Ο πόνος της απόρριψης

απόρριψη, πόνος της απόρριψης, γιατί σας απορρίπτουν

Απόρριψη

Ίσως κάποιος να ακυρώνει κάποια πρότασή σας για τρίτη φορά στη σειρά και εσείς να είστε σίγουροι ότι πλέον δεν θέλει να είναι φίλος σας. Ή ένας συνεργάτης είπε ότι δεν θέλει να δουλέψει ένα πρότζεκτ με εσάς, αλλά πως μπορείτε να δουλέψετε μαζί σε κάτι άλλο. Εσείς παρόλο τις διαβεβαιώσεις θεωρείται ότι το κάνει για να σας αποφύγει και πως δεν έχει καμιά πρόθεση να συνεργαστεί μαζί σας. Αν λοιπόν νιώθετε ότι συνεχώς σας απορρίπτουν στη ζωή σας, έχετε την τάση να βιώνετε την απόρριψη με τρόπο μεγαλύτερο από ότι είναι στην πραγματικότητα. Μπορεί άθελά σας ακόμα και να επιλέγετε καταστάσεις που σας οδηγούν στην απόρριψη. Ίσως να κάνετε αιτήσεις για δουλειές για τις οποίες δεν έχετε τα προσόντα ή να βγαίνετε ραντεβού με ανθρώπους που δεν έχετε τίποτα κοινό και άλλες καταστάσεις που οδηγούν στην αποτυχία.

Γιατί νιώθουμε έντονα το συναίσθημα της απόρριψης;

Τα έντονα συναισθήματα της απόρριψης μπορεί να εμφανιστούν επειδή ο εγκέφαλός σας έχει την τάση να βλέπει όλες τις εμπειρίες είτε ως “αποδοχή” είτε ως “απόρριψη”, αντί να δέχεται απλά τις καταστάσεις της ανθρώπινης ζωής, όπου μερικές φορές τα πάμε καλά με τους άλλους, ενώ κάποιες φορές τα πράγματα δεν λειτουργούν.

Αυτό δεν σημαίνει ότι η απόρριψη είναι απλά στο μυαλό σας. Στην πραγματικότητα μπορεί να προσελκύετε άτομα που έχουν την τάση να απορρίπτουν τους άλλους. Αυτοί είναι άνθρωποι που νιώθουν βαθιά συναισθήματα απόρριψης και έχουν θέματα με την οικειότητα. Μπορεί να είναι άνθρωποι με ναρκισσιστικά χαρακτηριστικά ή ναρκισσιστική διαταραχή προσωπικότητας.

Γιατί κάποιος αποζητά την απόρριψη; Γιατί προσελκύει τους ανθρώπους που θα τον απορρίψουν;

Αιτίες που μπορούν να σας κάνουν να προσελκύετε ανθρώπους που θα σας απορρίψουν μπορεί να σχετίζονται με:

1. Ψυχολογικό τραύμα της παιδικής ηλικίας

Οι ανεπίλυτες εμπειρίες απόρριψης στην πρώιμη ζωή σας μπορεί να σας κάνουν πιο ευαίσθητους στα έντονα συναισθήματα της απόρριψης στην ενήλικη ζωή. Αυτό μπορεί να είναι ένα ψυχολογικό τραύμα της παιδικής ηλικίας, όπως η εγκατάλειψη από ένα γονέα, η απώλεια ενός αγαπημένου σας προσώπου, η απομάκρυνση από την οικογένειά σας, ένας γονέας που δεν σας αγαπούσε άνευ όρων, ή αν ερχόσασταν πάντα “δεύτερος” μετά από έναν άλλο παιδί της οικογένειας.

Τα συναισθήματα από αυτές τις εμπειρίες του παρελθόντος (όπως η αβοηθητότητα, η θλίψη ή οργή) ενεργοποιούνται από τις τρέχουσες εμπειρίες της απόρριψης. Έτσι ενώ οι φίλοι σας, οι οποίοι είχαν μια σταθερή παιδική ηλικία, όταν απορρίπτονται από μια δουλειά, συνεχίζουν χωρίς να πτοούνται ιδιαίτερα, εσείς που μεγαλώσατε με γονείς που νοιάζονταν μονάχα για τον αδελφό σας, ίσως να νιώθετε απαίσια μέσα σας και να σας πάρει καιρό να ξανακάνετε αίτηση για κάτι άλλο.

2. Χαμηλή αυτοεκτίμηση και έλλειψη προσωπικών ορίων

Αν έχετε χαμηλή αυτοεκτίμηση και κάποιος σας πει ʺόχιʺ, αυτό μπορεί να σας φανεί σαν μια τεράστια απόρριψη. Η χαμηλή αυτοεκτίμηση μπορεί να λειτουργήσει σαν μαγνήτης για αυτούς που θέλουν να έχουν τον έλεγχο στις σχέσεις τους, όσους έχουν θέματα οικειότητας ή χαρακτηριστικά ναρκισσισμού. Αυτό σημαίνει ότι προσελκύετε ανθρώπους που θα σας απορρίψουν ώστε θα επιβεβαιώσουν την πεποίθηση σας ότι δεν αξίζετε. Η χαμηλή αυτοεκτίμηση συνδέεται με την έλλειψη ισχυρών προσωπικών ορίων, όπου δεν λέτε “όχι” όταν πρέπει, και βάζετε τον εαυτό σας σε καταστάσεις για τις οποίες δεν είστε προετοιμασμένοι.

3. Αρνητικές πεποιθήσεις

Οι πυρηνικές σας πεποιθήσεις για την πραγματικότητα σχηματίζονται στην παιδική ηλικία και παραμένουν στο ασυνείδητο μυαλό. Γίνονται η βάση για όλες τις αποφάσεις που παίρνουμε στη ζωή μας. Για παράδειγμα, αν από μικρό παιδί είχατε μάθει ότι ο κόσμος είναι ένα ʺεπικίνδυνο μέροςʺ, σαν ενήλικας ακόμη θα βλέπετε τον κίνδυνο και τον πόνο σε κάθε κατάσταση. Το χειρότερο είναι ότι μπορεί να επιλέγετε επικίνδυνες καταστάσεις ώστε να μπορέσετε να υποστηρίξετε και να αποδείξετε την ισχυρή σας πεποίθηση. Πολλοί άνθρωποι που έχουν θέματα με την απόρριψη έχουν αυτή την βασική πεποίθηση, όπως επίσης πιστεύουν ότι: ʺοι άνθρωποι πάντα θα σε πληγώνουνʺ, ʺδεν μπορείς να εμπιστευτείς κανένανʺ και ʺπρέπει να είσαι ξεχωριστός για να αξίζεις την αγάπηʺ.

4. Διαταραχές προσωπικότητας

Μια διαταραχή προσωπικότητας σημαίνει ότι συνεχώς και από την εφηβεία σας έχετε κάποια μοτίβα συμπεριφοράς  που αποκλίνουν από το ʺφυσιολογικόʺ ή το “συνηθισμένο”. Επειδή οι συμπεριφορές σας μπορεί να θεωρούνται ʺασυνήθιστεςʺ από τους άλλους, ίσως να δυσκολεύονται να σας κατανοήσουν. Η έλλειψη κατανόησης ίσως να σημαίνει για εσάς ότι σας αποφεύγουν, και σας αφήνουν συνεχώς με την αίσθηση της απόρριψης.

Η διαταραχή προσωπικότητας που σχετίζεται με ένα συνεχές αίσθημα απόρριψης και εγκατάλειψης, είναι η “οριακή διαταραχή προσωπικότητας”. Σε αυτή την κατάσταση δεν έχετε αναπτύξει τις απαραίτητες συναισθηματικές άμυνες, έτσι ακόμη και τα πιο μικρά πράγματα μπορεί να σας κάνουν να νιώθετε ότι πνίγεστε. Άλλες διαταραχές προσωπικότητας που μπορεί να σας αφήσουν με έντονο συναίσθημα απόρριψης περιλαμβάνουν την αποφευκτική διαταραχή προσωπικότητας και την εξαρτητική διαταραχή προσωπικότητας.

5. Ευαίσθητη προσωπικότητα/ιδιοσυγκρασία

Κάποιοι άνθρωποι είναι ντροπαλοί και εσωστρεφείς και πιο συναισθηματικοί από τους άλλους. Αυτή η φυσική ευαισθησία κάνει τους ανθρώπους να είναι πιο επιρρεπείς στα συναισθήματα απόρριψης. Ή αυτές οι ευαισθησίες ίσως να οδηγούν σε κοινωνικό άγχος, πράγμα που σημαίνει ότι οποιαδήποτε αλληλεπίδραση είναι επικίνδυνη.

Μπορείτε να ξεπεράσετε την απόρριψη

Δεν έχει σημασία αν σας έχει απορρίψει κάποιος ή αν απλά σκέφτεστε ότι σας απέρριψε. Η εμπειρία της απόρριψης είναι έντονη έτσι και αλλιώς. Αν νιώθετε συνεχώς ότι σας απορρίπτουν αυτό μπορεί να σας οδηγήσει σε:

  • Έντονα συναισθήματα χαμηλής αυτοεκτίμησης
  • Κατάθλιψη και άγχος
  • Διαταραχή κοινωνικού άγχους
  • Θέματα οικειότητας
  • Έντονη μοναξιά
  • Κοινωνική φοβία
Αν αναγνωρίζετε οτιδήποτε από τα παραπάνω στον εαυτό σας, ζητήστε βοήθεια. Με την ψυχοθεραπεία μπορείτε να επεξεργαστείτε τις σκέψεις, τα συναισθήματα και τις συμπεριφορές σας και να μπορέσετε να αντιμετωπίσετε την απόρριψη χωρίς να σας καταβάλλει. Θα μπορέσετε να δυναμώσετε και να μάθετε να μην επιλέγετε ανθρώπους που θα σας απορρίψουν και θα ενισχύσετε την αυτοεκτίμησή σας. Συμπληρωματικά, η ομοιοπαθητική μπορεί να ενισχύσει την αυτοπεποίθησή σας, ενώ το EMDR μπορεί να σας βοηθήσει να ξεπεράσετε τις τραυματικές εμπειρίες του παρελθόντος.

 

gdpr-image
This website uses cookies to improve your experience. By using this website you agree to our Data Protection Policy.
Read more