθε άνθρωπο αναλόγως της ιδιοσυγκρασίας τους. Για αυτό είναι πολύ σημαντικό να αναγνωρίζουμε τα ψυχοσωματικά συμπτώματα του στρες στο σώμα μας.

Τρόποι διαχείρισης του άγχους

Είτε το στρες προκύπτει από συγκεκριμένα γεγονότα της ζωής όπως ο θάνατος ενός αγαπημένου σας προσώπου (πένθος), είτε λόγω θεμάτων στη δουλειά, υπάρχουν κάποια βήματα που μπορείτε να κάνετε για να βελτιώσετε την ψυχική σας υγεία.

1. Επαρκής ύπνος

Είναι σημαντικό να κοιμόμαστε καλά το βράδυ ώστε να μπορούμε να αντιμετωπίζουμε το στρες και κατά συνέπεια και τον επιχείλιο έρπη. Όταν ο ύπνος μας δεν είναι επαρκής, το ανοσοποιητικό μας σύστημα είναι αδύναμο, και αυτό μας κάνει πιο επιρρεπείς στο άγχος και στις ασθένειες. Είναι ζωτικής σημασίας να κοιμόμαστε τουλάχιστον 8 ώρες το βράδυ, ειδικά σε περιόδους στρες και να έχουμε καλό ύπνο REM. Ο επαρκής ύπνος μας βοηθά να αντιμετωπίζουμε καλύτερα το στρες και να έχουμε καλή υγεία. Ο ύπνος δίνει στο σώμα τη δυνατότητα αναζωογόνησης.

2. Άσκηση (κυρίως αεροβική)

Ο καθένας μας πρέπει να κάνει τακτική άσκηση ώστε να έχει καλή ψυχική και σωματική υγεία. Η άσκηση μας δίνει ενέργεια, ανακουφίζει το στρες και τονώνει τη διάθεσή μας. Αυτό συμβαίνει επειδή στη διάρκεια της άσκησης, ο εγκέφαλος απελευθερώνει χημικές ενώσεις, τις ενδορφίνες, που μας κάνουν να νιώθουμε καλά.

Η άσκηση είναι ένας άλλος εξαιρετικός τρόπος για την μείωση των επιπέδων του στρες. Η άσκηση οδηγεί στην απελευθέρωση ενδορφινών, που ελαχιστοποιούν τις επιδράσεις του στρες στο σώμα.

Η ισορροπημένη διατροφή που είναι πλούσια σε φρούτα και λαχανικά και το νερό παρέχουν στο σώμα μας πολύτιμα θρεπτικά συστατικά που καταπολεμούν το στρες. Οι βιταμίνες και μεταλλικά στοιχεία που περιέχουν κρατούν το σώμα μας υγιές.

Επίσης, μπορείτε να δοκιμάσετε διατάσεις για να ανακουφίσετε το σώμα από την ένταση. Δεν είναι ανάγκη να κάνετε πολλές ασκήσεις, οι απλές διατάσεις ανακουφίζουν το στρες.

στρες αγχος επιχειλιος ερπης

3. Ασκήσεις αναπνοών

Η σκέψη και μόνο του επιχείλιου έρπητα μπορεί να προκαλεί πανικό ή έντονο στρες, για αυτό οι ασκήσεις αναπνοών μπορούν να είναι πολύτιμες. Όταν νιώθετε αγχωμένοι, πάρτε μερικές βαθιές αναπνοές από τη μύτη και εκπνεύστε από το στόμα. Φυσικά, με αυτό τον τρόπο φτάνει περισσότερο οξυγόνο στα κύτταρα σε όλο το σώμα και έτσι χαλαρώνει το μυαλό.

Όλοι σας θα έχετε ακούσει ότι πρέπει να παίρνουμε βαθιές αναπνοές όταν νιώθουμε στρες. Οι βαθιές αναπνοές χαλαρώνουν το σώμα, μας ηρεμούν και έτσι αντιμετωπίζουμε το στρες. Η αργή εισπνοή και εκπνοή επιτρέπει στο σώμα να προσλαμβάνει αρκετό οξυγόνο και έτσι να ενεργοποιεί τους μηχανισμούς χαλάρωσης. Μερικές βαθιές αναπνοές μας δίνουν το χρόνο να καθαρίσει το μυαλό μας.

Οι ασκήσεις αναπνοών έχουν αποδεδειγμένα υψηλή αποτελεσματικότητα στην μείωση των επιπέδων της κορτιζόλης, της ορμόνης που απελευθερώνεται σε απόκριση στο στρες και μπορεί να επιδεινώνει τα συμπτώματα του επιχείλιου έρπητα. Αν και χρειάζονται χρόνο και εξάσκηση, οι ασκήσεις αναπνοών μπορούν να σας βοηθήσουν να ηρεμήσετε οπουδήποτε και αν βρίσκεστε.

4. Χρόνος για τον εαυτό

Όλοι μας τρέχουμε όλη μέρα και προσπαθούμε να βρούμε μια ισορροπία ανάμεσα στη δουλειά, στην οικογένεια και στις υπόλοιπες υποχρεώσεις, και όλα αυτά είναι φυσιολογικό να μας στρεσάρουν. Είναι πολύ σημαντικό κάθε μέρα να βρίσκουμε λίγο χρόνο για να κάνουμε όσα αγαπάμε, να ακούμε μουσική, να διαβάζουμε βιβλία, να μαγειρεύουμε. Φυσικά, ο χρόνος που έχουμε για τα χόμπι και τα ενδιαφέροντά μας είναι ουσιαστικό κομμάτι του ισορροπημένου τρόπου ζωής.

Εκτός από τις βαθιές αναπνοές, ο διαλογισμός είναι μια άλλη τεχνική χαλάρωσης που παίζει κύριο ρόλο στη διαχείριση του στρες. Οι μελέτες έχουν δείξει ότι ο διαλογισμός όχι μόνο μειώνει το στρες αλλά επίσης μπορεί να ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα. Τα στοιχεία δείχνουν ότι οι άνθρωποι που κάνουν τακτικά διαλογισμό έχουν 50% περισσότερα αντισώματα συγκριτικά με όσους δεν κάνουν διαλογισμό. Αν δεν έχετε κάνει ποτέ ξανά διαλογισμό, υπάρχουν κάποια βήματα για αρχάριους που θα σας βοηθήσουν.

Ένας ακόμη τρόπος για την καταπολέμηση του στρες σε δύσκολες στιγμές είναι η συμπόνια προς τον εαυτό. Από τη στιγμή που δείχνουμε ευγένεια και κατανόηση προς τον εαυτό μας, ακόμη και αν τα πράγματα είναι δύσκολα, αυτό μας βοηθά να μειώσουμε το στρες. Είναι ζωτικής σημασίας να μιλάμε στον εαυτό μας όπως θα μιλούσαμε σε έναν καλό μας φίλο. Ακόμη και αν κάνουμε λάθη, πρέπει να συγχωρούμε τον εαυτό μας.

5. Ψυχοθεραπεία

Η διαχείριση του στρες δεν είναι πάντα μια εύκολη υπόθεση. Αν έχετε δοκιμάσει με απλούς τρόπους να αντιμετωπίσετε το άγχος (διαλογισμό, βαθιές αναπνοές, γιόγκα) αλλά δεν έχετε δει καμία βελτίωση, τότε είναι σοφό να ζητήσετε την βοήθεια ενός έμπειρου ψυχοθεραπευτή. Με τη βοήθεια της ψυχοθεραπείας θα μπορέσετε να ανακαλύψετε και να αντιμετωπίσετε τις ρίζες του άγχους σας.

Πρόληψη επιχείλιου έρπητα

Εάν δεν είχατε ποτέ έρπη, καλό είναι να αποφεύγετε την επαφή με το δέρμα των ανθρώπων που έχουν ενεργό έρπητα. Αν έχετε επιχείλιο έρπητα, μπορεί να αποτρέψετε ή να μειώσετε τις υποτροπές με την αναγνώριση των παραγόντων που προκαλούν εξάρσεις. Για παράδειγμα αν η έκθεση στο φως του ήλιου, προκαλεί έξαρση, καλό είναι να χρησιμοποιείτε πάντα αντηλιακό. Ωστόσο, αν εμφανίζεται συχνά επιχείλιο έρπητα καλό είναι να μιλήσετε με το γιατρό σας.

Αντιμετώπιση του άγχους 

Όπως αναφέραμε και προηγουμένως, το στρες μπορεί να οδηγεί σε πολύ σοβαρά προβλήματα υγείας, για αυτό είναι πολύ σημαντική η αντιμετώπισή του.

Κανείς δεν αξίζει να ζει συνεχώς με το στρες και υπάρχουν πολλές διαθέσιμες θεραπευτικές επιλογές, όπως η ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΙΑ, το LIFE COACHING, η ΟΜΟΙΟΠΑΘΗΤΙΚΗ και ο ΒΕΛΟΝΙΣΜΟΣ.